zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Generatie Z meest tevreden met zijn baan

10 juli 2018 - Maar liefst 77 procent van de jongeren tussen de achttien en de 24 jaar is gelukkig met zijn baan. Hiermee is Generatie Z de meest tevreden generatie op de arbeidsmarkt. Dit blijkt uit onderzoek van Monsterboard onder ruim 5000 Europese werknemers.

Meer dan de helft van deze jongeren is van mening dat een hoger salaris bijdraagt aan de mate van tevredenheid. Ook de optie om te kunnen werken in het buitenland is belangrijk: 70 procent van Generatie Z ziet een internationale baan wel zitten.


 
Op zoek naar andere baan
De resultaten van het onderzoek laten zien dat deze generatie volop in beweging is op de arbeidsmarkt. Hoewel driekwart van Generatie Z gelukkig is met hun huidige werk geeft 57 procent wel aan op zoek te zijn naar een andere baan. Dat laatste doen jongeren het liefst via hun telefoon. Opvallend is dat Generatie Z nog steeds graag solliciteert via de computer.
Sander de Bruijn, Marketing Directeur Monsterboard: "Generatie Z betreedt de komende jaren in groten getale de arbeidsmarkt. Het is de generatie van de toekomst. Voor werkgevers is het heel belangrijk inzicht te hebben in de wensen en behoeftes van jongeren en hoe zij hen kunnen bereiken en aantrekken. Generatie Z kan namelijk een belangrijke oplossing zijn voor het groeiende personeelstekort waar veel bedrijven mee te maken hebben." 
 
Chatbots
Generatie Z wil bijvoorbeeld graag iemand op de werkvloer die ze kunnen benaderen voor advies of die ze helpt met het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden. 32 procent van de jongeren geeft aan graag een mentor te willen, tegenover 25 procent van de millennials (Generatie Y) en negentien procent van Generatie X (27 – 50 jaar). Ook luisteren jongeren graag naar familie en/of vrienden als het gaat om het zoeken naar een baan. Generatie Z zegt meer dan andere generaties dat vrienden en/of familie invloed hebben gehad op de keuze voor de baan die ze nu hebben. Ook persoonlijke hobby’s en interesses bepalen voor een groot deel hun baankeuze.
 
Baanaanbiedingen
Uit het onderzoek blijkt dat jongeren regelmatig een baanaanbod ontvangen. Meer dan bijvoorbeeld de Generatie X. De Bruijn: "Als u als werkgever Generatie Z wil aantrekken zult u moderne recruitmenttechnieken moeten inzetten. Uit ons onderzoek blijkt dat jongeren, veel meer dan andere generaties, geneigd zijn om te chatten met werkgevers tijdens het wervingsproces. Ze vinden chatten, zeker in het begin van het proces, zelfs prettiger dan bellen of mailen. Door bijvoorbeeld chatbots in te zetten voor het beantwoorden van vragen en het verschaffen van statusinformatie tijdens het sollicitatieproces kunt u daar als werkgever echt in faciliteren en uw succes onder deze leeftijdsgroep aanzienlijk vergroten."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2019’
 Slechts 28 procent bedrijven beveiligt code signing machine-identiteiten
 Zeven toffe producten die het milieu een handje helpen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoe werft u generatie Z?
 Vijf redenen voor marketeers om te (blijven) focussen op babyboomers
 De toekomstige werkplek van generatie Z
 Samenwerking of botsing als generatie Z tot de arbeidsmarkt toetreedt?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
Structureer je online marketing activiteiten
Werkstress: voorkomen is beter dan een burn-out!
reacties
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (1) 
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
Drie manieren om te beleggen voor uw pensioen (1) 
Organisaties wapenen zich steeds beter tegen aanvallen met bots en scrapers  (1) 
Huisdierbezit populair (1) 
Consumenten nog niet overtuigd van de voordelen van Artificial Intelligence  (1) 
Nederlander positief over milieuzones, maar snakt naar duidelijkere regels (1) 
top10
Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
Leiders besteden maar dertien minuten per dag aan persoonlijke ontwikkeling
Zorgmedewerkers hebben weinig vertrouwen in actieplan (Ont)Regel de zorg
Alarmerende schaarste op de IT arbeidsmarkt
Bedrijven betalen loyale IT’er minder dan jobhopper
Ondanks salariskloof vrouwen positiever over arbeidsmarkt
Veelgebruikte systemen voor e-mailbeveiliging niet effectief
Optimisme over werkgelegenheid houdt aan
5G-opname nog sneller dan verwacht
Snelgroeiende fintech sector maakt juristen nog schaarser
meer top 10