zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Flexibele kantoorconcepten veranderen kantorenmarkt structureel

5 juni 2018 - Flexibele kantoorconcepten - de verhuur van kantoorruimte waarbij de eindgebruiker de keuze heeft uit vele vormen van kantoorruimten die voor een korte of langere periode kunnen worden gebruikt en waarbij een breed pakket aan diensten wordt aangeboden - zijn bezig met een sterke opmars op de Nederlandse kantorenmarkt.

  



Flexibele kantoorconcepten hebben op dit moment een marktaandeel van circa twee tot drie procent. Dit aandeel neemt vooral in de grote steden toe. De verwachting is dat deze concepten over vijf jaar een marktaandeel van vijf tot tien procent zullen hebben.
De trend van ontzorging en flexibilisering zal de kantorenmarkt bovendien structureel veranderen. Dat blijkt uit onderzoek van de Stec Groep, dat is uitgevoerd in opdracht van NVM Business

Vooral in de grote steden
Het aantal aanbieders van flexibele kantoorruimte is de laatste jaren sterk gegroeid, met name in de grote steden. Dat de meeste flexibele kantoorconcepten in de vier grote steden te vinden zijn, heeft te maken met het grote aantal ‘millennials’ in deze steden. Dit zijn mensen die rond 2000 volwassen zijn geworden en het liefst in de stad wonen en werken, geen scherpe scheiding tussen werk en privé hanteren en meer waarde hechten aan ‘beleving’ dan aan bezit. De groei van flexibele kantoorconcepten kan niet los worden gezien van de wensen en eisen die deze millennials aan hun werkomgeving stellen. En evenmin van het agile/projectmatig werken dat steeds meer bedrijven hoog in het vaandel hebben.

‘Hotellisering’ van de kantorenmarkt
Het faciliteren en ontzorgen van de kantoorgebruiker speelt een steeds grotere rol op de Nederlandse kantorenmarkt. Flexibele kantoorconcepten spelen daar slim op in.
"De hotellisering van de kantorenmarkt speelt niet alleen bij flexibele kantoorconcepten, maar zal meer en meer de standaard worden op de ‘reguliere’ kantorenmarkt," aldus Ger Jaarsma, voorzitter van de NVM. "Dit maakt ook dat het onderscheid tussen flexibele kantoorconcepten en de reguliere verhuur van kantoorruimte op lange termijn minder groot zal zijn. Kantoorbeleggers zullen hun strategie en propositie moeten aanpassen om concurrerend te blijven."

Niet alleen zzp’ers
Vooral kleine bedrijven tot tien werknemers, maken gebruik van flexibele kantoorconcepten. Daarbij gaat het om zzp'ers en start-ups, maar ook om het reguliere mkb en projectteams van  grotere bedrijven.
Ook worden flexibele kantoorconcepten steeds vaker gebruikt als satelliet-/invlieglocatie voor grote zakelijke dienstverleners. Daarnaast hebben grotere organisaties voorkeur voor vestiging in een pand samen met een flexibel kantoorconcept. Dat stelt hen in de gelegenheid het personeel de mogelijkheid te bieden om in flexibele kantoorconcepten te werken.
Verder is de verwachting dat ook corporates meer en meer gebruik gaan maken van flexibele kantoorconcepten.

Hogere prijs
Uit het onderzoek komt naar voren dat de prijs per vierkante meter bij een flexibel kantoorconcept flink hoger ligt dan bij reguliere kantoorruimte. De totale kosten lopen echter minder uiteen dan op basis van een doorrekening van de vierkantemeterprijs zou worden verwacht. Dat komt doordat alleen de ruimte wordt gehuurd die wordt gebruikt als werkplek: keuken, kantine en receptie zijn onderdeel van het totaalconcept. Vergaderzalen kunnen, afhankelijk van het abonnement, vaak tijdelijk worden bijgehuurd. Daarmee is het aantal vierkante meters dat wordt gehuurd al snel 30 procent tot 40 procent minder. Bovendien bieden flexibele kantoorconcepten ook faciliteiten/services die bij reguliere kantoorruimte als additionele kosten worden gerekend, boven op de kale huurprijs. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor beveiliging, schoonmaak, receptie en internettoegang, de zogenoemde servicekosten. Per saldo is het werkelijke prijsverschil tussen reguliere kantoorruimte en kantoorruimte in een flexibel kantoorconcept daardoor minder groot.

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Besluitvormingsdilemma’s in het digitale tijdperk
 72 procent Nederlanders vindt Prinsjesdag waardevolle traditie
 Vijf zegeningen van een burn-out
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Inspireren en innoveren: hoe de werkomgeving verandert in 2018
 Deeleconomie op werkvloer heel normaal
 Flexwerken wint aan populariteit, werkgever blijft achter
 Hybride kantoor cruciaal voor aantrekken toptalent
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Hoe word ik meer zichtbaar en gewaardeerd? (1) 
Marketeers besteden video steeds meer uit (3) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (4) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
Vijf eigenschappen van succesvolle CEO's (2) 
De cloud is nog ongrijpbaar voor veel senioren  (1) 
Wereldwijde faillissementen stijgen nog sneller dan verwacht (1) 
top10
Een op drie werkenden fantaseert weleens over collega
Werknemer niet enthousiast over nieuwe werkgever
40 procent vindt zijn/haar baan niet zinvol
Hé, zelfstandig ondernemer, waarom werk jij niet gewoon in loondienst?
Toenemend aantal zoekopdrachten naar banen in Polen vanuit Nederland
Vijf zegeningen van een burn-out
Ruim 50 procent wil ook lid van Koningshuis als designated survivor
De waarde van een post mortem onderzoek na een cyberaanval
Nederlandse werkgevers minder positief over werkgelegenheid
Klantervaring is belangrijker voor succesvolle supply chain dan lage kosten
meer top 10