zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Cultuur en mensen grootste uitdaging in data gedreven marketing

29 november 2018 - DDMA deelt de resultaten van het jaarlijkse Data Driven Marketing Onderzoek (DDMO). Het realiseren van een data driven organisatiecultuur (40 procent) wordt als belangrijke uitdaging gezien voor bredere implementatie van data driven marketing toepassingen.

Ook zijn er grote verwachtingen voor nieuwe toepassingen, 59 procent verwacht een stijgend budget voor chatbots en het gebruik van AI is bijna verdubbeld van negen procent naar zestien procent. DDMA voerde het onderzoek uit in samenwerking met het Center for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam.



Cultuur en mensen boven technologie
De meest genoemde uitdaging in 2018 is het realiseren van een ‘data driven cultuur’ (40 procent) binnen de organisatie, daarna komt techniek, systemen en tooling (39 procent). Ten slotte worden betere samenwerking (30 procent) tussen verschillende afdelingen (marketing, communicatie, IT MT), meer kennis en vaardigheden bij medewerkers (30 procent) genoemd. Dit in combinatie met het gelijk blijven van de bedrevenheid met data driven marketing op bestuursniveau laat zien dat de menselijke factor belangrijk is voor het succes van data driven marketing. Minder dan de helft (48 procent) zegt dat zijn organisatie beslissingen neemt op basis van data. Een kwart (26 procent) zegt nog steeds de onderbuik te volgen.
"Data driven marketing ontwikkelt zich razendsnel en biedt heel veel kansen voor organisaties om een betere klantinteractie te realiseren," aldus Diana Janssen directeur DDMA. "De resultaten onderstrepen het belang van een data driven mindset om in de hele organisatie de volle potentie van data driven marketing te benutten."

Opbrengsten data driven marketing en toekomstige technologieën
De meest genoemde opbrengsten van data driven marketing zijn hogere effectiviteit van de marketingacties (48 procent),  meer inzicht in onze klanten (41 procent) en beschikking over meer en/of betere klantdata (31 procent) zijn. Hieruit kunnen we opmaken dat dit jaar meer nadruk lag op efficiëntie dan op groei.
Marketing automation, zooals bijvoorbeeld in search, wordt nu als meest gebruikte data driven marketing technologie genoemd. De meerderheid (55 procent) is hier al mee bezig en bij zeventien procent staat de inzet ervan op de planning. Artificial intelligence (AI) is de technologie die momenteel nog het minst (zestien procent)  wordt ingezet. Het gebruik is gestegen van negen procent vorig jaar naar zestien procent dit jaar, bijna een verdubbeling. Het aantal bedrijven dat het op de planning heeft is gestegen van veertien procent in 2017 naar zeventien procent dit jaar. AI wordt als een van de meest veelbelovende data driven marketing trends genoemd.

Verwachtingen 2019
Een meerderheid (59 procent) verwacht dat het budget voor chatbots in 2019 zal stijgen en bijna de helft (46 procent) verwacht dan ook chatbots te gebruiken. Andere marketingkanalen waarvoor een budget toename wordt verwacht zijn: mobiele app, website, online display advertisement, search en social media. Men verwacht budget daling voor direct non mail, telemarketing, direct mail, street/door 2 door en ATL.
De top drie meest gebruikte kanalen in 2018 is; website (97 procent), social media (94 procent) en e-mail (94 procent). De eigen website is altijd een belangrijk kanaal geweest, gevolgd door e-mail. Dit jaar deelt e-mail de tweede plek met social media.
"Op het gebied van marketing analytics is nog veel winst te behalen. De meerderheid van de bedrijven maakt nog geen gebruik van datavisualisatie, predictive analytics en machine learning. Dat zal de komende jaren echter snel veranderen," verwacht Jesse Weltevreden, professor Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam.

Transparantie over het gebruik van klantdata belangrijk
Van de ondervraagde organisaties is 73 procent (zeer) van mening dat zij anno 2018 voldoende transparant zijn over het gebruik van persoonlijke data van consumenten. Uit de eerder dit jaar gepubliceerde DDMA Privacy Monitor 2018 blijkt dat 79 procent van de consumenten transparantie over hoe hun gegevens verzameld en gebruikt worden als een van de belangrijkste voorwaarden zien om persoonlijke gegevens te delen met bedrijven.

Verschil van mening over wie het meest profiteert klantdata
Een meerderheid van de organisaties (78 procent) is van mening dat consumenten profiteren van de data die zij afstaan. Zes op de tien organisaties vindt dat consumenten zich onvoldoende bewust zijn van de voordelen die het hen oplevert om persoonlijke data te delen. Uit de DDMA Privacy Monitor 2018 blijkt ook dat consumenten de voordelen zelf minder zien, zo zegt 80 procent van de consumenten dat bedrijven het meeste profiteren van de uitwisseling van gegevens.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
 Financiële dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
 Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Snelgroeiende zakelijke dienstverleners investeren meer in marketing
 Data, relevantie, interactie en voorspellend vermogen vernieuwen e-mailmarketing
 Bedrijven lopen omzet mis door inefficiënte marketingtechnologie
 Marketing automation belangrijkste trend voor 2018
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
De top tien meest schaarse beroepen in Europa
Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
Aantal nieuwe cao’s zeer laag
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
Explosieve toename Emotet malware
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
meer top 10