zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Digitalisering verzekeringsmaatschappijen meer dan biljoen waard

23 maart 2017 - Verzekeringsmaatschappijen worden door de groeiende digitalisering geconfronteerd met ongekende uitdagingen en kansen.

Het is niet langer slechts een nieuwe manier om diensten aan te bieden of verkopen, maar digitalisering herdefinieert de industrie vanuit de kern en voorziet de branche van een rooskleurige toekomst. Uit onderzoek van Cognizant blijkt dat met digitalisering de huidige waarde van de wereldwijde verzekeringsmarkt kan stijgen met meer dan 1.5 biljoen euro. Waar verzekeraars zich eerst met name bezighielden met verkopen en het aantrekken van nieuwe klanten, is er steeds meer aandacht voor data, automatisering en kunstmatige intelligentie.



Digitalisering
In een wereld waarin een overvloed aan gegevens beschikbaar is, staan verzekeringsmaatschappijen aan de voet van een transformatie. Wearables, sensoren en andere apparaten genereren informatie over het gedrag van consumenten. Gezondheidsprofielen worden in kaart gebracht en rijgedrag wordt gemonitord. Verzekeraars kunnen risico’s beter inschatten en diensten en producten met behulp van deze informatie aanpassen. De verzekeringssector heeft veel baat bij automatisering en machine learning, zo blijkt uit het onderzoek van Cognizant. Het werk van de verzekeraar wordt met behulp van data-analyse en interpretatie, strategischer, specialistischer en technischer. Daarnaast kan automatisering leiden tot grote kostenbesparingen. Robots voeren administratief werk, dat nu door mensen wordt uitgevoerd, versneld en preciezer uit.
Uit het onderzoek, waarbij Cognizant 168 verzekeringsmaatschappijen wereldwijd, waaronder uit Nederland, ondervroeg, blijkt dat er onder verzekeraars consensus bestaat over het belang van data-analyse en de mogelijkheden die het biedt. Verzekeringsmaatschappijen die achterblijven in digitalisering verdwijnen van de markt en maatschappijen die een data-gecentreerde aanpak omarmen, zijn in staat hun marktaandeel sterk te vergroten.

Vaardigheden
De digitalisering heeft niet alleen invloed op de diensten of producten die verzekeraars aanbieden. Het leidt ook tot een verschuiving in de benodigde vaardigheden van medewerkers binnen de verzekeringsbranche. Waar voorheen succes met name werd bepaald door de verkoopvaardigheden van medewerkers, groeit het belang van analytische vaardigheden binnen de maatschappij sterk. De analyse van data en de daaruit vloeiende inzichten vormen de toekomst voor de verzekeringsbranche, wat leidt tot grote transformaties in werkwijzen en diensten.
"Het onderzoek bevestigt iets diepzinnigs: zonder een data-gecentreerde aanpak, waarmee verzekeringsmaatschappijen veranderen vanuit de kern in wat zij doen en hoe zij het doen, worden maatschappijen weggeconcurreerd. Een transformatie is onontkoombaar," aldus Michael Clifton, Senior Vice President, Global Insurance Strategy and Ventures bij Cognizant.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Slechts een op de vijf bespreekt probleemschuld met omgeving
 Mannen zijn chagrijnig als Max Verstappen uitvalt
  In 2030 is een kwart minder inzetbaar door werkgerelateerde stress
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jonge generatie dwingt digitale transformatie af
 Digitale disruptie verandert het zakelijk landschap voorgoed – en snel
 Juist door frictie en conflict excelleren bedrijven in het digitale tijdperk
 Verzekeraars laten kansen cybercrime liggen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
6 stappen om leads te nurturen met e-mail marketing [white paper]
Je genereert leads met waardevolle content. Hoe zorg je dat deze leads warm worden, warm blijven en wél hot worden zodat de sales afdeling gesprekken kan voeren met beter gekwalificeerde leads? Spotler legt het in dit white paper stapsgewijs uit.
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Personeelstekort in de horeca historisch hoog
Waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste webhosting?
Zonnepanelen op kantoor; hoe zit dat financieel?
reacties
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat (2) 
Evenement organiseren? Vijf onverwachte tips (1) 
'Ongezonde snack op netwerkborrel niet meer van deze tijd' (1) 
Nederland verkiest kerstgeschenk boven traditioneel kerstpakket (4) 
Land Rover Defender (2019) (1) 
NCD: SER-advies vrouwenquotum onverstandig (1) 
Nederland oordeelt: de ideale manager is een 40-jarige man (1) 
top10
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat
Driekwart van Nederlanders verwacht geen salarisverhoging komend halfjaar
Drie populaire project management apps voor managers
Vijftien procent van de IT-beslissers vindt eigen cloudverbindingen onvoldoende beveiligd
Topmanagers ABN Amro, FrieslandCampina en Johnson & Johnson in finale Young Captain Award
Parkeervergunning in grote stad wordt steeds duurder
Genderdiversiteit ver te zoeken in de VC- en startupsector
Een derde van de technische vacatures pas na zes tot twaalf maanden vervuld
Bedrijven niet tevreden met eigen innovatieprestaties
meer top 10