zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer ligt wakker van eindejaarsgesprek

1 december 2017 - 34 procent van de Nederlandse werknemers vindt het beoordelings- of functioneringsgesprek een stressvolle aangelegenheid. In 28 procent van de gevallen nemen zwaktes en verbeterpunten namelijk de overhand.

Slechts zestien procent van de werknemers zegt dat de focus op talenten en kwaliteiten ligt. Werkend Nederland wil dat de beoordeling positiever ingericht wordt. Zo wenst 35 procent meer aandacht voor ontwikkelmogelijkheden. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.000 werknemers uitgevoerd door Protime.



Continu proces
De frequentie waarmee werknemers beoordeeld worden is laag. Bijna een kwart van de Nederlandse werknemers (22 procent) krijgt zelfs helemaal geen functioneringsgesprek met hun manager. 47 procent krijgt maar eens per jaar een evaluatie. De kwaliteit van dit gesprek laat echter vaak te wensen over. Slechts een klein deel van de organisaties (acht procent) heeft het functioneren ingericht als continu proces, terwijl werknemers dit juist wel willen. Bijna een derde (30 procent) wil dat de beoordeling een continu proces wordt.

Geheugen opfrissen
Wanneer het functioneringsgesprek maar eens per jaar plaatsvindt, blijkt het lastig om de prestaties van het gehele jaar te evalueren. Bijna één op de vijf werknemers (negentien procent) zegt dat voornamelijk de prestaties van het laatste half jaar centraal staan in het gesprek. Zestien procent stelt zelfs dat het zwaartepunt alleen op het laatste kwartaal ligt. De prestaties van het begin van het jaar krijgen volgens hun dus weinig aandacht. In 64 procent van de gevallen lukt het wel om het hele jaar in ogenschouw te nemen.

Lucas Polman, directeur bij Protime Nederland: "Het baart me zorgen dat bijna een kwart van de werknemers geen beoordeling krijgt. En diegenen die wel een gesprek aangaan, krijgen vooral negatieve feedback voor hun kiezen. Daar krijgt iedereen stress van. Deze resultaten vragen om nieuwe vormen van beoordelen en coaching. Wanneer manager en werknemer vaker om tafel gaan, verhoog je de kwaliteit van het gesprek, wordt er niets vergeten en kan er meer sturing en coaching komen op ontwikkeling. Dat zou zowel de werknemers als het bedrijf goed doen."

Het onderzoekrapport ‘Kwaliteit op de Werkvloer’ is te downloaden op de website van Protime.
 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Is het einde van het eindejaargesprek nabij?
 Vier tips voor het voeren van een goed eindejaarsgesprek
 Van beoordelen naar ontwikkelen
 Bekleden hogere functie hot topic van eindejaarsgesprekken
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
1-12-2017
 | 
08:15 uur
Hoewel ik er als HRmanager druk aan heb meegedaan (waardoor ik de onzin van de gesprekscyclus ben gaan inzien) heb je me steeds afgevraagd waarom we juist voor de vakanties en voor de feestdagen mensen even dat rotgevoel moeten meegeven door keurig geregiseerde gesprekken te voeren veelal door omhoog gevallen macho's die zonder al te veel empathy mensen af willen kraken.
Juist daarom pleit ik al enkele jaren voor een totaal andere aanpak die meer past bij deze tijd.
En ja, ik zie met enige regelmaat artikelen voorbij komen en hoor en zie veel mensen instemmend klikken, maar over het algemeen is dat ook de laatste actie en blijven we onder aanvoering van P&O mensen schofferen.
Normalmente  |   | 
20-12-2017
 | 
18:55 uur
stress draagt niet alleen bij aan slechte bedrijfsontwikkeling en noodzakelijke post-klinische follow-up

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10