zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slechts een op de vijf bespreekt probleemschuld met omgeving

Schulden bespreken is het begin van een oplossing

16 oktober 2019 - Nederlanders praten niet graag met hun naaste omgeving over probleemschulden. Slechts een op de vijf geeft aan dat het langdurig niet voldoen aan betalingsverplichtingen een onderwerp van gesprek kan zijn met vrienden of familie.

Consumenten die ooit in contact zijn geweest met een deurwaarder, bespreken probleemschulden vaker met naasten (25 procent) dan mensen die dit contact nog nooit hebben gehad (achttien procent) Dit blijkt uit onderzoek naar de persoonlijke financiën van Nederland, uitgevoerd in opdracht van Flanderijn. Daaruit blijkt verder dat werkgevers en leidinggevenden nauwelijks ingelicht worden over eventuele probleemschulden. Een op de tien bespreekt dit met hen. 


 
Zorgen over onbetaalde facturen
In Nederland ontvangt 47 procent van de consumenten per jaar weleens een betalingsherinnering. 38 procent van hen schaamt zich als er een herinnering binnenkomt. Ruim de helft (54 procent) van de consumenten maakt zich zorgen over onbetaalde facturen. Daarentegen denkt zeventien procent dat er altijd wel iets te regelen valt met schuldeisers. Mannen (48 procent) liggen over het algemeen minder wakker van een onbetaalde factuur dan vrouwen (59 procent). 
Michel van Leeuwen, directeur bij Flanderijn: "Het bespreken van schulden waar mensen niet zelfstandig uit kunnen komen, is vaak het begin van de oplossing. Hoe gek het misschien ook klinkt, deurwaarders spelen hierin een belangrijke rol. We zien dat het contact met een deurwaarder vaak pas het eerste moment is dat iemand open spreekt over zijn of haar schulden. Incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisaties kunnen schuldenaren met de juiste mensen in contact brengen om de eerste stappen te zetten naar een gezonde persoonlijke financiële huishouding. Het is daarom van belang dat deze organisaties zich zo laagdrempelig en toegankelijk mogelijk opstellen. Als mensen het gevoel hebben dat ze ieder moment mogen aankloppen, kan men samen op zoek naar een duurzame en passende oplossing voor betalingsachterstanden."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
 Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
 CEOís moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Oudere betaalt schulden vaker terug met vakantiegeld dan jongere
 Mensen met schulden zijn beter af bij bedrijfsleven dan bij overheid
 Particuliere schulden remmen groei consumptie
 Werkgever moet grotere rol spelen bij aanpak financiŽle problemen werknemer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiŽle dienstverleners ondermaats  (2) 
Thuiswerken & flexibiliteit: Nederlander verwacht blijvende impact op werk door pandemie  (1) 
top10
Coronacrisis gaat grotendeels aan cybersecuritymarkt voorbij
Het geheim van succesvolle cybersecurity: business in verbinding met IT
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden
Hoe kunnen banken en financiŽle instellingen reageren op COVID-19?
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement
Twee derde van de Europese organisaties maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie
Iedereen aan de slag, aan de slag voor iedereen
De toetsstenen voor leiderschap in vier criteria
De onstuitbare opmars van de barcode in het dagelijks leven
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
meer top 10