zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Winnaars Wereldprijs bekend: van thee die de natuur herstelt tot inkt van koffieprut

ASN steunt duurzame ondernemers met coaching, training én een prijzenpot van € 55.000

20 november 2019 - Biologische kruidenthee van Nederlandse bodem die de natuur herstelt, milieuvriendelijke inkt van koffieprut en shampoo-capsules die CO2-uitstoot besparen. Dat zijn de duurzame startende ondernemingen die ASN Bank dit jaar beloont in het kader van de ASN Bank Wereldprijs.

Tijdens de finale in Amsterdam wisten ptthee (eerste prijs), Twenty (tweede prijs) en CaffeInk (derde prijs) de vakjury van hun businessplan en potentie te overtuigen en lieten daarmee meer dan 200 startende ondernemers achter zich, die zich afgelopen september voor de competitie hadden ingeschreven. Daarnaast kreeg ptthee ook de publieksprijs.


 
Pioniers voor duurzame toekomst
De thema’s waarvoor de deelnemers zich konden inschrijven waren Natuur en milieu, Klimaatbescherming en Mens en samenleving. De thema’s passen bij de missie van ASN Bank om duurzame ontwikkeling te stimuleren. "Met de ASN Bank Wereldprijs geven wij duurzame pioniers de kickstart om hun idee naar een volgend stadium te brengen," aldus Arie Koornneef, directeur van ASN Bank. "We helpen startende ondernemers groeien. Zo stimuleren we duurzame vooruitgang."
 
Future proof
De elf voorgaande edities van de ASN Bank Wereldprijs betekenden de doorbraak van inmiddels bekende bedrijven zoals Fairphone, Yoni en Seepje. Zij blonken in het totale proces uit in duurzame impact, innovatie en creativiteit. Maar ook schaalbaarheid en ondernemerschap zijn belangrijke pijlers voor het bepalen van de winnaars van de competitie. Juryvoorzitter Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely zegt hierover: "Het was dit jaar moeilijker dan ooit om de winnaar te bepalen uit zulke sterke en diverse ondernemingen. We hebben naar de ideeën en de ondernemers zelf gekeken vanuit het toekomstperspectief van de wereld. Want: wat en wie heeft de wereld echt nodig over vijf of tien jaar? Wij geloven dat deze drie echt het verschil gaan maken."
 
Winnaars
 
Ptthee
Biologische kruidenthee van Nederlandse bodem die de natuur herstelt. Mathijs en Daan bieden Nederlandse boeren een verdienmodel rondom biodiversiteit door bloemen en kruiden te zaaien, waar zij weer kruidenthee van maken. Ze wonnen de eerste prijs (25.000 euro) en de publieksprijs (5.000 euro).
 
Twenty
Shampoo-capsules die CO2-uitstoot besparen. De ambities van Mirjam de Bruijn en Ilse Kwaaitaal zijn groot: 80 procent minder volume op de schappen met huishoudelijke producten en cosmetica doordat consumenten zelf water toevoegen aan de herbruikbare fles. Ze wonnen de tweede prijs (15.000 euro).
 
CaffeInk
Milieuvriendelijke inkt van koffieprut. Eline Leising en haar team bieden met CaffeInk een circulaire oplossing voor koffie-afval en vervangt tegelijkertijd het vervuilende carbon black pigment door pigmenten uit koffiedik te halen en daar inkt van te maken. Ze wonnen derde prijs (10.000 euro).
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
 Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Voorkom plasticvervuiling met het businessmodel van de toekomst
 Marketing 3. 0, een oplossing voor duurzame producten
 Klimaatakkoord zet Nederland in beweging richting duurzame economie
 Organisaties die actief bezig zijn met duurzaamheid winnen terrein
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
meer top 10