zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Autoverkopen april ruim twee procent in de min

Autoverkopen dalen gestaag

8 mei 2019 - Afgelopen maand zijn er in Nederland 33.149 nieuwe personenauto’s geregistreerd en dat is 2,1 procent minder dan in april 2018.

Volgens de officiële cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC bedraagt het totale aantal registraties in de eerste vier maanden van dit jaar 148.751, oftewel een min van 12,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.



Blijvende daling
Behoudens de maand december - als gevolg van fiscale wijzigingen voor elektrische auto’s - daalden de autoverkopen sinds afgelopen zomer elke maand. In september werd de nieuwe Europese testcyclus WLTP voor het meten van CO2-uitstoot van kracht. Ondanks toezeggingen van de vorige staatssecretaris van Financiën steeg daarmee in Nederland ook het gemiddelde bedrag dat voor de aanschafbelasting BPM moet worden betaald.
BOVAG en RAI Vereniging dringen er bij dit kabinet dan ook op aan dat de eerdere belofte wordt ingelost en de BPM-tabel zo spoedig mogelijk wordt aangepast. De auto’s zijn immers technisch identiek, alleen de testmethode is gewijzigd en daar mag de consument niet de dupe van worden. De BPM-stijgingen bedragen voor compacte en middenklasse-auto’s op benzine gemiddeld zo’n 800 euro en voor populaire dieselauto’s zelfs 2.000 euro.

De meest geregistreerde merken in april 2019 waren:
 
  • Volkswagen met 3.616 exemplaren en 10,9 procent marktaandeel
  • Peugeot (2.406 / 7,3 procent)
  • BMW (2.206 / 6,7 procent)
  • Ford (2.166 / 6,5 procent)
  • Renault (2.163 / 6,5 procent)
  • De meest geregistreerde modellen in april 2019 waren:
     
  • Volkswagen Polo met 1.083 exemplaren en 3,3 procent marktaandeel
  • Ford Focus (1.038 / 3,1 procent)
  • KIA Niro (843 / 2,5 procent)
  • Peugeot 108 (724 / 2,2 procent)
  • KIA Picanto (721 / 2,2 procent)
  •  
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Nieuwe auto? Driekwart Nederlanders blijft bij dezelfde autoverzekeraar
     Autoverzekering: persoonsgebonden of voertuiggebonden?
     Autoverkoop stijgt in juli met 11,8 procent
     Leasen of een eigen auto: hoe zit het met schadevrije jaren?
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10