zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Waardering voor flexkracht nog onvoldoende

15 november 2018 - Nu het economisch beter gaat, is het steeds lastiger om praktisch opgeleide medewerkers, zoals productiemedewerkers, schoonmaakpersoneel en magazijnmedewerkers te werven en te binden. Waardering speelt bij het binden van werknemers een belangrijke rol.

Timing Uitzendteam  heeft onderzoek gedaan onder ruim 1.300 flexkrachten. Hieruit blijkt dat zij nog te weinig het gevoel hebben dat zij echt worden gewaardeerd door werkgevers en de maatschappij. Flexkrachten geven die waardering een 6,5. Volgens Timing moet dit omhoog.  


 
Waardering kan beter

"De waardering van flexkrachten moet en kan veel beter," aldus Paul Haarhuis, directeur van Timing. "Het werk van praktisch opgeleid personeel wordt te vaak als vanzelfsprekend beschouwd, terwijl het juist deze functies zijn die Nederland draaiende houden. In de huidige arbeidsmarktkrapte is het vinden en het behouden van personeel van groot belang. Alleen al door waardering wat vaker uit te spreken is het voor werkgevers eenvoudiger personeel voor langere tijd aan zich te binden."   
 
Positieve feedback
Drs. Ellen Huijsmans is arbeidspsycholoog bij InMotie Psychologie. Zij bevestigt dat het belangrijk is medewerkers positieve feedback te geven: "De loyaliteit richting werkgevers kan daardoor groeien en medewerkers zullen met meer plezier naar het werk terugkeren. Een bijkomend voordeel is wanneer medewerkers feedback ontvangen zij veel beter weten waar hun kwaliteiten liggen en kunnen dit zo beter benutten." Ook speelt emotionele beloning, zoals het geven van een compliment, bij praktisch opgeleide werknemers een grote rol. Ellen Huijsmans: "Bij praktische beroepen zijn financiële prikkels zoals bonussen minder gebruikelijk. Waardering op kwaliteiten speelt daardoor een grotere rol bij deze groep." 
 
Trots op werk 
Ondanks dat de waardering voor flexkrachten naar een hoger niveau moet, is ruim 70 procent van de flexkrachten wel heel trots op het werk dat zij doen. Het bedrijf waarvoor ze werken vinden zij veelal een heel mooi bedrijf om voor te werken, ze zijn trots op het feit dat ze onderdeel van de maatschappij zijn en zij vinden de variatie in het werk leuk. Ook voelt bijna 80 procent van de flexkrachten zich wel onderdeel van het bedrijf door de waardering die collega’s onderling naar elkaar uitspreken en door de reacties van klanten. Huijsmans: "Werken doen de meeste mensen zowel voor een materiële beloning als ook voor het gevoel wat waard te zijn, mee te doen aan de maatschappij en van nut te zijn. Dan is het heel fijn dat je daarin gezien wordt. Zoals ook uit het onderzoek blijkt is het sociale aspect van werk van belang. Mensen zijn nu eenmaal sociale wezens dus ook de beloning van het hebben van collega’s en elkaar waarderen in de samenwerking maakt het hebben van werk een toegevoegde waarde in iemands leven."  
 
Kansen vergroten 
De helft van de flexkrachten vindt echter wel dat zij onvoldoende kansen krijgen om zich verder te ontplooien. Hier zet Timing zich voor in. "Voor veel mensen is het lastig om werk te vinden omdat ze niet in het bezit zijn van de juiste papieren," vertelt Haarhuis. "We pleiten voor zo lang mogelijke contracten bij onze klanten, zodat flexkrachten ook echt de kans krijgen om zich te ontwikkelen en hun talenten te kunnen laten zien. Ook bieden we bijvoorbeeld kansen aan flexkrachten in de vorm van een opleidingsbudget, kunnen zij via ons certificaten behalen waardoor zij ook weer meer doorgroeimogelijkheden krijgen bij werkgevers."   
Zo’n twee miljoen mensen doen dagelijks uitvoerend werk in Nederland. "En zij zijn de motor van onze samenleving. Zij verdienen het om meer aandacht te krijgen. Het wordt hoog tijd om deze flexkrachten in de spotlights te zetten. Door hun verhalen te vertellen, met al hun onzekerheden en hun dromen gaan wij ervoor zorgen dat zij de aandacht krijgen die ze verdienen," besluit Haarhuis.    
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor
 Werknemer worstelt met lastige IT-beveiligingsprotocollen
 Gefragmenteerde informatie staat optimale customer experience in de weg
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederland in 2030 Europees koploper op het gebied van flexibel werken
 Meeste bedrijven hebben geen beleid voor flexwerken
 Vast werk beste garantie op werk en inkomen
 Jonge werknemers zien flexwerk als kans
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
In welke gevallen moet je aan de slag met een BAV
reacties
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (1) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (1) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
Nederland positieve uitschieter: 62 procent vertrouwt op huidige pensioenstelsel (1) 
Het grote verschil tussen weten en kunnen (1) 
Onderweg naar meer bevlogenheid  (1) 
top10
Sterk gestegen hypotheekrente zorgt voor impasse op woningmarkt
‘Extended reality’ brengt hybride werkers weer naar kantoor
Koffie op kantoor: dit komt er allemaal bij kijken
Risicofactoren voor bedrijfssucces in een wereld na de pandemie
Onderzoek onthult bloeiende ransomware-marktplaats op het dark web
Kennismigranten buiten EU zijn interessant arbeidspotentieel voor schaarste arbeidsmarkt
Een inclusieve werkplek: vier tips om de volgende stappen te zetten
Een ambitieuze bedrijfscultuur realiseren: 'Succes hangt af van ongeduld'
Diverse organisatie trekt accounting talent aan
Werknemer die moeilijk rondkomt, zoekt naar manieren om extra te werken
meer top 10