zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Flexibele kantoorconcepten veranderen kantorenmarkt structureel

5 juni 2018 - Flexibele kantoorconcepten - de verhuur van kantoorruimte waarbij de eindgebruiker de keuze heeft uit vele vormen van kantoorruimten die voor een korte of langere periode kunnen worden gebruikt en waarbij een breed pakket aan diensten wordt aangeboden - zijn bezig met een sterke opmars op de Nederlandse kantorenmarkt.

  



Flexibele kantoorconcepten hebben op dit moment een marktaandeel van circa twee tot drie procent. Dit aandeel neemt vooral in de grote steden toe. De verwachting is dat deze concepten over vijf jaar een marktaandeel van vijf tot tien procent zullen hebben.
De trend van ontzorging en flexibilisering zal de kantorenmarkt bovendien structureel veranderen. Dat blijkt uit onderzoek van de Stec Groep, dat is uitgevoerd in opdracht van NVM Business

Vooral in de grote steden
Het aantal aanbieders van flexibele kantoorruimte is de laatste jaren sterk gegroeid, met name in de grote steden. Dat de meeste flexibele kantoorconcepten in de vier grote steden te vinden zijn, heeft te maken met het grote aantal ‘millennials’ in deze steden. Dit zijn mensen die rond 2000 volwassen zijn geworden en het liefst in de stad wonen en werken, geen scherpe scheiding tussen werk en privé hanteren en meer waarde hechten aan ‘beleving’ dan aan bezit. De groei van flexibele kantoorconcepten kan niet los worden gezien van de wensen en eisen die deze millennials aan hun werkomgeving stellen. En evenmin van het agile/projectmatig werken dat steeds meer bedrijven hoog in het vaandel hebben.

‘Hotellisering’ van de kantorenmarkt
Het faciliteren en ontzorgen van de kantoorgebruiker speelt een steeds grotere rol op de Nederlandse kantorenmarkt. Flexibele kantoorconcepten spelen daar slim op in.
"De hotellisering van de kantorenmarkt speelt niet alleen bij flexibele kantoorconcepten, maar zal meer en meer de standaard worden op de ‘reguliere’ kantorenmarkt," aldus Ger Jaarsma, voorzitter van de NVM. "Dit maakt ook dat het onderscheid tussen flexibele kantoorconcepten en de reguliere verhuur van kantoorruimte op lange termijn minder groot zal zijn. Kantoorbeleggers zullen hun strategie en propositie moeten aanpassen om concurrerend te blijven."

Niet alleen zzp’ers
Vooral kleine bedrijven tot tien werknemers, maken gebruik van flexibele kantoorconcepten. Daarbij gaat het om zzp'ers en start-ups, maar ook om het reguliere mkb en projectteams van  grotere bedrijven.
Ook worden flexibele kantoorconcepten steeds vaker gebruikt als satelliet-/invlieglocatie voor grote zakelijke dienstverleners. Daarnaast hebben grotere organisaties voorkeur voor vestiging in een pand samen met een flexibel kantoorconcept. Dat stelt hen in de gelegenheid het personeel de mogelijkheid te bieden om in flexibele kantoorconcepten te werken.
Verder is de verwachting dat ook corporates meer en meer gebruik gaan maken van flexibele kantoorconcepten.

Hogere prijs
Uit het onderzoek komt naar voren dat de prijs per vierkante meter bij een flexibel kantoorconcept flink hoger ligt dan bij reguliere kantoorruimte. De totale kosten lopen echter minder uiteen dan op basis van een doorrekening van de vierkantemeterprijs zou worden verwacht. Dat komt doordat alleen de ruimte wordt gehuurd die wordt gebruikt als werkplek: keuken, kantine en receptie zijn onderdeel van het totaalconcept. Vergaderzalen kunnen, afhankelijk van het abonnement, vaak tijdelijk worden bijgehuurd. Daarmee is het aantal vierkante meters dat wordt gehuurd al snel 30 procent tot 40 procent minder. Bovendien bieden flexibele kantoorconcepten ook faciliteiten/services die bij reguliere kantoorruimte als additionele kosten worden gerekend, boven op de kale huurprijs. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor beveiliging, schoonmaak, receptie en internettoegang, de zogenoemde servicekosten. Per saldo is het werkelijke prijsverschil tussen reguliere kantoorruimte en kantoorruimte in een flexibel kantoorconcept daardoor minder groot.

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 HR kan voortrekkersrol spelen bij activeren collega's voor diversiteits- en inclusiebeleid
 Inflatie veroorzaakt verschuiving in prioriteiten IT budget
 Van Boomers tot Zoomers: hoe ga jij om met diverse generaties op de werkvloer?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Inspireren en innoveren: hoe de werkomgeving verandert in 2018
 Deeleconomie op werkvloer heel normaal
 Flexwerken wint aan populariteit, werkgever blijft achter
 Hybride kantoor cruciaal voor aantrekken toptalent
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Financiële coaches gezocht: aantal openstaande functies schiet omhoog
Week van het Werkgeluk in een extreem krappe arbeidsmarkt
Europese bedrijven zijn positief over hun uitgaven aan CX-technologie
Een derde van werkend Nederland heeft te maken met grensoverschrijdend gedrag
Vrouwelijke werknemer verbergt ware gevoelens op het werk
Hybride werken? Houd de werk-privébalans in de gaten!
CFO's willen kosten besparen vanwege recessiezorgen
40 procent van het topmanagement noemt SASE een revolutie in netwerkbeveiliging
68 procent Nederlanders wil meer openheid over salaris
Arbeidsparticipatie onder 50-plussers stijgt sterk
meer top 10