zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De personal touch van de facility manager overwint de digitalisering

21 november 2017 - Een toekomst zonder facility management, is het feit of fictie? Met de opkomende digitalisering krijgen medewerkers steeds meer de regie in handen en is het de vraag of er nog wel een toekomst is voor facility management.

Voor AAFM Facility Management een reden om een ronde tafel sessie te organiseren onder leiding van dr. Herman Kok met verschillende professionals uit de facilitaire branche. Naar aanleiding van het gesprek over hoe het bedrijfsleven op deze ontwikkelingen kan inspelen, geeft AAFM een advies aan organisaties en opleidingsinstituten hoe zij facility management in de toekomst kunnen benaderen:



Automatiseer waar mogelijk
Verschillende aanvragen, zoals het oplossen van een computerstoring of het aanvragen van een vakantie, worden online geregeld. De beheerders van deze processen, zoals een HR-manager of een IT-manager, gaan steeds verder van het proces afstaan. Dit gebeurt langzamerhand ook binnen het facility management. Er worden steeds meer online tools en applicaties ontwikkeld waarbij facility management deels wordt geautomatiseerd. Het is een kwestie van tijd voordat er een platform komt waar de gebruiker al zijn of haar facilitaire zaken zelf kan regelen.
Een groot voordeel van een online platform is dat het zorgt dat vraag en aanbod goed op elkaar worden afgestemd. Vanwege het grote aanbod in facilitaire oplossingen, kan een platform zeer oplossingsgericht te werk gaan en zo de wensen van de klant vervullen. Zaken zoals de logistieke planning rondom de schoonmaak of catering van een kantoorpand kunnen prima digitaal worden afgehandeld. Automatiseer dus wat er te automatiseren valt.

Zorg voor een menselijk aspect in de organisatie
Bij de implementatie van een platform, vallen er taken weg bij een facility manager. Grijp deze ruimte aan om het menselijke aspect in de organisatie te versterken. Om de persoonlijke touch in het facility management te behouden gaat de facility manager zich meer richten op servicemanagement. De facility manager bekijkt hoe de gebruiker goed ondersteund kan worden en hoe de organisatie daarbij een beleving kan aanbieden. Een voorbeeld is het onderzoeken en toepassen van dynamisch kantoormeubilair om de gezondheid van de werknemer te stimuleren.
"Zodra een werknemer het kantoor binnenkomt, is het belangrijk dat hij of zij zich welkom voelt door de entourage en collega’s. De kracht van de mens is dat wij in staat zijn om te beoordelen hoe een werknemer zich welkom voelt en daarop kunnen inspelen: de personal touch," vertelt dr. Herman Kok. "Bij het ontwikkelen van een concept rondom ‘gezond eten’ bijvoorbeeld, is het de facility manager die de invloed op de vitaliteit van de werknemer bekijkt."

Focus op consultancy
De facility manager blijft bestaan, maar krijgt dus wel een andere rol. Roland van Herk, directeur bij Facility Institute: "Het is belangrijk dat zowel organisaties als opleidingsinstituten hier rekening mee houden. Opleidingen en organisaties dienen kennis en kunde vanuit de markt en andere branches te gebruiken om in te spelen op belangrijke ontwikkelingen die vanuit andere aandachtsgebieden hun intrede doen in het facilitaire domein. Open oren en ogen voor wat er om u heen gebeurt. Data en technologie maar ook duurzaamheid zijn ontwikkelingen die in een rap tempo de maatschappij veranderen en opleidingen en organisaties moeten hier niet te ver achteraan lopen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 'Dominante rol ransomware, stalkerware en MFA-bypasses'
 Vijf tips voor werknemers om overmatig stress te voorkomen
 Meerderheid bedrijven gebruikt technologie om personeelstekorten aan te vullen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Écht lekker kunnen werken maakt het verschil
 Facilitymanagement draait niet meer om kostenbesparing
 Verantwoordelijkheid moet van ´Verdeeld´ naar ´Gedeeld´
 Medewerker niet echt enthousiast over Facilitair Bedrijf
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
Investeren in de natuur loont, óók voor de economie
Wat heeft 2023 in petto voor HR? De vijf belangrijkste trends volgens Culture Amp
'De CFO gaat aan de CSO rapporteren'
Bedrijven investeren in Open Banking om besluitvorming te verbeteren
Werkgevers krijgen advies: ''Stel harde regels op, tot ontslag aan toe''
De impact van datacenters op energie-efficiëntie en de CO2-uitstoot
Ziekteverzuimpercentage 2022 na twintig jaar weer boven de vijf procent
meer top 10