zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De strijd tegen plastics: hoe beleggers kunnen bijdragen aan veranderingen

Het gebruik van plastics is de afgelopen decennia snel toegenomen

23 april 2019 - Sinds het begin van de grootschalige productie van plastics in de jaren vijftig van de vorige eeuw, is het jaarlijkse productievolume gestegen tot 380 miljoen ton, waarbij meer dan de helft van de 8,3 miljard ton plastic die ooit is geproduceerd op stortplaatsen of elders in het milieu terecht is gekomen.

NN Investment Partners (NN IP) heeft onderzoek gedaan naar de aanzienlijke milieuproblemen die voortvloeien uit de productie van plastic. Het onderzoek richt zich in het bijzonder op plastic voor eenmalig gebruik, dat 36 procent uitmaakt van alle plastics die in 2015 zijn geproduceerd. Het onderzoek van NN IP brengt verschillende mogelijke oplossingen in beeld voor de problemen rond plastic en laat zien hoe beleggers hun stem kunnen laten horen bij bedrijven om veranderingen in de productie en het gebruik van plastic te bevorderen.



Plasticvervuiling bestrijden
Om de toename van de plasticvervuiling effectief te bestrijden, zullen belanghebbenden op alle niveaus moeten samenwerken. Regulering en stimulansen van de overheid zijn nodig om actie op bedrijfsniveau te bevorderen, terwijl bedrijven zowel hun eigen praktijken moeten verbeteren als het bewustzijn van hun klanten moeten verhogen. 
Faryda Lindeman, Senior Responsible Investment Specialist bij NN IP: "We hebben een drieledige strategie geïmplementeerd om de problemen rond plastics aan te pakken. Ten eerste moeten plastics aan het einde van hun nuttige levensduur worden ingezameld om lekkage naar de natuurlijke omgeving te voorkomen. Die zal profiteren van de toegenomen producentenverantwoordelijkheid: wanneer bedrijven verantwoordelijk worden gehouden voor wat er na de nuttige levensduur met hun producten gebeurt, zullen ze het ontwerp en de recyclebaarheid van hun producten moeten heroverwegen. Ten tweede moeten we het percentage verhogen van het ingezamelde plastic dat wordt hergebruikt of gerecycled. We moedigen bedrijven sterk aan om manieren te vinden om meer gerecycled plastic in hun producten op te nemen. En ten derde is er innovatie nodig om de plasticindustrie duurzamer te maken, vooral door de ontwikkeling van bioplastics en biologisch afbreekbaar plastic.
De overgang naar een duurzamere plasticeconomie vraagt om initiatieven en samenwerking op verschillende niveaus. Overheden en intergouvernementele organisaties hebben de verantwoordelijkheid om bedrijven en burgers aan te moedigen en te stimuleren om hun gebruik van plastic te verminderen. Producenten en grote gebruikers zijn op hun beurt verantwoordelijk voor de integratie van bioplastics of andere vervangingsmiddelen in hun toeleveringsketen. Ten slotte zou het vergroten van het publieke bewustzijn van de problemen rond plastic mensen moeten bewegen om hun gebruik ervan te minimaliseren."
 
Zes prestatie- indicatoren
In het kader van zijn engagement om samenwerking te bevorderen, heeft NN IP tevens zes belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s) in beeld gebracht voor het evalueren van bedrijven en het meten van hun vooruitgang voor wat betreft de engagementdoelen. Deze KPI's omvatten het meten van de samenwerking met belanghebbenden, het analyseren van hergebruik- en recyclingpraktijken en het focussen op innovatie om te komen tot verbeteringen qua productontwerp en verantwoorde productie.

 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Uitvaartorganisaties zien brood in duurzame uitvaart
 Een goede verpakking levert geld op
 Bespaar duizenden euro’s door milieuvriendelijk te printen
 Werknemer staat achter milieu-initiatieven werkgever
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10