zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ontwikkeling ICT-kennis staat stil bij de helft van de zorgmedewerkers

Grote meerderheid ziet het bijbenen van digitale know-how als uitdaging

29 juli 2019 - Slechts de helft (52 procent) van de Nederlandse zorgmedewerkers bezit meer ICT-kennis dan twee jaar geleden. De ontwikkeling hiervan heeft in deze periode voor velen in de zorg dus stilgestaan.

En niet zonder gevolg: slechts 49 procent van de zorgverleners vindt dat zij genoeg know-how van ICT hebben om hun werk goed te kunnen doen. Dit blijkt uit onderzoek van Ictivity, IT-dienstverlener gespecialiseerd in managed services, IT-adoptie en online werkplekken. Aan het onderzoek hebben ruim 500 medewerkers deelgenomen die werkzaam zijn binnen Nederlandse zorginstellingen.



Stafmedewerkers vinden zichzelf ICT-bekwaam 
De kennis die binnen de organisatie aanwezig is, lijkt zich vooral te bevinden onder de stafmedewerkers (zie figuur 1). Hier bezit een beduidend groter deel meer zelfvertrouwen. Zo zegt maar liefst 80 procent van de managers genoeg ICT-kennis in huis te hebben ten opzichte van 49 procent van de zorgverleners. In het ontbreken van de benodigde kunde ligt een taak voor zorginstellingen, die nog niet altijd wordt opgepakt. Slechts 43 procent van alle zorgverleners voelt zich ondersteund door hun zorginstelling bij het vergroten van de ICT-kennis.

ICT-kennis een belangrijke uitdaging
Bijna twee derde (65 procent) van de zorgverleners is ervan overtuigd dat ICT-kennis steeds belangrijker wordt in de zorg. Hier liggen verschillende uitdagingen op de loer. Zo gaat de ontwikkeling van ICT volgens driekwart van de medewerkers sneller dan de kennis reikt. Ook het bijbenen van ICT-kennis om mee te gaan met de digitalisering in de zorg is volgens 73 procent een belangrijke uitdaging. Daarnaast ziet 64 procent een uitdaging in het ontstaan van een wirwar aan applicaties.
Bart van Bokhoven, Segment Manager Zorg bij Ictivity: "Het is zorgwekkend dat de ICT-kennis van veel zorgmedewerkers niet is toegenomen in de afgelopen twee jaar. ICT speelt een steeds belangrijkere rol in de zorg. Het succesvol inzetten ervan valt of staat met de digivaardigheid van medewerkers. Om nieuwe technologieën aan te wenden en er het maximale uit te halen, is het van belang medewerkers hierin te ondersteunen. Leg de focus op de behoeften, kennis en vaardigheden van de zorgmedewerker om alles uit de digitalisering te halen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
 Hoe smishing misbruik maakt van populaire mobiele providers
 Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wat is er nodig om cybersecurity serieus aan te pakken?
 Persoonsgegevens in gevaar: kwart zorgverleners maakt zich zorgen om privacy cliënten
 Zorgmedewerkers hebben weinig vertrouwen in actieplan (Ont)Regel de zorg
 Zo beschermt IoT medewerkers in fysiek zware en risicovolle beroepen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Welke opleiding past bij jou
Hoe vind ik een goede advocaat
Wat kan ik allemaal met een mkb boekhouding
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Nederlandse werkgevers staan sporten onder werktijd niet toe
Met geknepen billen achter het stuur: storm, regen en gladheid zorgen voor de meeste zenuwen
Hoe bedrijven hun CX kunnen optimaliseren voor groei in een dynamische markt
Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieën
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
meer top 10