zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een elektrische auto is voor sommigen onverwacht duur

Er zijn slechts twee momenten wanneer u ‘kosteloos’ kunt overstappen

28 augustus 2019 - De keuze voor een elektrische auto lijkt financieel aantrekkelijk. Maar pas op als u uw zakenauto nu niet bijtelt en u gaat een elektrische auto rijden. Bijtelling betaalt u op jaarbasis.

De Belastingdienst kan u alsnog de bijtelling laten betalen voor de eerdere zakenauto die u niet privé gebruikte. 


De tijd is nu rijp voor een elektrische auto, zo denken althans veel zakelijke rijders. De belangrijkste reden voor de electro-mania is toch wel de bijtellingskorting. Hierdoor kunt u voor een relatief klein bedrag ook privé genieten van elektrisch rijden. Maar pas op als u eerder de auto buiten de bijtelling hield.…  
 
Eén groep zakelijke rijders moet oppassen
Van de meer dan één miljoen zakelijke rijders, rijdt ongeveer twaalf procent de auto alleen maar zakelijk, en betaalt dus geen bijtelling. Als zij voor een elektrische auto kiezen en deze gelijk privé gaan gebruiken (wél bijtellen), dan moeten zij de bijtelling over de eerdere maanden terugbetalen. U betaalt dan dus alsnog de bijtelling van uw vorige leaseauto die u niet privé gebruikt hebt. Deze terugbetaling van de bijtelling wordt tot en met afgelopen januari verrekend.
 
Overstapmoment op 1 januari
Er zijn slechts twee momenten wanneer u ‘kosteloos’ kunt overstappen van wel bijtellen naar niet bijtellen en andersom. Normaal ligt die keuze bij een nieuw kalenderjaar, dus op 1 januari. Maar ook als u van werkgever wisselt, zijn er onder voorwaarden ook mogelijkheden om te switchen.
Jan van Delft hierover: "Een belangrijke tip en stelregel. Als u nu een zakenauto hebt maar niet bijtelt, dan kunt u tot 1 januari je nieuwe elektrische nog niet privé gebruiken".
 
Belastingwetgeving niet flexibel genoeg
Veel zakelijke rijders zijn de fout in gegaan met bovenstaande wetgeving. VZR vindt deze regelgeving waarbij u maar één keer per jaar kan switchen veel te star en pleit voor flexibilisering. Ook het gaan rijden van een andere auto zou een mogelijkheid moeten geven om van  systeem te wisselen. VZR is hierover in gesprek met de Belastingdienst, maar vooralsnog krijgt VZR nul op rekest.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Automobilist kijkt naar werkgever voor opladen elektrische zakelijke auto
 Occasionverkopen elektrische auto verdrievoudigd
 'Fiscaal voordeel elektrische auto’s dure manier om CO2-uitstoot terug te dringen'
 63 procent Europeanen: aanschaf dieselauto geen optie meer
 
 
reacties
 
Elektrisch rijden  |   | 
21-04-2021
 | 
10:55 uur
Een groot voordeel is wel dat volledig elektrische auto's geen wegenbelasting hoeven te betalen en ook kennen leaserijders een gunstige fiscale bijtelling voor het privé gebruik van een elektrische auto!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10