zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager verlaat familiebedrijf bij overname externe partij

11 december 2018 - Maar liefst 79 procent van de medewerkers van een familiebedrijf zegt erg loyaal te zijn naar zijn huidige werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van Fambizz.nl, onder 1.110 managers en 1.047 werknemers van zowel familiebedrijven als niet-familiebedrijven.

Opmerkelijk is de sterke loyaliteit van het familiebedrijfsmanagement; 41 procent van hen geeft aan bij een bedrijfsovername door een externe partij op zoek te gaan naar een andere baan. Onder niet-familiebedrijven bedraagt dit slechts 22 procent.


 
Goede sfeer
Met de sfeer binnen het familiebedrijf zit het ook goed. Zo zegt 91 procent van het management en 88 procent van de medewerkers dat zij erg te spreken zijn over de sfeer binnen hun organisatie. Opvallend genoeg is dit verschil tussen leidinggevenden en het personeel groter wanneer dezelfde vraag wordt voorgelegd aan niet-familiebedrijven: 87 procent en 79 procent. "Dit onderzoek laat zien dat er daadwerkelijk een flink verschil zit in de binding tussen medewerkers binnen het familiebedrijf en organisaties die niet in handen zijn van een familie," zegt Jan Beerling van executive search-bureau Holtrop Ravesloot "Dit komt waarschijnlijk doordat familiebedrijven toch een soort gemoedelijkheid, huiselijkheid en familiaire sfeer creëren en in stand houden. In niet-familiebedrijven is het collectieve gevoel van trots dat kenmerkend is voor veel familiebedrijven, doorgaans minder.’’
 
Solidariteit
Naast de goede sfeer binnen het familiebedrijf, geeft 84 procent van de ondervraagde medewerkers aan dat de samenhorigheid en solidariteit binnen hun (familie)bedrijf groot is. Dit zorgt er waarschijnlijk ook voor dat driekwart van hen zich erg betrokken zegt te voelen bij hun organisatie. Ter vergelijking: onder medewerkers van niet-familiebedrijven bedraagt dit percentage slechts 67 procent. "Het lijkt erop dat de betere sfeer binnen familiebedrijven doorwerkt op een flink aantal verschillende aspecten binnen de organisatie," zegt Ilse Matser - lector Familiebedrijven bij Hogeschool Windesheim. "Wanneer de sfeer als goed ervaren wordt, stijgt het wij-gevoel en hiermee veelal ook de betrokkenheid en loyaliteit richting de organisatie," aldus Matser die ook directeur is bij het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven.
 
Managers
Ongeveer acht op de tien ondervraagde managers zeggen veel persoonlijk contact te hebben met hun medewerkers. Onder managers van familiebedrijven is dit percentage 88 procent. Meer dan de helft van hen (53 procent) geeft aan vaak leuke dingen te doen met hun personeel buiten werktijd. Beerling: "Deze persoonlijke klik met het personeel is iets wat natuurlijk moet ontstaan. In eerste instantie zit de verbinding in het feit dat je allemaal voor hetzelfde bedrijf werkt. En net als in een vriendschap of liefdesrelatie kost het tijd en energie dat uit te bouwen. Toch ziet u met name bij familiebedrijven dat de gemoedelijkheid, duurzame arbeidsverhoudingen en vertrouwen in elkaar er aan bij dragen dat het personeel meer met elkaar optrekt; ook buiten werktijden."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Nederlandse zakenreiziger reist liever niet naar onveilige landen
 Merken willen in 2019 meer grip krijgen op klantgegevens
 'Er is een cyberoorlog gaande'
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Management familiebedrijven weinig transparant
 Meeste vriendjespolitiek bij niet-familiebedrijven
 Nieuwe banen komen vooral van familiebedrijven
 Familiebedrijven onvoorbereid op opvolging en familietwisten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
A life changing event
Zaterdag 30 maart - Flora Boskoop - 10.00 - 16.00 uur. Een interactief seminar met Pieter Frijters met als onderwerpen: burn-out, paniekaanvallen, (spreek)angst, piekeren en assertiviteit. Bekijk de video voor een impressie van het seminar.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Ontwikkelingen in de markt van drukwerk
Vergroot uw rendement in 2019 door reviews op NederlandReview Review marketing
reacties
Belangrijke handelspartners Nederland minder stabiel (1) 
Vier apps verantwoordelijk voor 82 procent van mobiel dataverbruik iOS (1) 
Klimaatakkoord zet Nederland in beweging richting duurzame economie (1) 
Evenveel vrouwen als mannen met hbo- of wo-diploma (1) 
Kortsluiting bij energieleveranciers (2) 
Aantal bijstandsontvangers met 24. 000 afgenomen (1) 
Kwart Nederlanders misdraagt zich tijdens carnaval  (1) 
top10
Deze vier woorden ondermijnen iedere presentatie (video)
Werkgever bemoeit zich graag met privéproblemen medewerker
Klimaatakkoord zet Nederland in beweging richting duurzame economie
32 procent van de IT-managers omarmt Continuous Testing
Klimaatakkoord kan ruim 70. 000 banen creëren
Een derde van de werkenden vindt zichzelf slimmer dan zijn of haar baas
Wat organisaties verwachten van de financiële afdeling van 2025
Belangrijke handelspartners Nederland minder stabiel
Cees Verkuyl en Derk van Manen vallen in de prijzen op Sales Event
Overzicht kwijt door inkoopwildgroei? Met deze drie tips pakt u de regie terug
meer top 10