zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

En op de vijf werknemers krijgt geen beoordeling

28 november 2018 - Twintig procent van de Nederlandse werknemers krijgt nooit een functionerings- of beoordelingsgesprek. Zij zitten niet met hun manager om tafel om de individuele prestaties te bespreken. Precies de helft van werkend Nederland krijgt één keer per jaar een beoordeling.

Dit gebeurt vaak aan het einde van het jaar voor de feestdagen. Slechts tien procent van de respondenten geeft aan dat beoordelen is ingericht als continu proces. Als werknemers het voor het zeggen hadden, zou dit vaker het geval zijn. Meer dan een kwart (27 procent) wenst dat het beoordelen een continu proces wordt. Dit blijkt uit het onderzoek ‘4 keer tijd voor goed HR-beleid: kwaliteit’ onder 1.019 werknemers uitgevoerd door Protime, specialist in workforce management oplossingen.



Beoordeling van collega’s
Een continue beoordeling is niet het enige wat werknemers graag anders zien. Als het aan hen lag, zouden ze meer focus willen op talenten en ontwikkelmogelijkheden. 45 procent wil hier meer aandacht aan besteden tijdens een beoordelingsgesprek. Daarnaast vinden bijna twee op de vijf medewerkers (negentien procent) dat er meer informatie ingewonnen moet worden bij collega’s voor hun beoordeling. Zij hechten veel waarde aan de mening van hun directe collega’s. Vooral de jongere generatie denkt er zo over. 30 procent van de medewerkers tussen de achttien en 34 jaar wil anderen betrekken bij hun beoordelingscyclus.
Lucas Polman, directeur bij Protime Nederland: "Het beoordelingsgesprek is voor velen een stressvolle aangelegenheid. Dat gebeurt nu eenmaal als er maar één keer per jaar beoordeeld wordt en men dan op een lange periode moet terugkijken. Werknemers kijken liever vooruit en wensen meer aandacht voor ontwikkeling. Het wordt tijd om deze wensen te vervullen. Door de beoordeling in te richten als continu proces en vaak met medewerkers in gesprek te gaan, kun je in kleinere stappen bijsturen en verbeteren. Zo wordt er niets vergeten en kunt u de ontwikkeling van medewerkers een boost geven. Een win-win voor werknemer en werkgever."

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
 Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
 IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer ligt wakker van eindejaarsgesprek
 Kwart medewerkers krijgt geen beoordelingsgesprek
 Een vijfde schaft beoordelingsgesprek liefst af
 Salarisverhoging? Vraag hier om tijdens uw beoordelingsgesprek
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
D L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CVs en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CVs en brieven!
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
Hoe thuiswerken intelligenter en veiliger wordt
D L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
meer top 10