zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De personal touch van de facility manager overwint de digitalisering

21 november 2017 - Een toekomst zonder facility management, is het feit of fictie? Met de opkomende digitalisering krijgen medewerkers steeds meer de regie in handen en is het de vraag of er nog wel een toekomst is voor facility management.

Voor AAFM Facility Management een reden om een ronde tafel sessie te organiseren onder leiding van dr. Herman Kok met verschillende professionals uit de facilitaire branche. Naar aanleiding van het gesprek over hoe het bedrijfsleven op deze ontwikkelingen kan inspelen, geeft AAFM een advies aan organisaties en opleidingsinstituten hoe zij facility management in de toekomst kunnen benaderen:



Automatiseer waar mogelijk
Verschillende aanvragen, zoals het oplossen van een computerstoring of het aanvragen van een vakantie, worden online geregeld. De beheerders van deze processen, zoals een HR-manager of een IT-manager, gaan steeds verder van het proces afstaan. Dit gebeurt langzamerhand ook binnen het facility management. Er worden steeds meer online tools en applicaties ontwikkeld waarbij facility management deels wordt geautomatiseerd. Het is een kwestie van tijd voordat er een platform komt waar de gebruiker al zijn of haar facilitaire zaken zelf kan regelen.
Een groot voordeel van een online platform is dat het zorgt dat vraag en aanbod goed op elkaar worden afgestemd. Vanwege het grote aanbod in facilitaire oplossingen, kan een platform zeer oplossingsgericht te werk gaan en zo de wensen van de klant vervullen. Zaken zoals de logistieke planning rondom de schoonmaak of catering van een kantoorpand kunnen prima digitaal worden afgehandeld. Automatiseer dus wat er te automatiseren valt.

Zorg voor een menselijk aspect in de organisatie
Bij de implementatie van een platform, vallen er taken weg bij een facility manager. Grijp deze ruimte aan om het menselijke aspect in de organisatie te versterken. Om de persoonlijke touch in het facility management te behouden gaat de facility manager zich meer richten op servicemanagement. De facility manager bekijkt hoe de gebruiker goed ondersteund kan worden en hoe de organisatie daarbij een beleving kan aanbieden. Een voorbeeld is het onderzoeken en toepassen van dynamisch kantoormeubilair om de gezondheid van de werknemer te stimuleren.
"Zodra een werknemer het kantoor binnenkomt, is het belangrijk dat hij of zij zich welkom voelt door de entourage en collega’s. De kracht van de mens is dat wij in staat zijn om te beoordelen hoe een werknemer zich welkom voelt en daarop kunnen inspelen: de personal touch," vertelt dr. Herman Kok. "Bij het ontwikkelen van een concept rondom ‘gezond eten’ bijvoorbeeld, is het de facility manager die de invloed op de vitaliteit van de werknemer bekijkt."

Focus op consultancy
De facility manager blijft bestaan, maar krijgt dus wel een andere rol. Roland van Herk, directeur bij Facility Institute: "Het is belangrijk dat zowel organisaties als opleidingsinstituten hier rekening mee houden. Opleidingen en organisaties dienen kennis en kunde vanuit de markt en andere branches te gebruiken om in te spelen op belangrijke ontwikkelingen die vanuit andere aandachtsgebieden hun intrede doen in het facilitaire domein. Open oren en ogen voor wat er om u heen gebeurt. Data en technologie maar ook duurzaamheid zijn ontwikkelingen die in een rap tempo de maatschappij veranderen en opleidingen en organisaties moeten hier niet te ver achteraan lopen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een smart kantoor laat iedereen fijner, beter en veiliger werken
 Spotler neemt Engelse marketing automation speler over
 Overheid loopt voorop in persoonlijke ontwikkeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Écht lekker kunnen werken maakt het verschil
 Facilitymanagement draait niet meer om kostenbesparing
 Verantwoordelijkheid moet van ´Verdeeld´ naar ´Gedeeld´
 Medewerker niet echt enthousiast over Facilitair Bedrijf
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Vertrouwen onder koppels groot op financieel vlak (1) 
E-mail marketing in tien stappen (1) 
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
Een derde van de Nederlanders niet fysiek actief tijdens werkdag (1) 
Hoe we zelf ons succes saboteren (2) 
Een op de drie Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk  (1) 
top10
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
'Bedrijven moeten zich hard maken voor meer vrouwen in datawetenschap'
Grootste organisaties maken verwachtingen consument niet waar
Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
Steeds meer lawaai op de werkvloer
Nederlander heeft liever geen expat als collega
IT'er merkt krappe arbeidsmarkt niet in portemonnee
meer top 10
vacatures
meer vacatures