zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoeveel tijd kost toezichthouden echt?

Commissarissen zijn gemiddeld dertien uur per maand kwijt aan hun taak

10 juli 2019 - Commissarissen besteden gemiddeld dertien uur per maand aan hun toezichthoudende werkzaamheden, zo blijkt uit een anonieme enquête van Commissarisvinden.nl. En daar zijn ze best tevreden over: 84 procent geeft aan dat passend te vinden.

Uit de enquête blijkt verder dat commissarissen in de profitsector een uur meer per maand aan hun werkzaamheden besteden dan in de non-profitsector. Overall zou vijf procent meer tijd willen besteden aan het werk, ten opzichte van elf procent die vindt dat het meer tijd kost dan hij of zij zou willen.


Ook wat betreft de tevredenheid over de tijdsbesteding zijin er verschillen tussen de profit en non-profitsector: binnen profit is 91 procent daar tevreden over, terwijl binnen non-profit 80 procent tevreden is en vijftien procent het te veel tijd vindt kosten.
 
Verschil per organisatiegrootte
Kleine en grote organisaties wijken wat tijdsbesteding af van het gemiddelde van dertien uur per maand. Bij organisaties met minder dan vijftien werknemers, en/of minder dan twee miljoen omzet per jaar is de tijdsbesteding wat lager dan gemiddeld: namelijk tien uur per maand.
Bij organisaties groter dan 1500 werknemers en/of meer dan 200 miljoen omzet per jaar is de tijdsbesteding hoger dan gemiddeld: twintig uur per maand. Toch vindt vrijwel iedereen de tijdsbesteding passend.
 
Tijdsbesteding per sector
Per sector varieert de tijdsbesteding van gemiddeld tien uur in de Cultuursector tot gemiddeld negentien uur in de Financiële sector.

Voorzitters
Voorzitters besteden gemiddeld 25 procent meer tijd aan het werk dan leden: vijftien uur vs twaalf uur voor een lid. Uit eerder onderzoek van PMP bleek dat de beloningen van voorzitters gemiddeld tot 25 tot 50 procent hoger liggen ten opzichte van leden.
 
Commissies
Het betekent nogal wat voor de tijdsbesteding of u wel of niet in een commissie zit. Commissies kosten gemiddeld 65 procent meer tijd ten opzichte van commissarissen die niet in een commissie zitten: gemiddeld vijftien uur ten opzichte van negen uur per maand. Het type commissie blijkt er daarbij niet toe te doen.
 
Drijfveren van commissarissen
Het hoofdmotief om toezicht te houden, zo blijkt uit de enquête, is om de ‘kennis en ervaring nuttig in te zetten’ (86 procent). Hierbij maakt de sector en branche niet uit.
De tweede drijfveer is bij profit ‘anderen in hun kracht zetten’ (36 procent) terwijl bij non-profit dat ‘teruggeven aan de maatschappij’ (46 procent) is. Slechts vijf procent van alle respondenten geeft aan de beloning een belangrijke drijfveer te vinden.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
 Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
 Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vertrouwen in bankwezen niet alleen een zaak van financieel toezicht
 Certificering Commissarissen een must
 Beloning Commissaris verre van vetpot
 Commissarissen worstelen met disfunctionerende boardroom dynamiek
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Bedrijven in EMEA missen tools om waarde uit hun data te halen
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
meer top 10