zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Economische visie digitaliseringsstrategie ontbreekt in Miljoenennota

21 september 2018 - De Miljoenennota toont een opvallend gebrek aan daadkracht als het aankomt op het zekerstellen van het toekomstig verdienvermogen van Nederland. Dat is de reactie van Stichting Digitale Infrastructuur Nederland (DINL) op de Miljoenennota 2019.

Hoewel het kabinet-Rutte III er in de afgelopen juni gepubliceerde digitaliseringsstrategie zelf voor pleit dat Nederland de digitale koploper van Europa wordt, blijkt nog niet dat het ook bereid is om te investeren in die ambitie.



Digitale ambities
Michiel Steltman, directeur van Stichting DINL, stelt dat het gebrek aan invulling van de digitale strategie haaks staat op de grote digitale ambities van het kabinet. "Het beleid voor 2019 gaat vooral over eerlijk verdelen en de investeringen zijn gericht op het behouden van bestaand verdienvermogen. Niemand lijkt zich zorgen te maken over wat er over tien of tiwntig jaar te verdelen valt. Zoals de zaken er nu voor staan wil het kabinet van alles maar zal de markt er volledig op eigen kracht voor moeten zorgen dat het ook gebeurt. Bedrijven moeten niet alleen investeren in digitalisering, maar ook in beschermen van data en digitale weerbaarheid. Het bedrijfsleven moet de daarvoor benodigde infrastructuur volledig zelf regelen. Aanbieders van digitale infrastructuur moeten fors gaan investeren in nieuwe communicatietechnologie, betalen daarbij ook precario en leges en moeten zelfs grote bedragen in de schatkist storten voor telecomfrequenties. Niets daarvan komt ten goede aan die digitale ambities."

Nieuwe digitale wetgeving
"Daarbovenop komt een stortvloed aan nieuwe digitale regelgeving vanuit de EU, is er het feit dat de sector met moeite aan personeel kan komen en zijn er knelpunten zoals tekort aan energie voor nieuwe datacenters", vervolgt Steltman. "Dat de sector ondanks dat toch hard weet te groeien is een indicatie van de kracht van de digitale economie. Maar het huidige overheidsbeleid is wel een erg riskante benadering van de wens om digitale koploper te worden en zo dat nieuwe verdienvermogen te creëren."
DINL vindt dat het tijd wordt voor een heldere economische toekomstvisie. Automatisering, robotisering en de groei van de digitale sector bieden ongekende kansen en ook oplossingen voor maatschappelijke problemen. Maar met beleid dat eerder remmend dan stimulerend uitpakt zullen die kansen door andere landen worden verzilverd en kan de economische groei stagneren. Overheden in omringende landen zoals Noorwegen, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk investeren wel in digitalisering en de daarvoor benodigde infrastructuur. De koepel wijst erop dat de rijksoverheid in de vorige eeuw wel investeerde in de randvoorwaarden voor bestendige economische groei, met het oog op de lange termijn.
"Maken we de digitale ambities concreet, of kiezen we collectief voor een laisser faire benadering en voor achterover leunen? De economische voorspoed in Nederland is een uitgelezen moment om door te pakken en voor te sorteren op de toekomst. Daar horen fundamentele keuzes en ook investeringen bij," aldus Steltman.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft bedrijven vertaalt digitale transformatie naar concreet bedrijfsresultaat
  De derde digitaliseringsfase: vernieuwingen die ons te wachten staan
 Bedrijven behalen niet meer omzet met digitalisering
 Digitalisering verzekeringsmaatschappijen meer dan biljoen waard
 
 
reacties
 
Isexl  |   | 
23-09-2018
 | 
15:17 uur
Er zijn ook Europese beperkingen en regelgeving die een handicap kunnen zijn in vergelijking met Amerikaanse bedrijven bij de ontwikkeling van digitale ontwikkeling in Nederland en meer in het algemeen in Europa.
Ik ben bang dat we te laat zullen zijn.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Kort door de bocht coaching?
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
meer top 10