zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer wil financiŽle beloning voor gezonde levensstijl

25 juli 2018 - Organisaties bieden steeds vaker gezondheids- en welzijnsprogramma’s aan om een gezonde levensstijl onder de medewerkers te stimuleren.

Andersom verwacht de helft van de Nederlandse professionals (51 procent) dan ook dat hun werkgevers hen actief aansporen tot een gezondere levensstijl. Bovendien vindt ruim een derde (35 procent) dat zij door hun werkgevers financieel beloond moeten worden voor het naleven van een gezonde levensstijl. Dit blijkt uit onderzoek van Willis Towers Watson. In het onderzoek zijn zo’n 1.000 Nederlandse werknemers gevraagd naar hun houding tegenover hun arbeidsvoorwaarden en gezondheid en welzijn op de werkvloer.


 
Gedeelde prioriteit
Lex Moerings, Head of Health & Benefits Benelux bij Willis Towers Watson Willis Towers Watson Nederland adviseert bedrijven hier voorzichtig mee om te gaan: "Het is begrijpelijk dat bedrijven geneigd zijn hun werknemers financiële incentives te bieden voor een gezonde levensstijl. Dit kan echter ook een reactie zijn op problemen die meer diepgaande antwoorden vereisen. Bovendien moet de zorg voor de gezondheid van medewerkers een gedeelde prioriteit zijn van werkgever en werknemer en mag dit niet worden gezien als een extra taak waarvoor werknemers gecompenseerd moeten worden. Wat wel belangrijk is voor bedrijven is om hun bestaande programma’s kritisch te bekijken, om deze beter af te stemmen op de persoonlijke behoeften en gezondheidsdoelen van medewerkers."
 
Communiceren is essentieel 
"Een goede oplossing begint vaak met het stellen van kritische vragen over de bestaande programma’s en regelingen. Daarnaast kunnen werkgevers meer inspelen op de behoeftes van technisch onderlegde, gezondheidsbewuste en altijd drukke medewerkers door bijvoorbeeld het gebruik van fitnesstrackers, het focussen op meditatie-apps, of het toevoegen van een competitief element," aldus Lex Moerings. "Men ziet vaak dat nieuwe initiatieven en welzijnsprogramma’s in eerste instantie veelbelovend van start gaan, maar dat de belangstelling afneemt op het moment dat werknemers eraan gewend raken, waardoor ook het positieve effect op de gedragsverandering afneemt. Het is daarom van belang om de aandacht en motivatie van de werknemer te blijven stimuleren. Communicatie is hierbij essentieel. Regelmatige, effectieve berichtgeving is een manier om de deelname te versterken en het risico van passiviteit of afhaken te beperken."
 
Stijging ‘wellness-beloningen’
Doorgaans bestaan traditionele financiële incentives uit prestatie-afhankelijke bonussen, winstdeling of woon- en autoregelingen. Tegenwoordig wordt steeds meer gebruik gemaakt van ‘wellness-beloningen’. Werknemers kunnen deze beloningen besteden aan bijvoorbeeld gezondheidsonderzoeken, fysiotherapie, lidmaatschappen van sportscholen of sportclubs, of een verblijf in een wellness-centrum. Uit onderzoek komt naar voren dat de vraag naar deze incentives onderdeel is van een groter probleem, namelijk te weinig medewerkersbetrokkenheid richting nieuwe initiatieven. Op dit moment is slechts 24 procent van de werknemers van mening dat de huidige initiatieven aan hun behoeftes voldoen.
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Kennis en vaardigheden van werknemers nog te weinig benut
  Nederlandse zakenvrouw JoŽlle Dinnage finalist International Business Excellence Awards 2019
 Big Tech domineert overzichten van grootste merken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ziekteverzuim kan flink omlaag door vitaliteit medewerkers te stimuleren
 Helft stilzittende werknemers gaat sporten als baas betaalt
 Organisatiecultuur ondersteunt welzijn medewerkers onvoldoende
 Manager kan bijdragen aan gezondheid medewerkers
 
 
reacties
 
t.m. outshoven  |   | 
26-07-2018
 | 
00:31 uur
Wat ongezond is in de huidige samenleving is de managerscultuur. Dat is een ziekte waaraan iets zou moeten worden gedaan. Dat zou veel problemen die in dit artikel worden aangestipt voorkomen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Verleid en behoud talent met een multifunctionele werkomgeving
reacties
Meer Nederlanders lossen hypotheek af (1) 
Voor het eerst minder werklozen dan voor crisis (1) 
Kia Stinger GTS (1) 
Zeven seo factoren die ůůk in 2019 werken (1) 
Drie handige kantoorapps in 2019 (1) 
Tesla Model 3 met 4% bijtelling (3) 
Wintersporters laks met sneeuwkettingen (1) 
top10
De strijd tegen plastics: hoe beleggers kunnen bijdragen aan veranderingen
Meer vrouwen nodig voor de digitale vooruitgang van Nederland
Dit kunnen managers leren van gaming
Bijna driekwart van de werknemers durft zich niet ziek te melden vanwege hooikoorts
Samen werken aan de toekomst van werken
Griepgolf kost dit jaar Ďslechts' 750 miljoen euro
Voor het eerst minder werklozen dan voor crisis
Digitalisering zorgt in Nederland voor meer banen dan in buurlanden
Alles transactie Managementboek van het jaar 2019
Koester hoge verwachtingen, zonder iets te verwachten
meer top 10