zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn

Cultuur zorgt voor een sterke verbinding binnen een bedrijf

14 juni 2019 - Cultuur zorgt voor een verbinding die sterker is dan elke structuur of procedure. Het zorgt ervoor dat een organisatie hetzelfde blijft, ook wanneer deze volledig op haar kop wordt gezet.

Dit is precies de reden waarom Peter s’Jongers, CEO van Protime en auteur van het boek ‘Trots’, gelooft in bedrijfscultuur als strategisch doel. Hiermee staat hij recht tegenover de meeste managementdenkers en businessmodellen die argumenteren dat cultuur een middel is en geen doel. ‘sJongers vertelt graag over zijn visie en wat dit oplevert voor een bedrijf.



Trotse en betrokken medewerkers
Hoe kan een bedrijfscultuur beïnvloed worden? Over het antwoord op deze vraag zijn de meningen verdeeld. "Ik geloof dat bedrijfscultuur te beïnvloeden is door een goede werkgever te zijn. Als je dit goed doet dan heb je meer dan gemiddeld betrokken medewerkers," vertelt Peter ‘sJongers. Hier is volgens hem wel één voorwaarde aan verbonden: "Medewerkers moeten een klik hebben met de organisatie en het team. De functie kan precies zo zijn als verwacht, maar als een nieuwe medewerker geen klik heeft met het bedrijf dan gaat het nooit een succes worden." Volgens ‘sJongers zorgt de juiste klik er namelijk voor dat medewerkers trots zijn op de organisatie waar ze werken en bovengemiddeld betrokken. "Dit zorgt voor een inspirerende bedrijfscultuur. Als een organisatie dit voor elkaar heeft, kan er gesproken worden van het zijn van een goede werkgever en dat maakt de cirkel rond. Niet bedrijfscultuur maar het zijn van de beste werkgever zou in ieder bedrijf het ultieme doel moeten zijn."

De ROI van bedrijfscultuur
Cultuur zorgt voor een sterke verbinding binnen een bedrijf, maar het levert volgens ‘sJongers nog veel meer op. "Betrokken en trotse medewerkers zijn gelukkiger en productiever. De productiviteit stijgt met maar liefst dertien prcent. En bovendien heeft dit een versterkend effect op klantrelaties en het bedrijfsimago doordat medewerkers met trots over hun werkgever en het bedrijf praten." Dat medewerkers blij en gelukkig zijn, vertaalt zich ook naar een lager verloop en minder verzuim volgens ‘sJongers. "Een sterke bedrijfscultuur zorgt voor 34 procentminder personeelsverloop en wel 41 procent minder ziekteverzuim."

Vijf tips om bedrijfscultuur centraal te stellen
Een bedrijfscultuur is niet iets wat van de ene op de andere dag verandert. Dus waar te beginnen? "Probeer in een continu proces van kleine stappen te werken aan een bedrijf waar medewerkers met trots werken," vertelt ‘sJongers. Ook geeft hij vijf tips om hiermee aan de slag te gaan:
 
  • Verbeter iets dat bestaat. Bijna alles kan verbeterd of aangepast worden.
  • Geef iedereen inspraak bij het selecteren van de waarden van de organisatie.
  • Leg zoveel mogelijk beslissingen bij degenen die ze uitvoeren. Wanneer een team zelf beslist, zijn draagvlak en engagement fors hoger.
  • Geef mensen de ruimte. Steun en laat los. Dan brengen medewerkers de organisatie vanzelf waar klanten ze verwachten.
  • Wees ook kwetsbaar en zorg dat de intentie om te verbeteren altijd aanwezig is.
  • Volgens ‘sJongers is er durf en moed nodig om met de klassieke regels te breken en van bedrijfscultuur een strategisch doel te maken. "Maar geloof me: het is de moeite meer dan waard. Binnen Protime is de bedrijfscultuur iets unieks wat alle medewerkers elke dag beleven en versterken. Niet alleen omdat ze het leuk vinden, maar ook omdat ze hierdoor efficiënter werken, klanten beter helpen en een betere werk-privébalans hebben."
     

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
     Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
     Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Hoe bouwt u aan een succesvolle bedrijfscultuur?
     Diversiteit slecht verankerd in Nederlandse werkcultuur
     Cultuur en mensen grootste uitdaging in data gedreven marketing
     Tien symptomen van een gezonde bedrijfscultuur
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    advertorial
    [Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
    Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
    Download de infographic
    Lees verder
    Zo geef je het kantoor een nieuwe look
    reacties
    Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
    Uurtarief freelancers gestegen (1) 
    Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
    Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
    Weg met CV’s en brieven!  (1) 
    Coaching in negen stappen (1) 
    Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
    top10
    Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
    Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
    Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
    Kort door de bocht coaching?
    Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
    Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
    Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
    Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
    Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
    C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
    meer top 10