zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkende Nederlander: 'Alleen kans op loonsverhoging door van baan te veranderen'

Toch denkt twee derde over vijf jaar nog voor hetzelfde bedrijf te werken

6 december 2019 - Meer dan de helft van de Nederlanders zegt alleen een loonsverhoging te kunnen krijgen door van baan te wisselen. Dit blijkt uit onderzoek van Brunel onder 1.158 werkende Nederlanders boven de achttien.

Opvallend is dat ondanks deze (ogenschijnlijk) beperkte salarismogelijkheden 65 procent verwacht over vijf jaar nog steeds bij dezelfde organisatie te werken. Deze ogenschijnlijke loyaliteit aan de huidige werkgever kan wellicht verklaard worden door het feit dat een goed salaris voor drie op de vijf ondervraagden niet de belangrijkste reden is om bij een werkgever te blijven. "Uit eerder onderzoek dat wij hebben gedaan, blijkt dat men uitdaging, ontwikkeling en plezier de belangrijkste factoren vindt in een baan. Mensen willen geprikkeld en geïnspireerd worden. Ook merk ik bij veel sollicitanten dat bedrijfscultuur en een goede werksfeer zwaar meewegen in de baankeuze," aldus Annemieke Kaspersen, manager recruitment bij Brunel.



Hoog verloop
Als geld niet dé motiverende factor is om van baan te wisselen, waarom is het verloop binnen bedrijven dan toch zo hoog? Meer dan de helft van de ondervraagden (55 procent) heeft het idee dat het verloop binnen zijn of haar organisatie hoger is dan vijf jaar geleden. "De meest gehoorde redenen om van baan te wisselen zijn: beperkte groeimogelijkheden, ontevredenheid over de werkzaamheden en een mindere werksfeer," vertelt Kaspersen. "Een gebrek aan communicatie ligt bijna altijd ten grondslag aan deze redenen. Directies in bedrijven staan vaak wel open om te praten over de inhoud van het werk en veranderingen in functies, maar communiceren dit vaak niet goed aan medewerkers en dat is zonde!"
Dat de communicatie over andere kwesties ook te wensen over laat, bevestigt het onderzoek. Zo zegt 42 procent van de ondervraagden dat het voor hen onduidelijk is waarop loonsverhogingen in de organisatie zijn gebaseerd.

Te veel toezeggingen
Naast deze communicatieproblemen zou afgunst ook een motiverende factor kunnen zijn om van baan te wisselen. Drie op de tien Nederlanders vindt namelijk dat hun werkgever te veel toezeggingen doet om nieuw personeel binnen te halen. "Geld mag dan wel niet de belangrijkste reden zijn om bij een werkgever in dienst te blijven, maar als u merkt dat een nieuwe medewerker een hoger salaris krijgt dan u, kan dat toch gaan wringen," zegt Kaspersen. "Hier moeten werkgevers mee uitkijken. Het is logisch dat je nieuwe mensen wilt overhalen om bij u te komen werken, maar als u daarmee uw huidige personeel kwijtraakt, schiet het natuurlijk niet op."

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
 Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
 CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Inflatie doet wereldwijde loonsverhogingen bijna teniet
 Passief inkomen opbouwen? Drie tips
 Geen loonsverhoging? Weg personeel!
 Minder loonsverhogingen en bonussen verwacht in Nederland
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
reacties
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
Thuiswerken & flexibiliteit: Nederlander verwacht blijvende impact op werk door pandemie  (1) 
top10
Coronacrisis gaat grotendeels aan cybersecuritymarkt voorbij
Het geheim van succesvolle cybersecurity: business in verbinding met IT
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden
Hoe kunnen banken en financiële instellingen reageren op COVID-19?
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement
Twee derde van de Europese organisaties maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie
Iedereen aan de slag, aan de slag voor iedereen
De toetsstenen voor leiderschap in vier criteria
De onstuitbare opmars van de barcode in het dagelijks leven
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
meer top 10