zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

In Nederland solliciteren vooral flexibele, leergierige en nauwkeurige mensen

Start People zet meest voorkomende competenties op Nederlandse cv’s op een rij

20 mei 2019 - U  kunt een hele sociale teamplayer zijn, die ontzettend creatief en enthousiast is... Dat wil niet zeggen dat u met deze competenties op uw cv het verschil maakt. Deze staan namelijk hoog in de top tien van meest gebruikte competenties op cv’s.

Start People maakte deze lijst op basis van een analyse van ruim 250.000 cv’s. Het advies van Start People om op te vallen: "Probeer op uw cv niet te kiezen voor de meest voor de hand liggende competenties, maar maak uw cv persoonlijk en licht de competenties toe".


Recruiters - met name van grote organisaties - krijgen iedere dag veel verschillende cv’s onder ogen. Dit zorgt ervoor dat een cv vaak binnen ongeveer -30 seconden wordt beoordeeld. Als u dus veel standaard competenties op uw cv plaatst, lijkt deze enorm veel op de andere cv’s die recruiters of HR-verantwoordelijken moeten beoordelen. Dit maakt het cv voorspelbaar en zelfs wat saai en zo valt deze natuurlijk niet op bij recruiters...
 
Populairste competenties op cv’s

Start People heeft een analyse gemaakt van de meest gebruikte competenties op ruim 250.000 Nederlandse cv’s. Deze werden geanalyseerd met behulp van parsing technologie, ook wel automatische cv verwerking genoemd. Hieruit blijkt dat dit de tien meest voorkomende woorden op Nederlandse cv’s zijn:
 
1.Flexibel - 38.947 keer
2.Leergierig - 26.887 keer
3.Nauwkeurig (incl. accuraat) - 25.942 keer
4.Sociaal - 23.791 keer
5.Doorzetter - 19.520 keer
6.Betrouwbaar - 17.963 keer
7.Creatief - 17.743 keer
8.Stressbestendig - 17.581 keer
9.Enthousiast - 16.443 keer
10.Klantgericht - 11.846 keer
 
Val op met een persoonlijk en concreet cv
Simone Groeneboer, Directeur MKB Start People, houdt zich samen met haar team dagelijks bezig met het beoordelen van cv’s en weet daardoor goed waar op gelet wordt. "Uiteraard is het afhankelijk van de functie waar u op solliciteert wat de belangrijkste eisen zijn die we terug willen zien op het cv. En ook de persoonlijke voorkeuren van een recruiter spelen een rol. Toch is er wel een aantal overkoepelende tips die we vaak geven aan kandidaten. Uiteraard staat een goede match met de functie waar u op solliciteert voorop. Of dat nu op basis van werkervaring, competenties of ambities is. Maar zelfs als dit allemaal goed zit, onderschat dan het belang van een onderscheidend cv niet. Want er zullen meer kandidaten de juiste match met de functie hebben. Los daarvan is de motivatie die bij het cv hoort uiteraard ook belangrijk. Maar met een goed cv kunt u al veel verschil maken!"
 
Tips om het verschil te maken
Groeneboom geeft deze tips om een cv te creëren waarmee u het verschil maakt:
 
1. Voeg persoonlijkheid toe
Zoals u aan uw LinkedIn profiel een persoonlijke draai kunt geven via uw ‘summary’, kunt u dat ook bij het cv doen. Begin het cv met een introtekst waarin u uzelf voorstelt en toelicht wat op werkgebied uw drijfveren en interesses zijn. U kunt hier ook omschrijven wat u zoekt in een nieuwe baan en waarom. Dit is dé plek om persoonlijkheid aan het cv toe te voegen. Zorg wel dat het kort en bondig blijft. En let vanzelfsprekend goed op taal(fouten).

2. Licht werkervaring toe
Plaats niet alleen werkervaring op het cv, maar licht duidelijk toe wat die werkzaamheden precies inhielden. Wat waren uw taken en verantwoordelijkheden, op welke projecten was u trots en vooral: wat waren hier de resultaten van? Uiteraard mogen hier competenties in voorkomen, maar licht ze toe. Zeg bijvoorbeeld liever niet alleen dat u creatief bent, maar geef met een voorbeeld aan waar dit uit blijkt. Vergeet hierin ook niet de soft skills die u gebruikt in uw werk. Deze worden steeds belangrijker op de arbeidsmarkt. Maar: geef ook hier weer duidelijke voorbeelden.

3. Maak een op maat gemaakt cv
Geen baan is hetzelfde. Al heeft een functie dezelfde naam, ieder bedrijf heeft een andere cultuur en achtergrond. Neem dit niet alleen mee in uw motivatiebrief, maar ook bij het opstellen van het cv. In je samenvatting en de toelichting van je werkervaring is er ruimte om meer nadruk te leggen op specifieke taken en skills. Hier kunt u ook omschrijven waarom nou juist u past bij de baan en het bedrijf waar u solliciteert. Door dit concreet toe te spitsen op die ene vacature, laat u de recruiter zien dat u echt moeite hebt gedaan voor de sollicitatie en u goed in de rol verdiept hebt.
 
4. Kies voor een mooie opmaak - tenzij u bij een grote organisatie solliciteert
In de laatste jaren maken steeds meer mensen gebruik van mooie templates. Hierop is plaats voor een foto en worden competenties overzichtelijk in een apart kader geplaatst. Als deze ergens anders op het cv toegelicht worden of als ze heel specifiek bij de functie aansluiten, is dat prima. Recruiters die handmatig cv’s selecteren worden sowieso blij van een dergelijke mooie opmaak. En zeker als u een creatieve functie ambieert is een creatief cv onmisbaar. Solliciteert u echter bij een hele grote organisatie, dan kan zo’n opmaak tegen u werken. Daar wordt een voorselectie namelijk vaak door middel van de eerder genoemde parsing technologie gedaan en deze kan in de war raken van deze templates. Als het systeem uw cv niet goed kan lezen, door de mooie opmaak, is dat natuurlijk enorm zonde. Het is dus de moeite waard om bij bedrijven te checken hoe de eerste selectie van cv’s gedaan wordt en een simpelere versie van uw cv achter de hand te houden.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiënt datacenter
 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Eerlijkheid bij sollicitaties’: bijna één op de tien jokt op cv
 Sollicitatietrends 2018: CV ondergaat transformatie
 Groeiend aantal bedrijven zet in op de competenties werknemers
 Analyseren belangrijkste competentie voor werkgevend Nederland
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10