zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Liever een leuke baan dan een topsalaris

21 april 2017 - Millennials verkiezen fun op het werk massaal boven keiharde cash: zeven op de tien Europese jongeren zouden een saaie baan die een ton per jaar verdient afslaan voor een leuke, modaal betalende job.

Dat blijkt uit internationaal arbeidsmarktonderzoek naar de mindset van millennials op het gebied van werk. Het onderzoek, uitgevoerd door YoungCapital in samenwerking met de Universiteit Utrecht, werd gepubliceerd in de New Generation Recruitment Guide 2017-2018


 Voor het onderzoek werden 3.721 millennials tussen de zeventien en 36 jaar in acht Europese landen ondervraagd. Zij kregen de keuze: ga je voor een saaie baan met een dikke loonstrook of een leuke baan die modaal verdient? Maar liefst 69 procent prefereert de leuke baan. Vooral de Spanjaarden (81 procent), de Fransen (77 procent) en de Nederlanders (71 procent) kiezen vol overgave voor fun tegen een modale beloning. De Duitsers en de Britten zijn minder overtuigd: in deze landen zouden respectievelijk 55 en 57 procent een goedbetalende, doch slaapverwekkende carrière aan zich voorbij laten gaan. "Werkgevers doen er goed aan hier notie van te nemen", zegt Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital.  "De tijd dat u jong talent met alleen een dik salaris over de streep trok, is nu echt voorbij. Wie een duurzame relatie met millennials wil opbouwen, zal zich echt moeten verdiepen in hun mindset."

Vast contract valt van voetstuk
Het onderzoek gaat ook in op de voorkeuren van millennials voor contractvormen. Op de vraag welke contractvorm zij ideaal vinden op dit moment van hun leven, geven zes op de tien Europese jongeren de voorkeur aan een contract voor bepaalde tijd. In Nederland geldt dit voor de helft van de ondervraagden. Dat is verrassend, aldus Werner Liebregts, onderzoeker aan de Universiteit Utrecht. "Rationeel gezien zou het contract voor onbepaalde tijd met alle bijkomende zekerheden het ideaal moeten zijn van iedere werknemer, op elk moment van zijn of haar leven. Niets is minder waar: jongeren willen zich juist vrij voelen." De ondervraagden geven aan hun opties open te willen houden om te reizen of te studeren, of willen zich zo breed mogelijk ontwikkelen bij verschillende werkgevers. Liebregts: "Als zij zelf niet de intentie hebben om lange tijd bij een bedrijf te blijven, verwachten ze die commitment ook niet van hun baas." Hoe jonger de ondervraagden, hoe minder geliefd het vaste contract. Alleen in Frankrijk geven jongeren in alle leeftijdsgroepen de voorkeur aan een contract voor onbepaalde tijd.
 
Tevreden met contractvorm
Over het algemeen zijn de millennials tevreden over het aantal uren dat zij werken en hun contractvorm. Van de ondervraagden die nu werken onder een kortlopend uitzendcontract, een halfjaarcontract, een jaarcontract of een contract voor onbepaalde tijd, geeft steeds de grootste groep aan daar ook tevreden mee te zijn. In Nederland zijn mensen relatief minder tevreden en zouden meer mensen een vast contract willen hebben. Opmerkelijk is ook dat 18,6 procent van de mensen die wel een vast contract hebben, liever een flexibel contract zou willen.
 
Millennials willen nieuwe dingen leren
In alle Europese landen vinden jongeren nieuwe dingen leren het allerbelangrijkste bij de keuze voor een werkgever. Salaris staat op de tweede plek, gevolgd door duidelijke kaders: jongeren willen graag precies weten wat de baas van ze verwacht. Het criterium ‘maatschappelijk verantwoord bezig zijn’ valt net buiten de top drie: 68 procent van de Europese jongeren geeft aan dit (heel) belangrijk te vinden. Nederlanders vinden mvo met 58 procent een stuk minder boeiend, zeker in vergelijking met Frankrijk en Oostenrijk, waar driekwart van de respondenten het belangrijk vindt. Wel hechten Nederlanders in verhouding veel waarde aan een informele bedrijfscultuur. Van gadgets, zoals een telefoon of laptop van de zaak, zijn millennials het minst onder de indruk. Ook de mogelijkheid tot thuiswerken en een goede reputatie geven niet de doorslag bij de keus voor een werkgever.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
 Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
 Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vacature: Pokémontrainers
 Leuke opleiding scoort beter dan arbeidsmarktkans vergrotende opleiding
 Goede werksfeer grootste drijfveer voor ICT’er
 Zelfvertrouwen als sleutel tot werkgeluk
 
 
reacties
 
Tom Oor  |   | 
2-05-2017
 | 
22:50 uur
Onderzoek toont aan dat boven een bepaald bedrag per maand geld weinig impact meer heeft op voldoening dat men uit werk haalt. Het is vaak ook niet of goed betaald krijgen en saai werk doen en slecht betaald krijgen en leuk werk doen. De kunst is om een optimum te vinden tussen beiden. Je kunt daarmee 'spelen' en dat is interessant.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
top10
Overweeg je een management buy out? Drie tips
Hybride werken: veel bedrijven in de Randstad zijn om
Acht op de tien technische bedrijven kampt komende vijf jaar met personeelstekort
Gebrek aan controles en zichtbaarheid in wat gebruikers doen in app zorgt voor onnodig bedrijfsrisico
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
Pandemie zorgt voor toename van fraude en oplichting
'Innovatief leiderschap vraagt moed en non-conformistisch handelen'
Digitale monitoring van werknemers schaadt vertrouwen en vergroot personeelsverloop
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
meer top 10