zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slechts een op de vijf bespreekt probleemschuld met omgeving

Schulden bespreken is het begin van een oplossing

16 oktober 2019 - Nederlanders praten niet graag met hun naaste omgeving over probleemschulden. Slechts een op de vijf geeft aan dat het langdurig niet voldoen aan betalingsverplichtingen een onderwerp van gesprek kan zijn met vrienden of familie.

Consumenten die ooit in contact zijn geweest met een deurwaarder, bespreken probleemschulden vaker met naasten (25 procent) dan mensen die dit contact nog nooit hebben gehad (achttien procent) Dit blijkt uit onderzoek naar de persoonlijke financiën van Nederland, uitgevoerd in opdracht van Flanderijn. Daaruit blijkt verder dat werkgevers en leidinggevenden nauwelijks ingelicht worden over eventuele probleemschulden. Een op de tien bespreekt dit met hen. 


 
Zorgen over onbetaalde facturen
In Nederland ontvangt 47 procent van de consumenten per jaar weleens een betalingsherinnering. 38 procent van hen schaamt zich als er een herinnering binnenkomt. Ruim de helft (54 procent) van de consumenten maakt zich zorgen over onbetaalde facturen. Daarentegen denkt zeventien procent dat er altijd wel iets te regelen valt met schuldeisers. Mannen (48 procent) liggen over het algemeen minder wakker van een onbetaalde factuur dan vrouwen (59 procent). 
Michel van Leeuwen, directeur bij Flanderijn: "Het bespreken van schulden waar mensen niet zelfstandig uit kunnen komen, is vaak het begin van de oplossing. Hoe gek het misschien ook klinkt, deurwaarders spelen hierin een belangrijke rol. We zien dat het contact met een deurwaarder vaak pas het eerste moment is dat iemand open spreekt over zijn of haar schulden. Incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisaties kunnen schuldenaren met de juiste mensen in contact brengen om de eerste stappen te zetten naar een gezonde persoonlijke financiële huishouding. Het is daarom van belang dat deze organisaties zich zo laagdrempelig en toegankelijk mogelijk opstellen. Als mensen het gevoel hebben dat ze ieder moment mogen aankloppen, kan men samen op zoek naar een duurzame en passende oplossing voor betalingsachterstanden."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Het Nieuwe Werken en de veranderende rol van leiderschap
 Vijf tips om uw thuiswerkopstelling te verbeteren
 Hoe toekomstgerichte bedrijven data analytics expertise kunnen opbouwen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Oudere betaalt schulden vaker terug met vakantiegeld dan jongere
 Mensen met schulden zijn beter af bij bedrijfsleven dan bij overheid
 Particuliere schulden remmen groei consumptie
 Werkgever moet grotere rol spelen bij aanpak financiële problemen werknemer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
5 manieren om virtueel te netwerken
reacties
Verstrikt in een web van regeltjes (1) 
Tips voor werkende ouders (1) 
Eén op de vijf Nederlanders vindt ziekmelden ter compensatie overuren terecht  (2) 
Aantal loonbeslagen flexkrachten fors gestegen  (1) 
Ruime verdubbeling aantal misdaden gepleegd met ICT, gericht op ICT (2) 
Cadeau-inspiratie voor Valentijnsdag? Dit geven Nederlanders uit aan hun partner (1) 
Personeelsmanagers zullen steeds meer rekening moeten houden met freelancers (2) 
top10
Van keukentafel tot thuiskantoor
Een op zes Nederlanders bang in de toekomst niet meer relevant te zijn op arbeidsmarkt
Cruciale inzichten voor een crisiscommunicatiestrategie
Bescherm thuiswerkers beter met extra toegangsrechten
Onzekerheid snijdt diep in arbeidsrelatie
Gratis handleiding voor het bestrijden van phishing en social engineering
2021 wordt het jaar van recoverware
Verstrikt in een web van regeltjes
Nederlander ervaart technische problemen tijdens het thuiswerken
Vier stappen voor organisaties om ‘Healthy Data’ te creëren
meer top 10