zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Eén op de vijf werknemers krijgt geen beoordeling

28 november 2018 - Twintig procent van de Nederlandse werknemers krijgt nooit een functionerings- of beoordelingsgesprek. Zij zitten niet met hun manager om tafel om de individuele prestaties te bespreken. Precies de helft van werkend Nederland krijgt één keer per jaar een beoordeling.

Dit gebeurt vaak aan het einde van het jaar voor de feestdagen. Slechts tien procent van de respondenten geeft aan dat beoordelen is ingericht als continu proces. Als werknemers het voor het zeggen hadden, zou dit vaker het geval zijn. Meer dan een kwart (27 procent) wenst dat het beoordelen een continu proces wordt. Dit blijkt uit het onderzoek ‘4 keer tijd voor goed HR-beleid: kwaliteit’ onder 1.019 werknemers uitgevoerd door Protime, specialist in workforce management oplossingen.



Beoordeling van collega’s
Een continue beoordeling is niet het enige wat werknemers graag anders zien. Als het aan hen lag, zouden ze meer focus willen op talenten en ontwikkelmogelijkheden. 45 procent wil hier meer aandacht aan besteden tijdens een beoordelingsgesprek. Daarnaast vinden bijna twee op de vijf medewerkers (negentien procent) dat er meer informatie ingewonnen moet worden bij collega’s voor hun beoordeling. Zij hechten veel waarde aan de mening van hun directe collega’s. Vooral de jongere generatie denkt er zo over. 30 procent van de medewerkers tussen de achttien en 34 jaar wil anderen betrekken bij hun beoordelingscyclus.
Lucas Polman, directeur bij Protime Nederland: "Het beoordelingsgesprek is voor velen een stressvolle aangelegenheid. Dat gebeurt nu eenmaal als er maar één keer per jaar beoordeeld wordt en men dan op een lange periode moet terugkijken. Werknemers kijken liever vooruit en wensen meer aandacht voor ontwikkeling. Het wordt tijd om deze wensen te vervullen. Door de beoordeling in te richten als continu proces en vaak met medewerkers in gesprek te gaan, kun je in kleinere stappen bijsturen en verbeteren. Zo wordt er niets vergeten en kunt u de ontwikkeling van medewerkers een boost geven. Een win-win voor werknemer en werkgever."

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
 Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
 Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer ligt wakker van eindejaarsgesprek
 Kwart medewerkers krijgt geen beoordelingsgesprek
 Een vijfde schaft beoordelingsgesprek liefst af
 Salarisverhoging? Vraag hier om tijdens uw beoordelingsgesprek
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Customer experience verbeteren met digitalisatie supplychain
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
meer top 10