zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een vijfde schaft beoordelingsgesprek liefst af

20 december 2016 - Ruim een op de vijf Nederlandse medewerkers (21 procent) ziet het beoordelingsgesprek het liefst afgeschaft worden. Daarnaast is 80 procent het eens met de vraagstelling of functionerings- en beoordelingsgesprekken in de huidige vorm hun langste tijd hebben gehad.

Dit blijkt uit het jaarlijkse benchmarkonderzoek van Raet onder 1.100 Nederlandse medewerkers. De uitkomsten gelden voor zowel jongere als oudere medewerkers, er is vrijwel geen onderscheid tussen verschillende generaties.



Traditionele ontwikkelgesprekken op de schop
In plaats van het voeren van traditionele ontwikkelgesprekken zegt werkend Nederland liever continu feedback te geven en te ontvangen (41 procent). Ook het verhogen van de frequentie staat hoog op het wensenlijstje van medewerkers (38 procent). Daarnaast verlangt veertien procent van de medewerkers ernaar zelf eigenaar te zijn van de gesprekscyclus. Medewerkers leggen in dit laatste geval resultaatafspraken vast en zijn verantwoordelijk voor hun persoonlijke ontwikkelingsplannen.
Mark Vlemmings, Manager Product Development bij TMA: "In functionerings- en beoordelingsgesprekken ligt veelal de focus op de minder goede punten van een medewerker. Deze ‘zwakke-puntenbenadering’ heeft echter niet het gewenste effect, niets is immers zo moeilijk als het verbeteren van zwakke punten. Dit zorgt ervoor dat medewerkers over het algemeen niet uitkijken naar dergelijke gesprekken met hun leidinggevende. Neem daarom de natuurlijke talenten van mensen als uitgangspunt van het gesprek en bekijk samen waarin hij of zij kan ontwikkelen vanuit de potentie die er al is. De medewerker zal deze aanpassing van de gesprekscyclus meer waarderen en sneller progressie maken, omdat deze afspraken vanuit het gesprek beter bij zijn motivatie en talenten passen."

Doorlopend in gesprek
Henk Jan van Commenee, productmanager talentmanagement bij Raet: "De behoefte om doorlopend met elkaar het gesprek aan te gaan wordt steeds groter. De medewerker wil graag zelf aan het roer staan van de eigen ontwikkeling. Maak hen daarom verantwoordelijk voor het eigen groeiproces en stem voortdurend de ontwikkelbehoefte en -doelstellingen af. Schuif hierbij de vragenformulieren aan de kant en ga écht de dialoog aan. Zo wordt een lerende organisatiecultuur gecreëerd waarbij medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen."

Jaarlijks benchmarkonderzoek
De Raet HR Benchmark is het jaarlijkse onderzoek van Raet naar actuele HR-trends in Nederland. Aan het onderzoek deden dit jaar 1.100 medewerkers, 565 HR-managers, 102 bestuurders en 409 zzp’ers uit verschillende branches mee. Het onderzoek vond plaats in de periode van 24 augustus tot en met 30 september 2016. De Raet HR Benchmark 2017 werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Kantar TNS (voormalig TNS Nipo). De verschillende onderzoeksrapporten zijn te downloaden via: raethrbenchmark.nl
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
 Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
 Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Salarisverhoging? Vraag hier om tijdens uw beoordelingsgesprek
 Kwart Nederlanders vindt beoordelings- en functioneringsgesprek overbodig
 Directe feedback is nuttig; formele beoordelingsgesprekken zijn onmisbaar
 Van beoordelen naar ontwikkelen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
meer top 10