zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kantoorprofessional ervaart werkstress door technologische innovaties

28 mei 2018 - Bij twintig procent van de kantoorprofessionals leiden technologische vernieuwingen zoals nieuwe IT-tools, nieuwe zakelijke apps en andere digitale vernieuwingen tot werkstress.

Dat is een van de resultaten van recent onderzoek van de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO). Overigens hebben mannen zelfs wat meer last van de genoemde werkstress dan vrouwen (24 procent vs zeventien procent).  De beroepsvereniging hield het onderzoek voorafgaand aan het Congres over Duurzame Inzetbaarheid dat plaatsvindt op 31 mei a.s.


 
Veertien procent ervaart negatieve impact op werk en gezondheid
De NBPO vroeg de respondenten naar de hoeveelheid digitale tools waarmee gewerkt wordt. 37 procent van de ondervraagde kantoorprofessionals gebruikt vier tot zes digitale tools en 28 procent gebruikt er zelfs meer dan zeven.  Hoewel veel digitale tools er op gericht zijn slimmer te werken, is vijftien procent van de respondenten van mening dat technologische vernieuwingen tot meer werk leiden. Een van de oorzaken kan zijn, dat 24 procent geen training krijgt bij de lancering van een digitale innovatie. De eerder genoemde werkstress die ontstaat door digitale innovaties, heeft in veertien procent van de gevallen een vervelend staartje; het leidt tot negatieve consequenties op het werk en/of de gezondheid.  
Anke Algera, voorzitter van de NBPO maakt zich zorgen: "Wij vinden het signaal dat zoveel mensen stress ondervinden door digitale innovaties zorgwekkend. Het is bovendien vaak onnodig: veel stress kan voorkomen worden als zowel werkgevers als werknemers goed voorbereid zijn op technologische vernieuwingen."
 
29 procent werkt niet met tools die ter beschikking staan
Door onervarenheid met de tool en drukte komt 29 procent er onvoldoende aan toe de technologische tools die hem of haar ter beschikking staan, te gebruiken. En dat is jammer, want degenen die wel met een nieuwe digitale tool aan de slag gaan, erkennen dat dit kan leiden tot positieve effecten. Bijna de helft van de respondenten is van mening dat technologische vernieuwingen ervoor zorgen dat het werk sneller uitgevoerd kan worden. Meer dan 70 procent is van mening dat technologische vernieuwingen motiveren, doordat het werk efficiënter uitgevoerd kan worden.  60 procent zegt dat digitale tools het werk makkelijker maken en voor 29 procent wordt het werk zelfs leuker door technologische innovaties.
Algera: "De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en als werknemer kan het best lastig zijn om dit naast uw dagelijkse werk bij te houden. Als u het gevoel hebt kennis of ervaring op bepaalde gebieden te missen dan is het belangrijk dat u dit bij je werkgever aankaart zodat er direct actie ondernomen kan worden. Vraag gewoon om extra uitleg of een cursus of online tutorial als een tool of toepassing niet duidelijk is. Daar bent u en uw werkgever bij gebaat."
 
Groter wordende rol nieuwe communicatiemiddelen
Uit een eerder onderzoek van de NBPO uit november 2017, bleek dat 32 procent van het Nederlandse kantoorpersoneel van mening is dat ook de e-mailstroom tot stress leidt. Daarom vroeg de beroepsvereniging in het huidige onderzoek nog verder door naar de rol van e-mail. 39 procent van de respondenten antwoordde dat e-mail momenteel nog steeds het belangrijkste communicatiemiddel is, maar dat de rol van nieuwe communicatiemiddelen steeds groter wordt. Bij zes procent van de respondenten hebben nieuwe communicatiemiddelen de rol van e-mail als belangrijkste communicatiemiddel al overgenomen. 55 procent van de respondenten is overigens van mening dat leeftijd een rol speelt bij de switch van e-mail naar nieuwe communicatiemiddelen. 28 procent geeft duidelijk aan dat meer jongere dan oudere collega’s gebruik maken van nieuwe communicatiemiddelen naast e-mail.
"Nieuwe communicatiemiddelen kunnen veel structuur en efficiëntie op de werkvloer bieden. Het is dan wel zaak dat iedereen over de juiste kennis en vaardigheden beschikt om deze middelen te gebruiken. Zorg er als werkgever voor dat uw personeel goed op de hoogte is, ook de oudere collega’s. Alleen op die manier hebt u optimaal profijt van technologische innovaties," besluit Algera.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
  Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
 Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kantoorwerkers zien mailbox als bron van stress
 42 procent werknemers wil verbod op bereikbaarheid buiten werktijd
 Tijdsdruk en lastige klanten grootste stressfactoren op werkvloer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Eerder stoppen met werken: wat zijn de mogelijkheden?
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Handelsoorlog: na China is nu Europa aan de beurt
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Service heeft sterke invloed op customer loyalty
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10