zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werving werknemer via bureau is twintig dagen sneller dan bij corporates

De gemiddelde marge van wervingsbureaus is 23 procent

6 juni 2019 - Door de toenemende concurrentie in een krappe arbeidsmarkt, is het voor werving- en selectiebureaus, detacheerders en uitzenders van belang om snel te handelen en de kandidaat voldoende aandacht te geven.

De werving van een kandidaat is bij bureaus gemiddeld 42 dagen en is bijna drie weken sneller dan die van corporates (62 dagen), blijkt uit het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2019 van Intelligence Group, in samenwerking met Compagnon, Werf& en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Het is opvallend is dat corporates verwachten minder gebruik te maken van bureaus, terwijl bureaus verwachten dat het aantal vacatures toeneemt in 2019.


 
Direct contact  
Bij de keuze voor recruitmentmiddelen is direct contact met de kandidaat belangrijk. Een derde (32 procent) van de intermediairs geeft aan te investeren in recruitmentsystemen, 56 procent in social media tools en 43 procent in referral recruitment. Wel zijn er opvallende verschillen te zien tussen de verschillende typen bureaus. Detacheerders zetten meer in op referral recruitment en uitzenders investeren meer in social media tools, tech en talentpools. Ze moeten namelijk snel handelen op de vraag uit de markt. De uitzenders innoveren dus meer dan de detacheerders en W&S, maar veel nieuwe technieken voor recruitment worden nog niet vaak gebruikt, zoals matching technologie of mobile recruitment.
 
Helft intermediairs gebruikt arbeidsmarktdata
Naast dit directe contact is arbeidsmarktdata een belangrijke ondersteuning van het recruitmentproces. Hoewel 70 procent van de bureaus zelf arbeidsmarktdata verzamelt, gebruikt maar 46 procent van de bureaus arbeidsmarktdata tijdens het recruitmentproces. Er wordt dus veel gemeten, maar nog weinig naar gehandeld. Opvallend is dat het gebruik van arbeidsmarktdata onder uitzenders (met 81 procent) veel hoger is. Ook zien we dat het gebruik van arbeidsmarktdata een positieve invloed heeft op de doorlooptijd. Bij bureaus die arbeidsmarktdata gebruiken, is de time to hire twaalf dagen korter. En de toegevoegde waarde van bureaus zit hem juist in de snelheid. 
"Arbeidsmarktdata zijn een belangrijke bron van informatie. Het helpt om keuzes te maken in de wervingsstrategie. Waar is de doelgroep bijvoorbeeld te vinden en via welke kanalen is deze te bereiken? Wat is de wervingshaalbaarheid? Hierdoor kan de recruiter niet alleen het recruitmentproces sturen, maar ook de verwachtingen bij de opdrachtgever managen," aldus Gijs de Haas van Dorsser, Managing Director Intelligence Group.

Kengetallen op een rij
Dit zijn de belangrijkste kengetallen voor bureaurecruitment op een rij:
 
  • Een bureaurecruiter heeft gemiddeld negen vacatures in portefeuille op een willekeurig moment.
  • De fulfillmentratio is 57 procent, dit is het aandeel vervulde vacatures in 2018.
  • De gemiddelde marge is 23 procent.
  • De gemiddelde time to hire is: 42 kalenderdagen
Deze getallen zijn de gemiddelden van de 72 bureaus die hebben meegedaan aan het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2019.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Recruiter optimistisch ondanks krappe arbeidsmarkt
 ‘Selecteren op soft skills steeds belangrijker’
 2019 wordt het jaar van whatsapp, chatbots, videosolliciteren en voice search
 Waarom gebruiken recruiters capaciteitentesten?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
meer top 10