zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gebrek aan flexibiliteit verjaagt medewerkers met onregelmatige diensten

Flexibele workforce blijft gemiddeld vier jaar trouw aan werkgever

3 mei 2019 - De belangrijkste reden waarom flexwerkers en medewerkers met onregelmatige werktijden en ploegendiensten hun werkgever verlaten, is het gebrek aan flexibiliteit (31 procent). Denk hierbij bijvoorbeeld aan het lastig kunnen ruilen van diensten of het regelen van een vrije dag.

Dit blijkt uit onderzoek van Quinyx. Ook veranderingen in de thuissituatie, zoals de zorg voor kinderen of mantelzorg, is voor 29 procent van deze arbeidskrachten een reden voor ontslag. De top drie wordt afgesloten met een gebrek aan persoonlijke vooruitgang (25 procent). De gemiddelde duur van arbeidscontracten van de flexibele workforce is vier jaar en twee maanden.



Flexibele workforce ergert zich aan onregelmatige werktijden
De grootste ergernis onder de flexibele workforce zijn de onregelmatige werktijden (28 procent). Voor 23 procent is dit een reden om de werkgever te verlaten. Daartegenover staan de medewerkers die zich realiseren dat het bij zijn of haar vakgebied hoort. 26 procent stoort zich aan een gebrek aan flexibiliteit. Het is dan ook niet vreemd dat dit voor medewerkers de belangrijkste reden is om ontslag te nemen. Hetzelfde geldt voor een gebrek aan persoonlijke vooruitgang, dat 23 procent als ergernis ervaart. De top vijf ergernissen wordt afgesloten met een laag salaris (negentien procent) en problemen met het management (achttien procent).

Werkgever erkent belang van flexibiliteit
Werkgevers in Nederland erkennen dat flexibiliteit belangrijk is voor de flexibele workforce (87 procent). Daarvan geeft 34 procent zelfs aan dat het zeer belangrijk is. Erik Fjellborg, CEO van Quinyx: "Hoewel het merendeel van de werkgevers het belang van flexibliteit inziet, handelt men hier nog niet naar. Vaak weten werkgevers simpelweg niet waar te beginnen. Een belangrijke eerste stap is de realisatie dat een one size fits all strategie niet werkt. Het is aan de werkgever om een gesprek te starten met zijn werknemers en te begrijpen waar zij tegenaan lopen. Alleen zo kunnen werkgevers het type flexibiliteit faciliteren dat het beste werkt voor ieder individu."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
 Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
 Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkgever verleidt starter met flexibele werktijden
 Werknemer die eigen werktijd bepaalt voelt zich beter
 Flexibele werktijden belangrijkste arbeidsvoorwaarde
 Werkzoekenden geven voorkeur aan variabele werktijden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
meer top 10