zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Internetgebruiker vertrouwt influencers niet

Publiek wordt moe van alle gesponsorde producten

28 oktober 2019 - Uit onderzoek van de Reputatiefabriek blijkt dat maar liefst 86 procent van de internetgebruikers zegt dat ze influencers niet vertrouwen. Het online publiek wordt moe van alle gesponsorde producten in hun feed.

Daarnaast worden ze steeds meer bewust van het feit dat influencers worden betaald om producten van merken te promoten. En dat tast de geloofwaardigheid en de authenticiteit van de influencer aan. Dit onderzoek is gehouden onder 1018 respondenten.



Influencers volgen
Zo’n 88 procent van de internetgebruikers gebruikt social media. Qua inhoud zijn mannen het meest geïnteresseerd in sport, outdoor, technologie en eten. Vrouwen houden meer van content met betrekking tot beauty, mode en eten. 60 procent zegt op (een van) deze online platformen influencers te volgen. Toch geeft maar veertien procent van het online publiek aan bepaalde influencers ook echt te vertrouwen. Dit wantrouwen is voornamelijk ontstaan door: oneerlijke captions (72 procent), het promoten van een onrealistische levensstijl of het afbeelden van te bewerkte foto’s (69 procent) en het ontdekken van fake-volgers (68 procent).

Vertrouwen influencers
Meer dan een derde (37 procent) van de internetgebruikers geeft aan influencers te vertrouwen op dat zij betaalde partnerships duidelijk vermelden. En dat terwijl uit onderzoek van influencer marketingbureau Takumi blijkt dat 62 procent van de influencers aangeeft dat zij wel eens door merken onder druk zijn gezet om niet helemaal transparant te zijn over samenwerkingen. Meer dan de helft van onze respondenten (56 procent) is van mening dat influencers gestraft moeten worden als zij niet eerlijk zijn over hun campagnes met merken.

Nieuw fenomeen
Het grootste probleem binnen de influencer marketing is dus het vertrouwen. Toch geeft meer dan de helft van de mensen aan wél vertrouwen te hebben in het nieuwe fenomeen: micro-influencers. Dit zijn de zogenoemde onbekende influencers met 50.000 of minder volgers, denk aan foodbloggers, fitnessgoeroes of reizigers. 61 procent van de respondenten zegt dat de informatie van micro-influencers geloofwaardiger is omdat zij zichzelf beter met hen, en hun lifestyle, kunnen identificeren. Daarnaast geven volgers aan dat de micro-influencers erg betrokken zijn. Dit resulteert in interactie en waardering voor elkaar.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Lockdown zet aanzienlijk deel Nederlanders aan tot leren
 Gelaagde security belangrijker dan ooit door toename verschillende malware-varianten
 Kwart hoogopgeleiden zoekt andere baan vanwege leidinggevende
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beïnvloed
 Digitale reclame in Nederland blijft groter dan andere reclamevormen samen
 Berlijn populairst bij foodies, Ibiza nummer één onder hippe vogels
 Marketeer weet zich nog geen raad met online influencers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Managers onderschatten cyberdreigingen massaal
reacties
Lockdown zet aanzienlijk deel Nederlanders aan tot leren  (1) 
Nieuwe, sportieve BMW 128ti heeft historisch verantwoorde naam (1) 
De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing (2) 
Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk (1) 
Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal (1) 
Zakelijk vastgoed daalt in 2021 met zes procent in waarde  (1) 
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 45 euro (1) 
top10
De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing
Ruim één op de vijf organisaties heeft geen HR-strategie
Een op vijf stoort zich aan partner wanneer ze samen series kijken
Slechts kwart collega’s voelt zich echt veilig op kantoor
Twee derde werkenden beoordeelt nieuwe collega(’s) op uiterlijk
Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk
'Te weinig ambitie kabinet voor versterken digitale economie'
Global Wealth Report 2020 van Allianz: Welvaartsimmuniteit
Vier technologietrends die managers in de gaten moeten houden
Ruim 70 procent overheidswebsites niet digitaal toegankelijk
meer top 10