zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkgever moet grotere rol spelen bij aanpak financiële problemen werknemer

12 november 2013 - Uit een onderzoek van AFAS Software en HR-kiosk.nl blijkt dat medewerkers met schulden steeds vaker voor problemen zorgen bij werkgevers. Medewerkers met financiële problemen ervaren meer stress, verzuimen vaker, maken zich eerder schuldig aan fraude en kunnen zich minder goed concentreren op hun werk. Als gevolg hiervan neemt ook de druk op HR-afdelingen aanzienlijk toe.

Toch geeft een meerderheid van de werkgevers aan weinig tot niets te doen aan financiële voorlichting onder hun medewerkers. AFAS Software heeft daarom zeven tips op rij gezet die werkgevers helpen bij het voorkomen van schulden bij medewerkers. Uit het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder bijna 150 HR-managers, blijkt dat werkgevers weinig tot niets doen aan financiële voorlichting. Ruim driekwart van de werkgevers verstrekt zelden tot nooit informatie aan medewerkers over hoe zij een gezonde financiële huishouding kunnen voeren, ondanks het feit dat 90 procent van de werkgevers erkent dat de kans op schulden kleiner is wanneer de werknemer over de juiste financiële vaardigheden beschikt.



Voorkomen van schulden
"Het wordt tijd dat werkgevers een grotere rol gaan spelen bij het voorkomen van schulden bij medewerkers," zegt Bas van der Veldt, CEO van AFAS Software. "Vanzelfsprekend zijn schulden bij medewerkers vooral een privé-aangelegenheid, maar het begint een maatschappelijk probleem te worden door het toenemende aantal bedrijven dat geconfronteerd wordt met medewerkers die schulden hebben. Er zijn verschillende manieren waarop een werkgever kan ondersteunen bij de persoonlijke financiën van zijn medewerkers. Zo kan hij trainingen en cursussen aanbieden, maar ook kan hij online budgettools beschikbaar stellen waarmee medewerkers hun financiën kunnen bijhouden."

Geldproblemen
Het Nibud deed al eerder onderzoek naar schulden op de werkvloer, waaruit bleek dat vier op de vijf bedrijven medewerkers heeft met geldproblemen. Het feit dat medewerkers met schulden onder andere meer stress ervaren en vaker verzuimen, betekent ook extra administratieve lastendruk voor de werkgever. Deze moet kostbare HR-capaciteit vrijmaken voor het uitkeren van voorschotten, het vervroegd uitkeren van vakantiegeld, het uitvoeren van loonbeslag en het voeren van gesprekken met betrokken externe instanties. "Er zijn op dit moment verschillende grote organisaties in Nederland die enkel voor het uitvoeren van loonbeslag meerdere FTE’s moeten vrijmaken," vervolgt Van der Veldt. "De resultaten van ons onderzoek bevestigen dit ook. 85 procent van de ondervraagden geeft aan dat medewerkers met financiële problemen vaker een beroep doen op de HR-capaciteit dan financieel gezonde medewerkers. 82 procent van de ondervraagde bedrijven geeft bovendien aan minder tijd kwijt te willen zijn aan de problemen die veroorzaakt worden door medewerkers met schulden. Het is nu de hoogste tijd dat werkgevers hier iets aan gaan doen en medewerkers helpen bij het voorkomen van schulden."

Meer lezen?
AFAS Software heeft zeven tips op een rij gezet die helpen bij het voorkomen van schulden bij medewerkers.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Aantal jongeren met schulden sterk gestegen
 Nederlander heeft hoogste woonschuld
 Huidige economische crisis, een wetmatigheid?
 Nederlander steekt zich in de schulden voor fiscus
 
 
reacties
 
Fimar Schuldhulpverlening  |   | 
28-01-2014
 | 
13:57 uur
`Het Nibud deed al eerder onderzoek naar schulden op de werkvloer, waaruit bleek dat vier op de vijf bedrijven medewerkers heeft met geldproblemen. Het feit dat medewerkers met schulden onder andere meer stress ervaren en vaker verzuimen, betekent ook extra administratieve lastendruk voor de werkgever. Deze moet kostbare HR-capaciteit vrijmaken voor het uitkeren van voorschotten, het vervroegd uitkeren van vakantiegeld, het uitvoeren van loonbeslag en het voeren van gesprekken met betrokken externe instanties`

Wanneer het zo voor werkgevers in kaart gebracht wordt zullen ze er vast wel anders over nadenken. Echter lijkt het wel of er meestal op de korte termijn gedacht wordt, en dat is in dit geval een flinke kostenpost aan financiële voorlichting.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10