zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man

18 juni 2018 - Vrouwen vinden het salaris belangrijker dan mannen, als ze besluiten een baanaanbod te accepteren of niet. Dat blijkt uit onderzoek van Indeed, onder ruim 500 Nederlandse werknemers.

Daarbij noemen meer vrouwen dan mannen carrièrekansen een belangrijke factor om zich te gaan oriënteren op een nieuwe baan.


Als iemand overweegt om te solliciteren, wordt dat besluit vooral genomen op basis van salarisinformatie (52,1 procent), gevolgd door gesprekken met het eigen netwerk (46,7 procent) en onlinereviews (41,6 procent). "We zien echter dat mannen en vrouwen zich in het sollicitatieproces – van oriëntatie op een nieuwe baan tot en met het accepteren van een aanbod – anders gedragen," aldus Anouk Kon, Evangelist bij Indeed.
 
Onderzoek naar bedrijf
Als sollicitanten onderzoek doen naar een bedrijf voordat ze solliciteren, zijn ze vooral op zoek naar informatie over de stabiliteit van het bedrijf (48 procent), salarisinformatie (46 procent) en duidelijkheid over de missie en visie van de organisatie (40 procent).
Gekeken naar de verschillen tussen mannen en vrouwen kijken dan ziet de top drie  er voor vrouwen als volgt uit: zij vinden salarisinformatie veruit het belangrijkst (54 procent), gevolgd door stabiliteit van de organisatie (50 procent). Ook noemt 45 procent secundaire arbeidsvoorwaarden en flexibiliteit als belangrijke factoren om bij een bedrijf te gaan solliciteren. Onder mannen is dit slechts 36 procent. Voor mannen ziet de top drie er als volgt uit: stabiliteit van de organisatie (47 procent) is voor deze groep het belangrijkste, gevolgd door salarisinformatie (40,8 procent) en missie en visie (39,6 procent).
 Verder blijken carrièrekansen voor meer vrouwen dan mannen een belangrijke factor. 43,9 procent van de vrouwen vindt de carrièrekansen belangrijk om onderzoek te doen naar een bedrijf voordat ze daar gaan solliciteren. Bij mannen ligt dit percentage op 37,3 procent. 
 
Aanbod accepteren
Vooral het salaris speelt een rol wanneer iemand besluit om een daadwerkelijk aanbod van een nieuwe werkgever te accepteren. 55 procent van alle respondenten geeft dit aan, gevolgd door gesprekken met het eigen netwerk (41,6 procent) en onlinereviews (33 procent). Anouk Kon: "De manier waarop we zoeken naar een baan, verandert. Employer reviews worden bijvoorbeeld steeds belangrijker. Van de werkzoekenden zegt 83 procent dat werkgeversreviews hun beslissing over waar ze solliciteren, beïnvloeden." Opvallend is dat vrouwen salarisinformatie echter belangrijker vinden dan mannen: 57,8 procent geeft aan dat dit een van de belangrijkste factoren is om een baan te accepteren; bij mannen is dit slechts 53,5 procent. 
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Is technologie onze reddingsboei tijdens lockdown?
 Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe
 Leidinggevende stimuleert werknemer niet om te leren
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gebrek personeel in zorg en techniek stuwt salarissen omhoog
 Nederlander goed in salarisonderhandelingen
 Salaris niet belangrijkste reden om van baan te wisselen
 Salaris fors belangrijker dan voorgaande jaren
 
 
reacties
 
Jan Beuckens  |   | 
22-06-2018
 | 
11:31 uur
Allereerst vind ik het een heel interessant artikel en moet ik bekennen dat ik altijd dacht dat mannen het salaris belangrijker vonden dan vrouwen. Echter kun je zien op CBS dat het aantal vrouwen op de werkvloer blijft groeien en hierdoor ook meer te eisen valt. Een positieve gebeurtenis naar mijn mening.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
reacties
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
Twee op de drie Nederlanders schaamt zich voor hoesten of niezen in publieke binnenruimtes (1) 
Grote organisaties zorgen beter voor thuiswerkende werknemers (1) 
Culture fit doorslaggevend voor recruiters (1) 
Bij helft Nederlanders komt gezelschapsspel op tafel tijdens feestdagen (1) 
Kwart medewerkers sjoemelt met klokken van tijd  (1) 
Financieel verantwoordelijke weet niet wat belastingplannen Prinsjesdag betekenen voor bedrijf  (1) 
top10
Voordeligste benzinepompen in Nederland bekend
Deepfakes, virtuele producties en lege bioscopen
Minder autoverbruik: zo komt uw auto de winter door zonder onverwachte kosten
Digital Days 2021: jongeren enthousiast maken voor ICT
Tips om uw vloer te beschermen tijdens het thuiswerken
Eén op de drie Nederlanders wil dat werkgever niet-gevaccineerde collega weigert op kantoor
‘Coronastress maakt managers en bestuurders minder capabel’
Bedrijven in duurzame energiesector hebben hogere omzet dan verwacht
In 2020 grootste cao-loonstijging in twaalf jaar
Twijfel is de grote vriend van excellente prestaties
meer top 10