zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander onverschillig over loonverschillen man-vrouw

Nederlander zoekt geen andere baan als mannen en vrouwen ongelijk betaald worden

2 april 2019 - Loonverschillen tussen man en vrouw: Nederlandse werknemers zijn hier relatief onverschillig over. Bijna twee op de drie (60 procent) Europese werknemers geeft aan een nieuwe baan te overwegen als zou blijken dat hun werkgever mannen en vrouwen ongelijk betaalt.

Voor Nederlanders geldt dit voor de helft van de ondervraagden. Een behoorlijk verschil. Vier oppositiepartijen dienden onlangs een wetsvoorstel in om bedrijven in Nederland verplicht te laten aantonen dat ze mannen en vrouwen gelijk betalen voor hetzelfde werk.


ADP onderzocht voor het onderzoek The Workforce View in Europa 2019 hoe ruim 10.000 werknemers uit Europa, waaronder 1.400 Nederlanders, denken over huidige thema’s die spelen op de werkvloer en de toekomst van werk.
 
Nederland blijft achter op Europees gemiddelde
Naast het feit dat Europese werknemers gemiddeld sneller een andere baan overwegen bij ongelijke salarissen dan Nederlanders, zit er ook een verschil in de bereidheid hieraan gevolgen te verbinden. De groep die aangeeft in dit geval zeker een andere baan te zoeken is in Nederland namelijk kleiner (tien procent) dan elders in Europa (negentien procent). Ook onder Nederlandse vrouwen is dit het geval: 63 procent van hen zou overwegen of geeft aan zeker een nieuwe baan zoeken, tegenover gemiddeld ruim 71 procent.
 
Bewijslast omdraaien
In landen als Frankrijk of Groot-Brittannië is het voor bedrijven al verplicht salarisverschillen tussen mannen en vrouwen openbaar te maken. Onlangs dienden oppositiepartijen PvdA, GroenLinks, SP en 50PLUS een wetsvoorstel in waarin zij pleiten voor het omdraaien van de bewijslast bij ongelijke beloning. De oppositiepartijen willen dat bedrijven (met minstens 50 werknemers) voortaan zelf bewijzen dat ze mannen en vrouwen gelijk betalen voor hetzelfde werk. Nu moeten vrouwen zelf actie ondernemen en naar het College voor de Rechten van de Mens stappen om hier wat aan te doen.
Uit het onderzoek blijkt dat slechts elf procent van de Nederlandse werknemers het nodig vindt dat de eigen organisatie openheid geeft over de salarissen, nog eens twintig procent antwoordde ‘misschien’. Opvallend, aangezien Nederland in 2017 zestien plaatsen daalde op de internationale ranking van gelijkheid tussen mannen en vrouwen van het World Economic Forum. In de rest van Europa was er gemiddeld meer animo voor deze openheid (27 procent). In de Nederlandse cultuursector en maakindustrie leeft dit idee wel sterker: in beide sectoren gaven ruim twintig procent van de respondenten aan openheid over salarissen een goed idee te vinden. 
"Het onderzoek laat zien dat we in Nederland stappen moeten zetten om te zorgen dat loonverschillen tussen mannelijke en vrouwelijke werknemers tot het verleden behoren," zegt Martijn Brand, algemeen directeur van ADP Nederland. "In Europa zijn de eerste tendensen op dit gebied zichtbaar en ook in ons land maakt een steeds groter wordende groep werknemers zich hier sterk voor. Toch lopen we nog achter op andere Europese landen als Frankrijk of Groot-Brittannië."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot
 World Password Day stond stil bij wachtwoordbeheer
 Vijf tips om persoonsgegevens te beschermen tegen dark web-cybercriminelen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Evenveel vrouwen als mannen met hbo- of wo-diploma
 Gestage toename vrouwen onder topverdieners
 Teams met evenwichtige man/vrouw verdeling presteren beter
 Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
Bestuurders willen vaker vergaderen zonder de baas erbij (1) 
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties (1) 
Speciaal bedrijfsuitje voor singles biedt kansen (1) 
Vergaderen kost 37 miljard per jaar (1) 
top10
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Verbeter uw supplychain, verbeter uw klantervaring
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
Beperkte laadinfrastructuur grootste zorg bij aanschaf elektrische auto
Een carrière in cybersecurity: vijf tips
FluBot-malware verspreidt zich snel door Europa
Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
meer top 10