zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Horeca is leuk voor de gezelligheid, niet als werkplek

28 februari 2013 - Het gebrek aan privacy, lawaaierige cafébezoekers en onvoldoende veiligheid voor eigendommen vormen de top drie van ergernissen onder mensen die wel eens een horecagelegenheid binnenstappen om te gaan werken. Dat is de uitkomst van een onderzoek van Regus waaraan 26.000 bedrijven in meer dan 90 landen hebben meegewerkt.

Deze uitkomst is in strijd met eerdere Regus onderzoeken waarbij 64 procent van de zakenmensen wereldwijd aangaf zich tot professionele business centres te wenden voor een zakelijke, productieve omgeving. 



Hip
Werken in een horecagelegenheid is helemaal hip onder vooraanstaande zakenmensen. Het klinkt ook verleidelijk: gratis draadloos internet, een levendige omgeving en onbeperkt toegang tot heerlijke cappuccino. Maar is het café echt de ideale werkplek? Regus stelde de vraag aan zakenmensen over de hele wereld. Het antwoord werd een overduidelijke ‘nee’. De ondervraagden zijn het er allemaal over eens dat het bijzonder handig is een café binnen te lopen om wat te werken: een paar e-mails te versturen of snel bij te praten met een collega. Respondenten van dit onderzoek benadrukken echter dat de horeca nooit de standaard wordt omdat het geen productieve omgeving is, niet is beveiligd en niet professioneel is. 
Andere zaken op de lijst met nadelen van het werken in een café zijn: lawaaierige medecafébezoekers die de productiviteit in de weg staan en (natuurlijk) geen printers, scanners of ander kantoorapparatuur, wat het zakendoen niet ten goede komt. Het café is ook uitermate ongeschikt voor vergaderingen met klanten. De Nederlandse babyboomers (65 procent) zien het café veel vaker als een onprofessionele omgeving voor vergaderingen met klanten dan generatie x (50 procent). 

Nadelen

De drie grootste nadelen van het werken in een café volgens Nederlandse zakenmensen:
• Privacy voor documenten en gesprekken (72 procent)
• Constant opletten op eigendommen (70 procent)
• Lawaaierige cafébezoekers die telefoongesprekken verstoren (70 procent)
68 procent zegt dat achtergrondlawaai ook de productiviteit in de weg staat en 63 procent vindt de trage en onbetrouwbare internetverbinding een nadeel. Meer dan de helft (57 procent) vindt cafés geen geschikte plek voor vergaderingen met klanten. Babyboomers (65 procent) zien het café veel vaker als een onprofessionele omgeving voor vergaderingen met klanten dan generatie x (50 procent). 

Gezellig is niet productief
Eduard Schaepman, algemeen directeur bij Regus Nederland licht toe: ‘Hippe vooraanstaande zakenlieden claimen dat werken in een horecagelegenheid steeds populairder wordt. Natuurlijk is het leuk daar af en toe te werken met een cappuccino en iets lekkers erbij en ook nog draadloos internet. Maar ons laatste onderzoek toont echter aan dat langere tijd werken in een horecagelegenheid behoorlijk negatief is voor de productiviteit. Een gezellige omgeving is geen productieve werkplek.’

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Aanzienlijke toename aanvallen en digitale inbraken in Nederland
 Twaalf B Corp-organisaties roepen op tot goed werkgeverschap via WieZetJijOpEen. nu
 Hoe digitaal werkt Nederland?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Persoonlijke voorwerpen onmisbaar op werkplek
 2020: zes bureaus voor elke tien werknemers
 Vakantieadres steeds vaker flex-werkplek
 Nederland loopt achter met mobiele werkplekken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Opleiders schakelen razendsnel om naar digitale schoolbanken (1) 
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Helft slaapt slecht voor sollicitatiegesprek
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Meeste reizigers nog steeds onbeveiligd online op openbare WiFi-spots
Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
Opleiders schakelen razendsnel om naar digitale schoolbanken
meer top 10