zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Aandacht: het nieuwe geld

7 december 2018 - Er wordt constant aandacht van ons gevraagd in deze wereld vol met korte, sterke impulsen van onze computer, telefoon of televisie. Het lijkt wel of onze aandachtspan steeds korter wordt.

Alles moet snel gaan, met als gevolg dat we liever naar een snelle actiefilm kijken dan met aandacht een dik boek lezen. Nicolas Pop, organisatie psycholoog en de oprichter van Fitch bekijkt de waarde van aandacht.


 
Aandacht als geld
"Anno 2018 is aandacht het meest gewilde goedje dat iedereen u gedurende de hele dag probeert af te pakken," zegt Pop. Aandacht wordt zowel verkocht als gekocht in de digitale wereld; Facebook, Google, Instagram, nieuwssites… Allemaal willen ze graag uw aandacht trekken en vasthouden. Uw aandacht is erg waardevol voor deze bedrijven, want met elke seconde dat u een advertentie bekijkt, wordt grof geld verdiend.
 
De waarde van Aandacht
Aandacht komt van ‘denken aan’. Een synoniem van aandacht is ‘belangstelling tonen’. ‘Belang stellen’ betekent letterlijk ‘waarde steken’ in iets of iemand. Aandacht heeft dus waarde. Dat is ook niet vreemd als u bedenkt dat alles waar u aandacht aan besteedt groeit in kwaliteit. Denk bijvoorbeeld aan een tekening waar u lang en aandachtig aan werkt of een vriendschap waar u veel energie in steekt. Alle menselijke reacties draaien om aandacht. "Door volledige aandacht voor iemand te hebben groeit de persoon en groeit de relatie die u met hem of haar opbouwt," zegt Pop. "Door deze aandacht voelt iemand zich gehoord, voelt iemand zich sterke. Dat komt omdat u de verbinding met iemand bent aangegaan," legt Pop uit. Met uw aandacht heeft u de ander belangrijk gemaakt, en dus waarde gegeven. Aandacht wordt ook wel liefde genoemd. 
 
Afleiding versus Aandacht
Het lijkt zo simpel. Toch zijn wij vaak niet in staat onze volle aandacht aan iets te schenken. We worden continu afgeleid. Als het niet door onze telefoon is, is het wel door geluiden om ons heen, onze kinderen of collega’s. "Afleiding is de grootste vijand van aandach," zegt Pop. Beperkte aandacht leidt tot een slechtere verbinding en slechtere kwaliteit. ‘Multitasken’- oftewel aandacht verdelen- leidt dus tot verminderde kwaliteit van u werk.
 
Aandacht in de 21ste eeuw
Tegenwoordig kijken we gemiddeld 221 keer per dag op onze telefoon, waarmee aandacht een zeldzaam goed wordt. Volgens Pop heeft dit invloed op onze sollicitatieprocedures. In plaats van iemand die ‘proactief’, ‘hands-on’ en ‘omgevingssensitief is’, willen we iemand die zich kan concentreren en aandachtig te werk kan gaan.
 
Pop voorspelt dat aandacht dus 'dbelangrijkste competentie van de 21ste eeuw' zal worden. Advies van Pop: "Recruiter: ga aan de slag met het verzinnen van originele aandachtoefeningen. En relatiezoekers: test uw tafelgenoot op telefoonogen. Want alleen aandacht leidt tot kwaliteit."
 
En, zeg eens eerlijk: heeft u uw aandacht erbij kunnen houden?
   
 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
 Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
 Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Onbereikbaarheid smartphonegebruiker leidt tot relatieproblemen
 Helft werkend Nederland komt futloos thuis
 Applicaties zijn het nieuwe bedrijfskapitaal
 Millennials verkiezen betekenisvol leven boven gelukkig leven
 
 
reacties
 
Rick  |   | 
7-12-2018
 | 
14:17 uur
Aangezien ik hier stukken lees tussen mijn werkzaamheden door. Is het inderdaad niet gelukt om het in 1 keer te lezen
Vansnick  |   | 
30-12-2018
 | 
15:32 uur
Het doet me denken aan Tristan Harris, een voormalige Google-medewerker die nu campagne voert om ons te bevrijden van deze plaag en zei:

De technologie vertekent de manier waarop we onze keuzes waarnemen en vervangt ze door nieuwe. Maar hoe meer we aandacht besteden aan de opties die ons worden gegeven, hoe meer we zullen merken dat ze niet beantwoorden aan onze werkelijke behoeften.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
top10
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Kort door de bocht coaching?
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
meer top 10