zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

HR-professionals kunnen eigen welzijnsambities niet bijbenen

Fysieke en mentale fitheid is van strategisch belang, maar praktijk blijft achter

12 juni 2019 - Nederlandse HR-professionals voelen zich sterk verantwoordelijk voor de fysieke en mentale fitheid van werknemers, maar komen er lang niet altijd aan toe om werknemers daar daadwerkelijk over te adviseren.

Dat blijkt uit een uitgebreid onderzoek van Gympass onder meer dan 100 Nederlandse HR-professionals.



Welzijn een grote prioriteit
Welzijn is een onderwerp dat erg leeft in zakelijke kringen. Bijna driekwart (74 procent) van de Nederlandse HR-professionals voelt zich verantwoordelijk voor de fysieke gezondheid van hun werknemers. Ruim acht opde tien (82 procent) beschouwt het fysieke welzijn dan ook als een strategisch focuspunt van hun organisatie. Dit wordt door een deel al in de praktijk gebracht door werknemers te voorzien van bijvoorbeeld een sportprogramma (55 procent) of gezonde lunchopties (60 procent).

Contrast in vinden en doen
Ook vinden de HR-professionals het belangrijk dat werknemers qua gezondheid een adviserende rol op zich nemen. Toch bestaat er een contrast tussen waarover ze vinden dat er moet worden geadviseerd, en waarover ze ook daadwerkelijk adviseren.
 
  • Hoewel 86 procent het belangrijk vindt om te adviseren over de work-life balance, doet slechts 61 procent dat ook.
  • Hoewel 83 procent het belangrijk vindt om te adviseren over mentale weerbaarheid, doet slechts 53 procent dat ook.
  • Hoewel 45 procent het belangrijk vindt om te adviseren over de benodigde slaap of rust, doet slechts 25 procent dat ook.
Mentale weerbaarheid steeds belangrijker agendapunt
Dat het stimuleren van de mentale fitheid steeds hoger op de agenda staat bij bedrijven merkt Gympass ook. Melissa van Gestel, CEO van Gympass Nederland: "We zien dat er naast de fysieke activiteiten ook steeds meer behoefte is aan ontspanningsactiviteiten. Zowel de fysieke als de mentale fitheid van werknemers speelt een centrale rol in de mate waarin ze presteren op werk. Het is goed om te zien dat veel werkgevers zich hier verantwoordelijk voor voelen en daarin willen investeren. In de praktijk weten echter veel werkgevers nog niet hoe ze het corporate welzijnspakket of vitaliteitsprogramma het beste kunnen inrichten."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Technologie is de sleutel tot plezier én productiviteit op de werkvloer
 Werknemer wil financiële beloning voor gezonde levensstijl
 Nederlandse werknemers zijn de minst gestreste van Europa
 Organisatiecultuur ondersteunt welzijn medewerkers onvoldoende
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
meer top 10