zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ouderwets huishoudboekje nog steeds populair voor financiële administratie

Inzicht in de financiën is belangrijk en zorgt voor een gezond uitgavepatroon

15 november 2019 - Bijna een op de drie Nederlanders houdt zijn financiële administratie nog steeds bij in een papieren kasboekje (30 procent). Daarnaast zijn Excel (22 procent) en een app of online tool (21 procent) populaire administratiemiddelen.

Ruim een kwart (28 procent) houdt helemaal geen persoonlijke administratie bij. Dit percentage ligt overigens hoger bij mensen die nog nooit contact hebben gehad met een deurwaarder: 30 procent ten opzichte van 23 procent bij de mensen die wel in aanraking zijn geweest. Dit blijkt uit onderzoek naar de persoonlijke financiën van Nederland, uitgevoerd in opdracht Flanderijn.


 
Betaalgewoontes en archivering
Het rapport geeft daarnaast nog een aantal interessante feiten over betaalgewoontes van Nederlanders. Zo blijkt dat wanneer consumenten het vermoeden hebben dat er een rekening tussen de post zit, 70 procent van hen de brief gelijk opent en actie onderneemt. Slechts vier procent legt deze envelop ongeopend weg. Na het betalen van een rekening bewaart maar liefst 57 procent van de consumenten deze fysiek in een ordner. Elf procent gooit de rekeningen na betaling gelijk weg. Als er gevraagd wordt naar de digitale archivering van rekeningen, geeft de helft van de respondenten (52 procent) aan dat ze een apart mapje in hun mailbox hebben. Een kwart (24 procent) bewaart dit in een aparte map op de harde schijf.
 
Inzicht is belangrijk
Michel van Leeuwen, directeur bij Flanderijn: "Inzicht in de financiën is belangrijk en zorgt voor een gezond uitgavepatroon. Door structuur aan te brengen in de financiële administratie, wordt voorkomen dat er een stapel aan onbetaalde rekeningen ontstaat. Er zijn genoeg initiatieven die consumenten helpen om hun administratie op orde te krijgen, maar het is nog lang niet ingebakken in ons systeem. Het gebeurt nog regelmatig dat we bij mensen aan de deur komen die gewoon geen idee hebben. Ze zijn compleet verzand in hun administratie en beseffen vaak niet op welke inkomensondersteunende regelingen zij recht hebben. Soms durven ze gewoon de post niet te openen. Daarom hebben een paar grote gerechtsdeurwaardersorganisaties het initiatief genomen om met vrijwilligersorganisaties samen te werken. Deze instanties helpen schuldenaren met het op orde brengen van de administratie en het aanvragen van de juiste toeslagen. Dat is een belangrijk duwtje in de rug bij het voorkomen en oplossen van probleemschulden."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Corona zorgt voor makkelijk te benaderen maar moeilijk te werven kandidaten
 Cao-drukte in juni tekent inhaalslag
 Wachten in Zoomvergaderingen kost bijna 8. 000 euro per jaar
 

Gerelateerde nieuwsitems

 In zes stappen naar meer inzicht in IT-budgetten en -systemen bij digitalisering
 Koopkracht ouderen verder onder druk
 Slechts een op de vijf bespreekt probleemschuld met omgeving
 Werkgever moet grotere rol spelen bij aanpak financiële problemen werknemer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Beter omgaan met tijdsdruk door goed timemanagement
Hoe verbeter je de uitstraling van de website van je bedrijf?
reacties
Top Companies waar u kunt bouwen aan uw carričre zijn bekend (1) 
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen  (2) 
Vermogensbeheerders moeten zich richten op klantbehoefte en risicomanagement (1) 
Kosten vermogensbeheer moeilijk te achterhalen (1) 
Finance-afdeling belangrijker geworden door coronacrisis (1) 
Bedrijven zijn niet goed uitgerust om de klantervaring te verbeteren (1) 
Het nieuwe vergaderen  (1) 
top10
Hybride werken: Secure Access Service Edge (SASE)-oplossingen zijn de toekomst
Doorstromer bereid te wachten met aankoop volgende woning door oververhitte huizenmarkt
Digitaal bedrijfsleven uit zorgen over Nederlandse inbreng op de Digital Markets Act
Hoe boost je de vitaliteit en verbondenheid van je team(s)?
Nederlandse organisaties nemen afscheid van ‘vaste’ pc’s
Steeds meer bedrijven bieden ‘burnout-break’ – wacht Nederland nieuwe golf burnouts?
Een motorhome kopen? Neem de afslag naar een nieuw avontuur!
Respons direct mail met 69 procent toegenomen
Het ideale hybride kantoor? Cybersecure!
Welke lessen leren we van corona?
meer top 10