zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe u de gezonde voornemens van medewerkers ondersteunt

31 december 2018 - Met het nieuwe jaar in het vizier is iedereen traditiegetrouw weer volop bezig met goede voornemens. Bij veel Nederlanders staat meer sporten en beter eten ongetwijfeld weer hoog op het lijstje.

Een prima prioriteit, want een gezonde levensstijl brengt veel voordelen voor het individu én voor de werkgever. Gezond leven maakt werknemers gelukkiger, vermindert verzuim met 4,1 dagen per jaar, en bespaart werkgevers elk jaar ongeveer 1.025 euro per werknemer. Helaas houden acht op de tien Nederlanders deze goede voornemers niet vol. Uit onderzoek van Gympass blijkt dat werkgevers hierin een belangrijke rol kunnen spelen. Daarom volgt hier een aantal tips voor werkgevers om hun werknemers goed op weg te helpen in het nieuwe jaar.



Maak het makkelijk
Om te kunnen profiteren van gezonde medewerkers is het essentieel om hen de juiste tools te bieden. Uit onderzoek van Gympass blijkt dat tijdgebrek voor 34 procent van de Nederlanders een struikelblok is om te sporten. Een praktische oplossing hiervoor is om flexibele werktijden te hanteren zodat personeel de tijd en ruimte heeft voor ‘selfcare’. Wellicht is het een optie om het kantoor te voorzien van een douche, als stimulans om de wielrenfiets te pakken naar werk. Het aanbieden van een voedzame en gezonde lunch kan ook ondersteunend zijn om de goede voornemens langer vol te houden.

Activeer een rolmodel
Een rolmodel binnen een bedrijf kan het gedrag van collega’s positief beïnvloeden. In de context van gezondheid wordt dit ook wel een ‘wellness ambassadeur’ genoemd: een betrokken medewerker met een passie voor gezondheid, die dit met enthousiasme en plezier overbrengt op collega’s. Identificeer binnen het bedrijf één of meer van deze ambassadeurs en schakel hen in om een gezonde levensstijl te promoten. Vraag bijvoorbeeld een ambassadeur om een gezond teamuitje te plannen. Let wel, ambassadeurs hebben zelf ook motivatie nodig. Het is een goed idee om ze in het zonnetje te zetten, bijvoorbeeld via een vermelding in een interne nieuwsbrief.

Stimuleer samen sporten
Alleen sporten is goed, maar samen sporten blijkt nog beter. Recent onderzoek van Gympass wijst er namelijk op dat 31 procent van de Nederlanders vaker zou sporten als ze dit samen met collega’s zouden doen. Een uitstekende reden om gezamenlijke sportactiviteiten aan te moedigen. Organiseer bijvoorbeeld eens een bedrijfsbootcamp, of promoot deelname aan een lokaal sportevenement. Het groepselement geeft personeel een impuls om de goede en gezonde voornemens door te zetten.

Maak het persoonlijk
Investeer in een wellness- of vitaliteitsprogramma waarin de werknemer centraal staat en dat toegespitst is op individuele behoeftes van werknemers. Iedereen heeft een persoonlijke voorkeur voor fysieke- of mentale ontspanning. Daarom is een programma dat verschillende opties aanbiedt een goede oplossing. Op deze manier kan de werknemer een activiteit kiezen die hem of haar aanspreekt op een handige locatie. Dit vergroot de kans op het volhouden van de goede voornemens, en daarmee ook de kans op gelukkige, gezonde werknemers die minder verzuimen en minder geld kosten.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft Nederlanders vindt dat werkgever ze mag aanspreken op ongezonde levensstijl
 Helft millennials: tijdgebrek grootste reden om niet te sporten
 Werknemer wil financiële beloning voor gezonde levensstijl
 Ziekteverzuim kan flink omlaag door vitaliteit medewerkers te stimuleren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10