zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek

Naderend gesprek bij kwart werkenden van negatieve invloed op productiviteit

24 december 2019 - Maar liefst 48 procent van de werkende Nederlanders ziet op tegen een aankomend functioneringsgesprek. Vrouwen (53 procent) hebben hier vaker last van dan mannen (42 procent). Dit blijkt uit onderzoek van Inhuren.com onder 1.253 Nederlanders in loondienst, uitgevoerd door Panelwizard. 23 procent van de ondervraagden zegt in de weken voor een evaluatiegesprek zelfs minder productief te zijn.

December is traditioneel de maand waarin veel werkenden hun eindejaarsgesprek hebben. Uit het onderzoek blijkt dat dit vooral voor hoogopgeleiden stressvolle dagen zijn. Zo ziet 52 procent van hen op tegen zijn of haar functionerings- of evaluatiegesprek. Bij 26 procent heeft dit zelfs negatieve gevolgen voor zijn of haar productiviteit in de periode voorafgaand aan het gesprek. "Het doel van functionerings- en evaluatiegesprekken zoals het eindejaarsgesprek is om werknemers (nog) beter hun werk te laten doen," zegt Wouter Meens van Inhuren.com. "Als werknemer is het belangrijk om het niet teveel als kritiek te beschouwen, maar juist als handvatten te zien om beter te worden. Ga dus echt met de terugkoppeling aan de slag, deze wordt namelijk gegeven om u beter te maken."


 
Extra motivatie
Ondanks dat de helft van de ondervraagden opziet tegen een evaluatie- of functioneringsgesprek, zegt vijftig procent na afloop ervan gemotiveerder te zijn dan daarvoor. Opvallend is hierbij het verschil tussen mannen (46 procent) en vrouwen (54 procent). Meens: "Het lijkt erop dat vrouwen over het algemeen vaker positieve effecten ervaren van een evaluatie- of functioneringsgesprek. Kijken we naar de verschillende leeftijdscategorieën dan steken jongeren tot dertig jaar er met kop en schouders bovenuit; 68 procent. Omdat zij nog veel moeten leren, kan het zo zijn dat ze meer openstaan voor feedback van anderen en hierdoor beoordelingen en evaluaties meer op waarde schatten." Uit het onderzoek blijkt dat twee op de drie jongeren graag vaker feedback zouden ontvangen over hun functioneren op het werk, tegenover slechts 55 procent van de rest van de ondervraagden.
 
Eenrichtingsverkeer
Een groot gedeelte van de respondenten zou niet alleen vaker-, maar ook graag betere feedback ontvangen. Zo stelt 54 procent van hen weleens verrast te zijn door verbeterpunten en op- en/of aanmerkingen die tijdens een functionerings- of evaluatiegesprek naar voren komen. Daarnaast ervaart maar liefst 36 procent van de werkenden het functioneringsgesprek als eenrichtingsverkeer, waarin zij alleen maar kunnen reageren. Meens: "Voor veel werknemers is het eindejaarsgesprek het enige moment waarop ze het over hun salaris kunnen hebben. Dan is het extra kwalijk en frustrerend wanneer u niets anders kunt doen dan reageren en uzelf verdedigen. U kunt dit voorkomen door voorafgaand aan het gesprek om een agenda of outline te vrage." Een groot gedeelte van de werkenden heeft echter het gevoel door de verkeerde persoon te worden beoordeeld. Zo stelt maar liefst 63 procent van hen dat collega’s elkaar beter kunnen beoordelen dan een leidinggevende.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 'Nieuw' kabinet toont vertrouwen techkampioenen
 In organisaties met goede security-cultuur vertonen medewerkers veiliger gedrag
 Europese bedrijven moeten klimaatinspanningen verachtvoudigen om Parijs-akkoord te halen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Eén op de vijf werknemers krijgt geen beoordeling
 Werknemer ligt wakker van eindejaarsgesprek
 Kwart medewerkers krijgt geen beoordelingsgesprek
 Een vijfde schaft beoordelingsgesprek liefst af
 
 
reacties
 
VoiceCowboys  |   | 
26-12-2019
 | 
22:50 uur
Ik lees dit als: veel bedrijven kunnen niet managen. Waarom zou je pas aan het eind van het jaar moeten weten hoe het gaat? Door doorlopend feedback te geven weet hij of zij prima welke boodschap eraan komt. Of je nu een schroefjes of voice over bedrijf bent: dat maakt niet uit. Net zoals wij onze Nederlandse voice-over stemmen regelmatig feedback geven wat beter kan.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: Verbeter in 10 stappen je e-mail marketing
In het ebook 'Verbeter in 10 stappen je email marketing' ontdek je snel of je op de goede weg bent en waar je nog extra stappen kunt zetten. Denk aan bestandsgroei, dynamische content, A/B-testen, datakoppelingen en meer. Ben je benieuwd hoe je hierop scoort?
Download het eBook
 
Lees verder
5 manieren om virtueel te netwerken
reacties
(Thuis)werkend Nederland staat te popelen om naar kantoor te gaan (1) 
Één jaar corona: meerderheid werknemers ervaart voordelen thuiswerken (1) 
Verstrikt in een web van regeltjes (1) 
Tips voor werkende ouders (1) 
Eén op de vijf Nederlanders vindt ziekmelden ter compensatie overuren terecht  (2) 
Aantal loonbeslagen flexkrachten fors gestegen  (1) 
Ruime verdubbeling aantal misdaden gepleegd met ICT, gericht op ICT (2) 
top10
Gedateerde roostersoftware zorgt voor stevige omzetverliezen
(Thuis)werkend Nederland staat te popelen om naar kantoor te gaan
Één jaar corona: meerderheid werknemers ervaart voordelen thuiswerken
Helft tech-vrouwen zag gendergelijkheid verbeteren
Fusies, overnames en deelnemingen in de ICT-markt vinden een weg in 2020
Cybercriminelen volgen online activiteiten werknemers op de voet
Drie tips om de effectiviteit van uw team te meten
Loopbaansector heeft last van lage werkloosheid
Europese consumenten zijn teleurgesteld in digitale vernieuwing
Vier process excellence-trends voor organisaties om in de gaten te houden
meer top 10