zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zo wordt uw organisatie een leider in duurzaamheid

Wilt u ook een voortrekkersrol vervullen op het gebied van duurzaamheidsmanagement?

18 november 2019 - Vrijwel elke organisatie doet tegenwoordig iets met duurzaamheid. Dat maakt het steeds lastiger om uw bedrijf te profileren als duurzaam. Toch is dat zeker niet onmogelijk.

Jay Gould, president en CEO van Interface, geeft vier tips voor een duurzame bedrijfsstrategie die wél onderscheidend is. Wilt u ook een voortrekkersrol vervullen op het gebied van duurzaamheidsmanagement? Dan adviseert Gould u om deze cruciale uitgangspunten te hanteren:



1. Leg de lat hoger dan de rest
"Toen ik bij Interface ging werken, was ik erg gefocust op geld verdienen," blikt Gould terug. "Eigenlijk was ik ook meer een klimaatscepticus. Interface-oprichter Ray Anderson wilde van Interface een klimaatneutraal bedrijf maken. Mijn plan was om deze missie voort te zetten. Ik had verwacht dat de bekende klimaatactivist Paul Hawken me hiervoor een schouderklopje zou geven, maar ik kreeg juist commentaar. Hawken zei dat het niet voldoende is om geen schade toe te brengen aan het milieu. Volgens hem is het noodzakelijk om een positieve impact te realiseren." Gould besloot zich te verdiepen in klimaatverandering en de wetenschap daaromheen. "De schade beperken is niet ambitieus genoeg. We moeten er alles aan doen om de planeet te herstellen."

2. Werk de strategie uit in pijlers
Vier praktijkgerichte pijlers:
 
  • Leef klimaatneutraal. "Alles dat u van de aarde gebruikt, moet u op de een of andere manier ook weer teruggeven," licht Gould toe.
  • Omarm CO2. "Zie CO2 niet als de vijand, maar als iets positiefs. Bijvoorbeeld als een grondstof voor producten."
  • Laat de natuur afkoelen. Gould: "De natuur heeft het klimaat altijd zelf geregeld. Dat natuurlijke vermogen moeten we ondersteunen."
  • Loop voorop in de nieuwe industriële revolutie. "We willen de maakindustrie van binnenuit veranderen, zodat deze een positieve rol speelt in de klimaatproblematiek."

3. Durf impopulaire keuzes te maken
Een duurzame bedrijfsstrategie vergt initiële investeringen, maar kan ook zeer rendabel zijn. "Het is mogelijkom duurzaamheid en winstgevendheid hand in hand te laten gaan," stelt Gould. "Dan is het wel belangrijk om vast te houden aan duurzame principes, ook als dat op het eerste oog botst met de zakelijke belangen."

4. Meet het effect van duurzaam beleid
Interface beschouwt het milieu als een belangrijke stakeholder. Net als bij andere stakeholders zoals werknemers, klanten en aandeelhouders worden de prestaties zorgvuldig gemeten.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
 Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
 CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zet energiemanagement hoger op de duurzaamheidsagenda
 Arnoud van Vliet verkozen tot ‘MVO-manager van het jaar’ 2019
 Vanaf 2020 duurzamer ondernemen met duurzame koeltechniek
 Vier must-do’s voor een Paris Proof kantoorpand
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
Thuiswerken & flexibiliteit: Nederlander verwacht blijvende impact op werk door pandemie  (1) 
top10
Coronacrisis gaat grotendeels aan cybersecuritymarkt voorbij
Het geheim van succesvolle cybersecurity: business in verbinding met IT
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden
Hoe kunnen banken en financiële instellingen reageren op COVID-19?
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement
Twee derde van de Europese organisaties maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie
Iedereen aan de slag, aan de slag voor iedereen
De toetsstenen voor leiderschap in vier criteria
De onstuitbare opmars van de barcode in het dagelijks leven
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
meer top 10