zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slechts een op de vijf bespreekt probleemschuld met omgeving

Schulden bespreken is het begin van een oplossing

16 oktober 2019 - Nederlanders praten niet graag met hun naaste omgeving over probleemschulden. Slechts een op de vijf geeft aan dat het langdurig niet voldoen aan betalingsverplichtingen een onderwerp van gesprek kan zijn met vrienden of familie.

Consumenten die ooit in contact zijn geweest met een deurwaarder, bespreken probleemschulden vaker met naasten (25 procent) dan mensen die dit contact nog nooit hebben gehad (achttien procent) Dit blijkt uit onderzoek naar de persoonlijke financiën van Nederland, uitgevoerd in opdracht van Flanderijn. Daaruit blijkt verder dat werkgevers en leidinggevenden nauwelijks ingelicht worden over eventuele probleemschulden. Een op de tien bespreekt dit met hen. 


 
Zorgen over onbetaalde facturen
In Nederland ontvangt 47 procent van de consumenten per jaar weleens een betalingsherinnering. 38 procent van hen schaamt zich als er een herinnering binnenkomt. Ruim de helft (54 procent) van de consumenten maakt zich zorgen over onbetaalde facturen. Daarentegen denkt zeventien procent dat er altijd wel iets te regelen valt met schuldeisers. Mannen (48 procent) liggen over het algemeen minder wakker van een onbetaalde factuur dan vrouwen (59 procent). 
Michel van Leeuwen, directeur bij Flanderijn: "Het bespreken van schulden waar mensen niet zelfstandig uit kunnen komen, is vaak het begin van de oplossing. Hoe gek het misschien ook klinkt, deurwaarders spelen hierin een belangrijke rol. We zien dat het contact met een deurwaarder vaak pas het eerste moment is dat iemand open spreekt over zijn of haar schulden. Incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisaties kunnen schuldenaren met de juiste mensen in contact brengen om de eerste stappen te zetten naar een gezonde persoonlijke financiële huishouding. Het is daarom van belang dat deze organisaties zich zo laagdrempelig en toegankelijk mogelijk opstellen. Als mensen het gevoel hebben dat ze ieder moment mogen aankloppen, kan men samen op zoek naar een duurzame en passende oplossing voor betalingsachterstanden."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Corona zorgt voor makkelijk te benaderen maar moeilijk te werven kandidaten
 Cao-drukte in juni tekent inhaalslag
 Wachten in Zoomvergaderingen kost bijna 8. 000 euro per jaar
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Oudere betaalt schulden vaker terug met vakantiegeld dan jongere
 Mensen met schulden zijn beter af bij bedrijfsleven dan bij overheid
 Particuliere schulden remmen groei consumptie
 Werkgever moet grotere rol spelen bij aanpak financiële problemen werknemer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Beter omgaan met tijdsdruk door goed timemanagement
Hoe verbeter je de uitstraling van de website van je bedrijf?
reacties
Top Companies waar u kunt bouwen aan uw carričre zijn bekend (1) 
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen  (2) 
Vermogensbeheerders moeten zich richten op klantbehoefte en risicomanagement (1) 
Kosten vermogensbeheer moeilijk te achterhalen (1) 
Finance-afdeling belangrijker geworden door coronacrisis (1) 
Bedrijven zijn niet goed uitgerust om de klantervaring te verbeteren (1) 
Het nieuwe vergaderen  (1) 
top10
Hybride werken: Secure Access Service Edge (SASE)-oplossingen zijn de toekomst
Doorstromer bereid te wachten met aankoop volgende woning door oververhitte huizenmarkt
Digitaal bedrijfsleven uit zorgen over Nederlandse inbreng op de Digital Markets Act
Hoe boost je de vitaliteit en verbondenheid van je team(s)?
Nederlandse organisaties nemen afscheid van ‘vaste’ pc’s
Steeds meer bedrijven bieden ‘burnout-break’ – wacht Nederland nieuwe golf burnouts?
Een motorhome kopen? Neem de afslag naar een nieuw avontuur!
Respons direct mail met 69 procent toegenomen
Het ideale hybride kantoor? Cybersecure!
Welke lessen leren we van corona?
meer top 10