zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wint commercieel belang het van teambelang?

'Intern beginnen is extern winnen’

27 juni 2019 - Wellicht kent u het gezegde ‘intern beginnen is extern winnen’. Menig manager zou dit zonder twijfel onderschrijven, maar er ligt wel een gevaar op de loer. Als u te ver doorschiet in de interne focus, dan verliest u de externe factoren uit het oog.

Als u slechts aandacht hebt voor externe factoren en commercie, dan loopt het personeel de deur uit. Het is een kwestie van de juiste balans, maar hoe vindt u die? Dat vertelt Rob Rijbroek, directeur bij ISBW, in dit artikel.



Interne focus ligt aan de basis
Rijbroek: "Laten we intern beginnen: focus op het team, de organisatiestructuur en –cultuur. De taak is aan u om te zorgen dat professionals de juiste positie binnen de organisatie bekleden. Door inzichtelijk te maken wie welke kennis en vaardigheden in huis heeft en wat de wensen van de medewerkers zijn, kunt u zorgen voor voldoende uitdaging en optimale benutting van kwaliteiten. Daarmee samen hangt het tweede punt: de organisatiestructuur. In de afweging wie op welke plek zit, verdienen ook de verhoudingen binnen de organisatie de volle aandacht. Aan wie rapporteert een medewerker? Wie zet de koers uit? En wie heeft daarin allemaal inspraak? Een derde focuspunt is de organisatiecultuur. Het is van belang dat niet alleen iedereen de waarden kent, maar dat zij deze ook doorleven. Op die manier ontstaat er eenheid binnen de organisatie, wat ook extern gericht een positief effect heeft."

Externe focus op scherp
"Om de juiste balans te vinden moet er ook voldoende aandacht zijn voor externe factore," aldus Rijbroek. "Als manager is het cruciaal om op de hoogte zijn van trends en ontwikkelingen in de markt en binnen uw vakgebied. Daarnaast moet u weten wat er speelt in de maatschappij. Door dit bij te houden kunt u de vertaalslag naar uw eigen organisatie en team maken. Hierdoor blijft u relevant en actueel. De vraag hoe andere managers processen inrichten en hun team vormgeven is altijd relevant. Schroom daarom niet om eens een kijkje in andermans keuken te nemen, ervaringen uit te wisselen en daar lering uit te trekken. Wat echter nog belangrijker is, is focus op de klant. Bij veel organisaties liggen klantwensen aan de basis van veranderende of nieuwe producten of diensten. Maar dat niet alleen. Ook worden interne processen vormgegeven op basis van de klantwens. Met een efficiëntieslag in interne processen gaat bijvoorbeeld een verbeterslag in de klantreis gepaard. Oftewel: de klant staat centraal."

Commerciële kans of het team voorop?
Rijbroek vervolgt: "De samenhang van interne en externe focus is onmiskenbaar. Het is zaak dat u als manager oog hebt voor beide en ook de impact kent van interne en externe veranderingen. Maar wat doet u als er een mooie commerciële kans voorbij komt, terwijl het team aangeeft dit er niet bij te kunnen hebben? Dan komt het aan op ervaring, intuïtie én balans. De ene keer kunt u de commerciële kans met beide handen aanpakken, waardoor u tijdelijk een zware last op de schouders van uw team legt. De andere keer kunt u de last bijvoorbeeld tussen meerdere teams verdelen, een extra professional aantrekken op projectbasis of ander werk tijdelijk on hold zetten. Op die manier voelen teamleden zich gehoord en gewaardeerd, maar hoeft u nooit business te laten lopen. In de strijd tussen commercie en het team, worden ze zo beiden winnaar."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Arbeidsongeschikten melden vaakst slaapproblemen
 Helft Nederland overgestapt naar slimme meter
 Bedrijven lopen talent mis door taalgebruik in vacatures
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De geheimen van het bedrijf met 26 CEO’s
 Hoe bouwt u aan een succesvolle bedrijfscultuur?
 Blended workforce vraagt nieuwe leiderschapskwaliteiten
 Teams met evenwichtige man/vrouw verdeling presteren beter
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
top10
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Ruim 220. 000 mensen werken niet vanwege zorgtaken
Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
Het recept voor de ideale vacature
Bijna net zoveel vacatures als werklozen
Economisch beeld fractie minder gunstig
Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
Keuze tips voor de smartphone van de zaak
Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
Verschil levensverwachting hoog- en laagopgeleid groeit
meer top 10