zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De strijd tegen plastics: hoe beleggers kunnen bijdragen aan veranderingen

Het gebruik van plastics is de afgelopen decennia snel toegenomen

23 april 2019 - Sinds het begin van de grootschalige productie van plastics in de jaren vijftig van de vorige eeuw, is het jaarlijkse productievolume gestegen tot 380 miljoen ton, waarbij meer dan de helft van de 8,3 miljard ton plastic die ooit is geproduceerd op stortplaatsen of elders in het milieu terecht is gekomen.

NN Investment Partners (NN IP) heeft onderzoek gedaan naar de aanzienlijke milieuproblemen die voortvloeien uit de productie van plastic. Het onderzoek richt zich in het bijzonder op plastic voor eenmalig gebruik, dat 36 procent uitmaakt van alle plastics die in 2015 zijn geproduceerd. Het onderzoek van NN IP brengt verschillende mogelijke oplossingen in beeld voor de problemen rond plastic en laat zien hoe beleggers hun stem kunnen laten horen bij bedrijven om veranderingen in de productie en het gebruik van plastic te bevorderen.



Plasticvervuiling bestrijden
Om de toename van de plasticvervuiling effectief te bestrijden, zullen belanghebbenden op alle niveaus moeten samenwerken. Regulering en stimulansen van de overheid zijn nodig om actie op bedrijfsniveau te bevorderen, terwijl bedrijven zowel hun eigen praktijken moeten verbeteren als het bewustzijn van hun klanten moeten verhogen. 
Faryda Lindeman, Senior Responsible Investment Specialist bij NN IP: "We hebben een drieledige strategie geïmplementeerd om de problemen rond plastics aan te pakken. Ten eerste moeten plastics aan het einde van hun nuttige levensduur worden ingezameld om lekkage naar de natuurlijke omgeving te voorkomen. Die zal profiteren van de toegenomen producentenverantwoordelijkheid: wanneer bedrijven verantwoordelijk worden gehouden voor wat er na de nuttige levensduur met hun producten gebeurt, zullen ze het ontwerp en de recyclebaarheid van hun producten moeten heroverwegen. Ten tweede moeten we het percentage verhogen van het ingezamelde plastic dat wordt hergebruikt of gerecycled. We moedigen bedrijven sterk aan om manieren te vinden om meer gerecycled plastic in hun producten op te nemen. En ten derde is er innovatie nodig om de plasticindustrie duurzamer te maken, vooral door de ontwikkeling van bioplastics en biologisch afbreekbaar plastic.
De overgang naar een duurzamere plasticeconomie vraagt om initiatieven en samenwerking op verschillende niveaus. Overheden en intergouvernementele organisaties hebben de verantwoordelijkheid om bedrijven en burgers aan te moedigen en te stimuleren om hun gebruik van plastic te verminderen. Producenten en grote gebruikers zijn op hun beurt verantwoordelijk voor de integratie van bioplastics of andere vervangingsmiddelen in hun toeleveringsketen. Ten slotte zou het vergroten van het publieke bewustzijn van de problemen rond plastic mensen moeten bewegen om hun gebruik ervan te minimaliseren."
 
Zes prestatie- indicatoren
In het kader van zijn engagement om samenwerking te bevorderen, heeft NN IP tevens zes belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s) in beeld gebracht voor het evalueren van bedrijven en het meten van hun vooruitgang voor wat betreft de engagementdoelen. Deze KPI's omvatten het meten van de samenwerking met belanghebbenden, het analyseren van hergebruik- en recyclingpraktijken en het focussen op innovatie om te komen tot verbeteringen qua productontwerp en verantwoorde productie.

 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Eerlijke collega’s belangrijk voor werkgeluk
 Zestigplusser is zich niet bewust van gevaren openbare wifi
 Betere werksfeer vermindert werkstress
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Uitvaartorganisaties zien brood in duurzame uitvaart
 Een goede verpakking levert geld op
 Bespaar duizenden euro’s door milieuvriendelijk te printen
 Werknemer staat achter milieu-initiatieven werkgever
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Verbeter in 10 stappen je e-mail marketing [ebook]
In het ebook ‘Verbeter in 10 stappen je email marketing’ van Spotler ontdek je snel of je op de goede weg bent en waar je nog extra stappen kunt zetten. Denk aan bestandsgroei, dynamische content, A/B-testen, datakoppelingen en meer. Benieuwd?
Download het ebook
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Ergonomisch werken is gezond werken
reacties
Banner leidt opvallend vaak naar online zoekopdracht (1) 
Noorwegen populair onder camperaars (1) 
Dit kost een uur parkeren op de drukste luchthavens in Europa (1) 
De voordelen van content marketing (1) 
Tips voor het verkrijgen van financiering in farmaceutische sector (1) 
Marketeers weten niet waarom ze online video inzetten (1) 
Drie tips voor optimale cybersecurity (1) 
top10
Vier must-do’s voor een Paris Proof kantoorpand
Vrouwen verdienen minder vanwege onterechte ongeschiktheid
Dit kost een uur parkeren op de drukste luchthavens in Europa
Outplacement vaker succesvol, niet voor oudere medewerkers
Nooit meer een ‘Blue Monday’!
Netwerk belangrijkste manier om nieuwe baan te vinden
CIO: digitaliseren workflows verbetert resultaten cruciale bedrijfsfuncties
Vanaf 2020 duurzamer ondernemen met duurzame koeltechniek
36 procent van de werknemers komt niet los van het werk
Arnoud van Vliet verkozen tot ‘MVO-manager van het jaar’ 2019
meer top 10