zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man

18 juni 2018 - Vrouwen vinden het salaris belangrijker dan mannen, als ze besluiten een baanaanbod te accepteren of niet. Dat blijkt uit onderzoek van Indeed, onder ruim 500 Nederlandse werknemers.

Daarbij noemen meer vrouwen dan mannen carrièrekansen een belangrijke factor om zich te gaan oriënteren op een nieuwe baan.


Als iemand overweegt om te solliciteren, wordt dat besluit vooral genomen op basis van salarisinformatie (52,1 procent), gevolgd door gesprekken met het eigen netwerk (46,7 procent) en onlinereviews (41,6 procent). "We zien echter dat mannen en vrouwen zich in het sollicitatieproces – van oriëntatie op een nieuwe baan tot en met het accepteren van een aanbod – anders gedragen," aldus Anouk Kon, Evangelist bij Indeed.
 
Onderzoek naar bedrijf
Als sollicitanten onderzoek doen naar een bedrijf voordat ze solliciteren, zijn ze vooral op zoek naar informatie over de stabiliteit van het bedrijf (48 procent), salarisinformatie (46 procent) en duidelijkheid over de missie en visie van de organisatie (40 procent).
Gekeken naar de verschillen tussen mannen en vrouwen kijken dan ziet de top drie  er voor vrouwen als volgt uit: zij vinden salarisinformatie veruit het belangrijkst (54 procent), gevolgd door stabiliteit van de organisatie (50 procent). Ook noemt 45 procent secundaire arbeidsvoorwaarden en flexibiliteit als belangrijke factoren om bij een bedrijf te gaan solliciteren. Onder mannen is dit slechts 36 procent. Voor mannen ziet de top drie er als volgt uit: stabiliteit van de organisatie (47 procent) is voor deze groep het belangrijkste, gevolgd door salarisinformatie (40,8 procent) en missie en visie (39,6 procent).
 Verder blijken carrièrekansen voor meer vrouwen dan mannen een belangrijke factor. 43,9 procent van de vrouwen vindt de carrièrekansen belangrijk om onderzoek te doen naar een bedrijf voordat ze daar gaan solliciteren. Bij mannen ligt dit percentage op 37,3 procent. 
 
Aanbod accepteren
Vooral het salaris speelt een rol wanneer iemand besluit om een daadwerkelijk aanbod van een nieuwe werkgever te accepteren. 55 procent van alle respondenten geeft dit aan, gevolgd door gesprekken met het eigen netwerk (41,6 procent) en onlinereviews (33 procent). Anouk Kon: "De manier waarop we zoeken naar een baan, verandert. Employer reviews worden bijvoorbeeld steeds belangrijker. Van de werkzoekenden zegt 83 procent dat werkgeversreviews hun beslissing over waar ze solliciteren, beïnvloeden." Opvallend is dat vrouwen salarisinformatie echter belangrijker vinden dan mannen: 57,8 procent geeft aan dat dit een van de belangrijkste factoren is om een baan te accepteren; bij mannen is dit slechts 53,5 procent. 
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
 2020 wordt het jaar van gepersonaliseerd entertainment
 Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gebrek personeel in zorg en techniek stuwt salarissen omhoog
 Nederlander goed in salarisonderhandelingen
 Salaris niet belangrijkste reden om van baan te wisselen
 Salaris fors belangrijker dan voorgaande jaren
 
 
reacties
 
Jan Beuckens  |   | 
22-06-2018
 | 
11:31 uur
Allereerst vind ik het een heel interessant artikel en moet ik bekennen dat ik altijd dacht dat mannen het salaris belangrijker vonden dan vrouwen. Echter kun je zien op CBS dat het aantal vrouwen op de werkvloer blijft groeien en hierdoor ook meer te eisen valt. Een positieve gebeurtenis naar mijn mening.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
Ziekenhuizen schieten tekort op digitale toegankelijkheid
meer top 10