zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Waarom is het huren van een kantoorruimte aantrekkelijker dan kopen?

28 november 2018 - Automatisch wordt er vanuit gegaan dat een kantoorruimte kopen meer voordelen oplevert, maar is dit wel zo? Het huren van een kantoorruimte is goedkoper dan u denkt! Kim Niehoff van SKEPP legt de redenen uit waarom huren aantrekkelijker is voor u als manager.

Een van de redenen is dat er bij het huren van een kantoorruimte geen flinke investering aan vooraf gaat. Lees dit artikel en maak de beste afweging tussen huren of kopen van een kantoorruimte voor uw bedrijf.


 
De grootte van een kantoorruimte
Voordat er wordt beslist of het huren of kopen wordt, is het eerst belangrijk om in kaart te brengen hoe groot uw kantoorruimte moet zijn. Bent u als manager aangewezen om op zoek te gaan naar een kantoorruimte kleiner dan 500 m2? Dan merkt u al gauw dat er maar een beperkt aanbod aan kantoorruimten te koop is. "Wanneer u als bedrijf besluit om een kantoorruimte te huren biedt dit meer keuzevrijhei," aldus Thijs van Eerden, Head of Sales van SKEPP.  "Huren is niet alleen gunstig bij een zoektocht naar een ‘kleine’ kantoorruimte, ook bij een kantoorruimte met veel m2 kan huren aantrekkelijk zijn. Zonder dat er een investering vereist is, kan het bedrijf zich namelijk al vestigen op een toplocatie".
Valt het niet in te schatten of de bedrijfscapaciteit op de langere termijn gaat krimpen of groeien? Een kantoorruimte huren biedt voor het bedrijf dan meer flexibiliteit. Tegenwoordig is het mogelijk om een huurcontract al aan te gaan voor slechts één jaar.
 
De vestigingslocatie van uw kantoorruimte
De volgende stap is het bepalen van de locatie. Als bedrijf een bepaalde locatie in gedachten? Houd dan zowel de optie huren als kopen open. Dit omdat er op toplocaties als Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Utrecht en Den Haag, een beperkt of zelfs geen aanbod kantoorruimten die te koop zijn. "Het is dan ook aantrekkelijker om te gaan huren aangezien het aanbod groter is en er meer locaties vergeleken kunnen worden, waardoor de kans groter is dat u als manager een locatie vindt die voldoet aan de wensen en eisen", aldus Thijs van Eerden.
 
Opstellen van een financieel plan

Een kantoorruimte kopen vraagt om een forse investering. Van de koopsom moet het bedrijf zo’n 20 tot 40 procent zelf investeren. Handig is om van te voren een financieel plan op te stellen om zo af te wegen of het interessant is om het geld te investeren in een kantoorruimte of in iets anders. Een reden om niet te investeren kan zijn, omdat de waarde van een kantoorpand altijd in waarde kan dalen.  
 
Focussen op de kernactiviteiten
Een voordeel om te kiezen voor het huren in een business center is omdat het bedrijf met zaken als receptie en schoonmaak geen rekening hoeft te houden. Dit zit immers bij de huurkosten inbegrepen. Van Eerden: "Zo kan het bedrijf zich volledig focussen op de kernactiviteiten van het bedrijf. Wanneer het personeel zich volledig moet focussen op de core business overweeg dan om de kantoorruimte te voorzien van een kantoorinrichting." Bij het kopen van een kantoorruimte dient echter rekening te worden gehouden met zaken als de koopconstructie, belastingtechnisch en de extra kosten voor klein en groot onderhoud.
 
Beslissen: kantoorruimte huren of kopen?
De voor- en nadelen van het huren van een kantoorruimte nog een keer opgesomd: huren van een kantoorpand zorgt voor flexibiliteit, biedt meer mogelijkheden van kantoorruimten die voldoen aan de wensen, vraagt niet om een investering en er kan volledig gefocust worden op de kernactiviteiten van het bedrijf.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Bedrijven worstelen met veiligheid nieuwe technologie
 Zeven procent van de werkenden wil minder uren werken
 Dit moet elke manager weten over threat intelligence
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Impact geluid in kantoortuin onderschat
 Samenwerken in het kantoor van de toekomst
 Een smart kantoor laat iedereen fijner, beter en veiliger werken
 Flexibele kantoorconcepten veranderen kantorenmarkt structureel
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Structureer je online marketing activiteiten
Werkstress: voorkomen is beter dan een burn-out!
reacties
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
Drie manieren om te beleggen voor uw pensioen (1) 
Organisaties wapenen zich steeds beter tegen aanvallen met bots en scrapers  (1) 
Huisdierbezit populair (1) 
Consumenten nog niet overtuigd van de voordelen van Artificial Intelligence  (1) 
Nederlander positief over milieuzones, maar snakt naar duidelijkere regels (1) 
top10
Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
Zorgmedewerkers hebben weinig vertrouwen in actieplan (Ont)Regel de zorg
Ondanks salariskloof vrouwen positiever over arbeidsmarkt
Veelgebruikte systemen voor e-mailbeveiliging niet effectief
Zeven toffe producten die het milieu een handje helpen
Bedrijven betalen loyale IT’er minder dan jobhopper
Optimisme over werkgelegenheid houdt aan
5G-opname nog sneller dan verwacht
Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2019’
Vergelijkingstools staan op wensenlijst consument
meer top 10