zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Goede facilitaire dienstverlening draagt bij aan werkgeluk

27 december 2018 - Medewerkers die zich welkom voelen op kantoor, ervaren meer werkgeluk en zijn productiever. Dat blijkt uit onderzoek dat Facilicom onlangs liet uitvoeren.

Het onderzoek bevestigt het belang van sturen op gastvrijheidsbeleving, naast sturen op kwaliteit en efficiency. Hiermee zet Facilicom een grote stap naar meer aandacht voor de toegevoegde waarde van facilitaire dienstverlening. 



Effect van facilitaire dienstverlening
Om het effect van facilitaire dienstverlening op mens en organisatie wetenschappelijk te bestuderen, startte Facilicom een onderzoek naar het verband tussen gastvrijheid en arbeidsproductiviteit in een kantooromgeving. Het onderzoek werd uitgevoerd door dr. Herman Kok van Wageningen University en vond plaats in samenwerking met UWV. Kok deed vooronderzoek op UWV-locatie Delflandlaan in Amsterdam. Hij toonde aan dat bij kantoormedewerkers de beleving van hun werkomgeving impact heeft op hun gevoel welkom te zijn én op hoe zij hun productiviteit beoordelen. Extraatjes zoals een lekker geurtje in de toiletten, een huiselijker uitstraling van het restaurant en extra aandacht na een servicemelding bleken een positief effect te hebben op gastvrijheidsbeleving en productiviteit. Een grootschaliger vervolgstudie in 2018 op meerdere UWV-locaties, bevestigde die uitkomsten.
 
Resultaten
De productiviteit van medewerkers wordt voor 55,5 procent bepaald door hun werkomgeving. Een overzichtelijke, sfeervol en comfortabel ingerichte werkplek met privacy-mogelijkheden en akoestisch comfort maakt hierin het verschil. Daar zijn medewerkers naar eigen zeggen het meest productief. De gastvrijheidsbeleving, het gevoel hebben dat het om jou draait, wordt met 41,9 procent in hoge mate door facilitaire omstandigheden bepaald. Kok: ‘Dit is sterk toe te schrijven aan de houding en het gedrag van facilitair personeel en hoe er wordt omgegaan met tijdelijke ongemakken. Op een tweede plaats komen zaken als sfeer, reinheid en inrichting van de openbare ruimten. Gevolgd door de kwaliteit van eten en drinken.’

Werkgeluk
Facilitaire dienstverlening heeft dus een positieve impact op ‘werkgeluk’ (medewerkers voelen zich gewaardeerd) en de productiviteit van medewerkers, en daarmee op het succes van organisaties. Dit draagt bovendien bij aan het imago van de organisatie en dat kan meehelpen in de strijd om gekwalificeerd personeel, stelt Facilicom. Henk van de Weitgraven, directeur facilitair bedrijf UWV: ‘Dit onderzoek laat zien dat je met facilitaire dienstverlening waarde creëert.’
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Helft slaapt slecht voor sollicitatiegesprek
 Meeste reizigers nog steeds onbeveiligd online op openbare WiFi-spots
 Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Deze vier eigenschappen bepalen het succes van een facilitair manager
 Drie manieren waarop facility management kan bijdragen aan klimaatdoelstellingen
 Medewerkers met digitale werkplek zijn 70 procent productiever
 De personal touch van de facility manager overwint de digitalisering
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
top10
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Vacaturetrend: op weg naar herstel
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Corona-klagen
meer top 10