zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer wil financiële beloning voor gezonde levensstijl

25 juli 2018 - Organisaties bieden steeds vaker gezondheids- en welzijnsprogramma’s aan om een gezonde levensstijl onder de medewerkers te stimuleren.

Andersom verwacht de helft van de Nederlandse professionals (51 procent) dan ook dat hun werkgevers hen actief aansporen tot een gezondere levensstijl. Bovendien vindt ruim een derde (35 procent) dat zij door hun werkgevers financieel beloond moeten worden voor het naleven van een gezonde levensstijl. Dit blijkt uit onderzoek van Willis Towers Watson. In het onderzoek zijn zo’n 1.000 Nederlandse werknemers gevraagd naar hun houding tegenover hun arbeidsvoorwaarden en gezondheid en welzijn op de werkvloer.


 
Gedeelde prioriteit
Lex Moerings, Head of Health & Benefits Benelux bij Willis Towers Watson Willis Towers Watson Nederland adviseert bedrijven hier voorzichtig mee om te gaan: "Het is begrijpelijk dat bedrijven geneigd zijn hun werknemers financiële incentives te bieden voor een gezonde levensstijl. Dit kan echter ook een reactie zijn op problemen die meer diepgaande antwoorden vereisen. Bovendien moet de zorg voor de gezondheid van medewerkers een gedeelde prioriteit zijn van werkgever en werknemer en mag dit niet worden gezien als een extra taak waarvoor werknemers gecompenseerd moeten worden. Wat wel belangrijk is voor bedrijven is om hun bestaande programma’s kritisch te bekijken, om deze beter af te stemmen op de persoonlijke behoeften en gezondheidsdoelen van medewerkers."
 
Communiceren is essentieel 
"Een goede oplossing begint vaak met het stellen van kritische vragen over de bestaande programma’s en regelingen. Daarnaast kunnen werkgevers meer inspelen op de behoeftes van technisch onderlegde, gezondheidsbewuste en altijd drukke medewerkers door bijvoorbeeld het gebruik van fitnesstrackers, het focussen op meditatie-apps, of het toevoegen van een competitief element," aldus Lex Moerings. "Men ziet vaak dat nieuwe initiatieven en welzijnsprogramma’s in eerste instantie veelbelovend van start gaan, maar dat de belangstelling afneemt op het moment dat werknemers eraan gewend raken, waardoor ook het positieve effect op de gedragsverandering afneemt. Het is daarom van belang om de aandacht en motivatie van de werknemer te blijven stimuleren. Communicatie is hierbij essentieel. Regelmatige, effectieve berichtgeving is een manier om de deelname te versterken en het risico van passiviteit of afhaken te beperken."
 
Stijging ‘wellness-beloningen’
Doorgaans bestaan traditionele financiële incentives uit prestatie-afhankelijke bonussen, winstdeling of woon- en autoregelingen. Tegenwoordig wordt steeds meer gebruik gemaakt van ‘wellness-beloningen’. Werknemers kunnen deze beloningen besteden aan bijvoorbeeld gezondheidsonderzoeken, fysiotherapie, lidmaatschappen van sportscholen of sportclubs, of een verblijf in een wellness-centrum. Uit onderzoek komt naar voren dat de vraag naar deze incentives onderdeel is van een groter probleem, namelijk te weinig medewerkersbetrokkenheid richting nieuwe initiatieven. Op dit moment is slechts 24 procent van de werknemers van mening dat de huidige initiatieven aan hun behoeftes voldoen.
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 CIO’s hebben behoefte aan meer teamoverstijgend samenwerken
 Discriminatie op de arbeidsmarkt actueler dan ooit
 Nederland tweede van Europa in aantal gemelde datalekken sinds invoering AVG
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ziekteverzuim kan flink omlaag door vitaliteit medewerkers te stimuleren
 Helft stilzittende werknemers gaat sporten als baas betaalt
 Organisatiecultuur ondersteunt welzijn medewerkers onvoldoende
 Manager kan bijdragen aan gezondheid medewerkers
 
 
reacties
 
t.m. outshoven  |   | 
26-07-2018
 | 
00:31 uur
Wat ongezond is in de huidige samenleving is de managerscultuur. Dat is een ziekte waaraan iets zou moeten worden gedaan. Dat zou veel problemen die in dit artikel worden aangestipt voorkomen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Wereldwijd actief technologiebedrijf sponsort Nederlands vrouwenteam voor extreme roeirace
reacties
Drie manieren waarop Internet of Things SEO voorgoed verandert (1) 
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris (1) 
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
Twee op de drie Nederlanders schaamt zich voor hoesten of niezen in publieke binnenruimtes (1) 
Grote organisaties zorgen beter voor thuiswerkende werknemers (1) 
Culture fit doorslaggevend voor recruiters (1) 
Bij helft Nederlanders komt gezelschapsspel op tafel tijdens feestdagen (1) 
top10
‘Elke smartphonegebruiker moet profiteren van essentiële beveiligingsupdates’
Langdurig verzuim loopt op door uitstel reguliere zorg
Lockdown belemmert tech-vrouwen in loopbaanontwikkeling
Niet-afgesloten cao’s kenmerken cao-jaar 2020
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris
Sollicitatiedokter organiseert Nationale Dag van het CVv
CIO’s hebben behoefte aan meer teamoverstijgend samenwerken
Cybercriminelen gebruiken COVID-19-vaccin als lokmiddel bij hun aanvallen
Discriminatie op de arbeidsmarkt actueler dan ooit
Kwart Nederlanders proactiever bezig met gezondheid door huidige gezondheidscrisis
meer top 10