zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Digitalisering verzekeringsmaatschappijen meer dan biljoen waard

23 maart 2017 - Verzekeringsmaatschappijen worden door de groeiende digitalisering geconfronteerd met ongekende uitdagingen en kansen.

Het is niet langer slechts een nieuwe manier om diensten aan te bieden of verkopen, maar digitalisering herdefinieert de industrie vanuit de kern en voorziet de branche van een rooskleurige toekomst. Uit onderzoek van Cognizant blijkt dat met digitalisering de huidige waarde van de wereldwijde verzekeringsmarkt kan stijgen met meer dan 1.5 biljoen euro. Waar verzekeraars zich eerst met name bezighielden met verkopen en het aantrekken van nieuwe klanten, is er steeds meer aandacht voor data, automatisering en kunstmatige intelligentie.



Digitalisering
In een wereld waarin een overvloed aan gegevens beschikbaar is, staan verzekeringsmaatschappijen aan de voet van een transformatie. Wearables, sensoren en andere apparaten genereren informatie over het gedrag van consumenten. Gezondheidsprofielen worden in kaart gebracht en rijgedrag wordt gemonitord. Verzekeraars kunnen risico’s beter inschatten en diensten en producten met behulp van deze informatie aanpassen. De verzekeringssector heeft veel baat bij automatisering en machine learning, zo blijkt uit het onderzoek van Cognizant. Het werk van de verzekeraar wordt met behulp van data-analyse en interpretatie, strategischer, specialistischer en technischer. Daarnaast kan automatisering leiden tot grote kostenbesparingen. Robots voeren administratief werk, dat nu door mensen wordt uitgevoerd, versneld en preciezer uit.
Uit het onderzoek, waarbij Cognizant 168 verzekeringsmaatschappijen wereldwijd, waaronder uit Nederland, ondervroeg, blijkt dat er onder verzekeraars consensus bestaat over het belang van data-analyse en de mogelijkheden die het biedt. Verzekeringsmaatschappijen die achterblijven in digitalisering verdwijnen van de markt en maatschappijen die een data-gecentreerde aanpak omarmen, zijn in staat hun marktaandeel sterk te vergroten.

Vaardigheden
De digitalisering heeft niet alleen invloed op de diensten of producten die verzekeraars aanbieden. Het leidt ook tot een verschuiving in de benodigde vaardigheden van medewerkers binnen de verzekeringsbranche. Waar voorheen succes met name werd bepaald door de verkoopvaardigheden van medewerkers, groeit het belang van analytische vaardigheden binnen de maatschappij sterk. De analyse van data en de daaruit vloeiende inzichten vormen de toekomst voor de verzekeringsbranche, wat leidt tot grote transformaties in werkwijzen en diensten.
"Het onderzoek bevestigt iets diepzinnigs: zonder een data-gecentreerde aanpak, waarmee verzekeringsmaatschappijen veranderen vanuit de kern in wat zij doen en hoe zij het doen, worden maatschappijen weggeconcurreerd. Een transformatie is onontkoombaar," aldus Michael Clifton, Senior Vice President, Global Insurance Strategy and Ventures bij Cognizant.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jonge generatie dwingt digitale transformatie af
 Digitale disruptie verandert het zakelijk landschap voorgoed – en snel
 Juist door frictie en conflict excelleren bedrijven in het digitale tijdperk
 Verzekeraars laten kansen cybercrime liggen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10