zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkgever trekt personeel over streep met ‘borrels’ en ‘pingpongen’

Voor vier op de tien werkenden geven secundaire arbeidsvoorwaarden de doorslag bij aannemen baan

6 december 2019 - Sociale aangelegenheden op het werk zoals borrels, etentjes en bedrijfsuitjes worden steeds vaker ingezet door werkgevers in vacatureteksten. Dat blijkt uit onderzoek van Indeed.

Uit hun analyse blijkt onder meer dat de helft van de ondervraagde werkgevers en werknemers vindt dat bedrijfsuitjes überhaupt tot de secundaire arbeidsvoorwaarden in een baan moeten behoren. Vier op de tien van hen vindt dat van etentjes of borrels. 



Bedrijfscultuur steeds belangrijker
"De bedrijfscultuur van de werkgever is steeds belangrijker voor werknemers, en daar dragen arbeidsvoorwaarden als bedrijfsuitjes of borrels natuurlijk aan bij," zegt Sander Poos, Managing Director van Indeed Benelux. "Dat zien we bijvoorbeeld direct terug in onze jaarlijkse lijst met best gewaardeerde werkgevers, waarin een goede bedrijfscultuur een enorm grote rol speelt. Tegelijkertijd vervaagt de grens tussen werk en privé in toenemende mate. Dat heeft effect op het aanbod van secundaire arbeidsvoorwaarden. Zowel in termen als kwantiteit, als de aard van de arbeidsvoorwaarden zelf."

Inspelen op kritische sollicitant met massages en pingpongen
Tussen 2017 en 2019 werd er bijna vier keer vaker door werkgevers in vacatures gepocht met de aanwezigheid van gratis lunch op het werk. Het aantal vacatures waarin er gesproken werd over borrels met werk is tussen 2017 en 2019 met bijna negentig procent toegenomen. 
Ruim 62 procent van de werknemers onder de 30 jaar hecht belang aan borrels en etentjes. Van de werkenden boven de vijftig jaar vindt echter nog maar 44 procent borrels en etentjes belangrijk. Poos: "De animo voor borrels en etentjes op kosten van de baas neemt dus wel iets af naarmate werkenden ouder worden. Het is dan ook goed om in te zien dat vacatureteksten direct invloed hebben op  wie je aantrekt. Werkgevers moeten oog houden voor het feit dat werknemers verschillende behoeften hebben."




De cijfers laten verder zien dat werkgevers steeds vaker mensen voor een baan proberen te enthousiasmeren door in vacatureteksten te berichten over de mogelijkheid tot ontspanning op de werkvloer. Tussen 2017 en 2019 nam het aantal vacatures waarin werd gesproken over bijvoorbeeld tafeltennistafels, talfelvoetbalsets en massagestoelen toe met bijna 60 procent. 

Kwart werknemers vertrekt door ‘te beroerde’ secundaire voorwaarden

Inmiddels geven secundaire arbeidsvoorwaarden bij ruim vier op de tien werkenden de doorslag bij het kiezen en uiteindelijk aannemen van een baan. Een kwart van de werkgevers heeft werknemers zien vertrekken met secundaire arbeidsvoorwaarden als reden. Ongeveer een derde van de werkenden solliciteerde wel eens op een functie vanwege de goede secundaire arbeidsvoorwaarden en/of is weleens langer in een baan gebleven vanwege die reden. 

Zelf kiezen tussen secundaire arbeidsvoorwaarden
Ruim zeven op de tien werknemers staan er positief tegenover om zelf in samenspraak met de werkgever tot een pakket van secundaire arbeidsvoorwaarden te komen. Vier op de tien werknemers verkiezen betere voorwaarden dan ook boven een hoog salaris. 


 

 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
 Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
 Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ouderwetse arbeidsvoorwaarden mogen overboord
 Werkgever verleidt starter met flexibele werktijden
 De tien opmerkelijkste arbeidsvoorwaarden
 Flexibel werken twee keer zo belangrijk als bonus
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
reacties
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
Vraag naar ICT-ers stijgt met elf procent (2) 
top10
De vijf HR-trends voor 2020
Moderne beoordelingsprocessen geven boost aan werknemersbetrokkenheid
Managers stellen eigen belang boven teamresultaat
Eerder stoppen met werken: wat zijn de mogelijkheden?
Bespaar uw medewerkers de eindejaarsgesprekken
Onbekend maakt onbemind
5G cruciaal voor behoud toppositie Nederlandse IT-sector
Hoe gaan we op een verstandige manier om met kunstmatige intelligentie?
Zakelijke leaserijders kiezen vooral in Noord-Holland voor elektrisch
Allianz beste zakelijk pensioenverzekeraar 2019
meer top 10