zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ouderwets huishoudboekje nog steeds populair voor financiŽle administratie

Inzicht in de financiŽn is belangrijk en zorgt voor een gezond uitgavepatroon

15 november 2019 - Bijna een op de drie Nederlanders houdt zijn financiële administratie nog steeds bij in een papieren kasboekje (30 procent). Daarnaast zijn Excel (22 procent) en een app of online tool (21 procent) populaire administratiemiddelen.

Ruim een kwart (28 procent) houdt helemaal geen persoonlijke administratie bij. Dit percentage ligt overigens hoger bij mensen die nog nooit contact hebben gehad met een deurwaarder: 30 procent ten opzichte van 23 procent bij de mensen die wel in aanraking zijn geweest. Dit blijkt uit onderzoek naar de persoonlijke financiën van Nederland, uitgevoerd in opdracht Flanderijn.


 
Betaalgewoontes en archivering
Het rapport geeft daarnaast nog een aantal interessante feiten over betaalgewoontes van Nederlanders. Zo blijkt dat wanneer consumenten het vermoeden hebben dat er een rekening tussen de post zit, 70 procent van hen de brief gelijk opent en actie onderneemt. Slechts vier procent legt deze envelop ongeopend weg. Na het betalen van een rekening bewaart maar liefst 57 procent van de consumenten deze fysiek in een ordner. Elf procent gooit de rekeningen na betaling gelijk weg. Als er gevraagd wordt naar de digitale archivering van rekeningen, geeft de helft van de respondenten (52 procent) aan dat ze een apart mapje in hun mailbox hebben. Een kwart (24 procent) bewaart dit in een aparte map op de harde schijf.
 
Inzicht is belangrijk
Michel van Leeuwen, directeur bij Flanderijn: "Inzicht in de financiën is belangrijk en zorgt voor een gezond uitgavepatroon. Door structuur aan te brengen in de financiële administratie, wordt voorkomen dat er een stapel aan onbetaalde rekeningen ontstaat. Er zijn genoeg initiatieven die consumenten helpen om hun administratie op orde te krijgen, maar het is nog lang niet ingebakken in ons systeem. Het gebeurt nog regelmatig dat we bij mensen aan de deur komen die gewoon geen idee hebben. Ze zijn compleet verzand in hun administratie en beseffen vaak niet op welke inkomensondersteunende regelingen zij recht hebben. Soms durven ze gewoon de post niet te openen. Daarom hebben een paar grote gerechtsdeurwaardersorganisaties het initiatief genomen om met vrijwilligersorganisaties samen te werken. Deze instanties helpen schuldenaren met het op orde brengen van de administratie en het aanvragen van de juiste toeslagen. Dat is een belangrijk duwtje in de rug bij het voorkomen en oplossen van probleemschulden."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
  Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
 Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 In zes stappen naar meer inzicht in IT-budgetten en -systemen bij digitalisering
 Koopkracht ouderen verder onder druk
 Slechts een op de vijf bespreekt probleemschuld met omgeving
 Werkgever moet grotere rol spelen bij aanpak financiŽle problemen werknemer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eťn op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Eerder stoppen met werken: wat zijn de mogelijkheden?
Driekwart onderschat financiŽle veranderingen bij nieuwe baan
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Handelsoorlog: na China is nu Europa aan de beurt
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beÔnvloeden
Service heeft sterke invloed op customer loyalty
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10