zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Generatie Z meest tevreden met zijn baan

10 juli 2018 - Maar liefst 77 procent van de jongeren tussen de achttien en de 24 jaar is gelukkig met zijn baan. Hiermee is Generatie Z de meest tevreden generatie op de arbeidsmarkt. Dit blijkt uit onderzoek van Monsterboard onder ruim 5000 Europese werknemers.

Meer dan de helft van deze jongeren is van mening dat een hoger salaris bijdraagt aan de mate van tevredenheid. Ook de optie om te kunnen werken in het buitenland is belangrijk: 70 procent van Generatie Z ziet een internationale baan wel zitten.


 
Op zoek naar andere baan
De resultaten van het onderzoek laten zien dat deze generatie volop in beweging is op de arbeidsmarkt. Hoewel driekwart van Generatie Z gelukkig is met hun huidige werk geeft 57 procent wel aan op zoek te zijn naar een andere baan. Dat laatste doen jongeren het liefst via hun telefoon. Opvallend is dat Generatie Z nog steeds graag solliciteert via de computer.
Sander de Bruijn, Marketing Directeur Monsterboard: "Generatie Z betreedt de komende jaren in groten getale de arbeidsmarkt. Het is de generatie van de toekomst. Voor werkgevers is het heel belangrijk inzicht te hebben in de wensen en behoeftes van jongeren en hoe zij hen kunnen bereiken en aantrekken. Generatie Z kan namelijk een belangrijke oplossing zijn voor het groeiende personeelstekort waar veel bedrijven mee te maken hebben." 
 
Chatbots
Generatie Z wil bijvoorbeeld graag iemand op de werkvloer die ze kunnen benaderen voor advies of die ze helpt met het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden. 32 procent van de jongeren geeft aan graag een mentor te willen, tegenover 25 procent van de millennials (Generatie Y) en negentien procent van Generatie X (27 – 50 jaar). Ook luisteren jongeren graag naar familie en/of vrienden als het gaat om het zoeken naar een baan. Generatie Z zegt meer dan andere generaties dat vrienden en/of familie invloed hebben gehad op de keuze voor de baan die ze nu hebben. Ook persoonlijke hobby’s en interesses bepalen voor een groot deel hun baankeuze.
 
Baanaanbiedingen
Uit het onderzoek blijkt dat jongeren regelmatig een baanaanbod ontvangen. Meer dan bijvoorbeeld de Generatie X. De Bruijn: "Als u als werkgever Generatie Z wil aantrekken zult u moderne recruitmenttechnieken moeten inzetten. Uit ons onderzoek blijkt dat jongeren, veel meer dan andere generaties, geneigd zijn om te chatten met werkgevers tijdens het wervingsproces. Ze vinden chatten, zeker in het begin van het proces, zelfs prettiger dan bellen of mailen. Door bijvoorbeeld chatbots in te zetten voor het beantwoorden van vragen en het verschaffen van statusinformatie tijdens het sollicitatieproces kunt u daar als werkgever echt in faciliteren en uw succes onder deze leeftijdsgroep aanzienlijk vergroten."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
 Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
 Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoe werft u generatie Z?
 Vijf redenen voor marketeers om te (blijven) focussen op babyboomers
 De toekomstige werkplek van generatie Z
 Samenwerking of botsing als generatie Z tot de arbeidsmarkt toetreedt?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
top10
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Kort door de bocht coaching?
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
meer top 10