zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven behalen niet meer omzet met digitalisering

14 november 2017 - In de afgelopen drie jaar investeerde in Nederland 83 procent van de bedrijven in digitalisering, terwijl slechts 23 procent daarmee een omzetverbetering realiseerde. Dat blijkt uit de Global Pricing & Sales Study uitgevoerd door Simon-Kucher & Partners.

Net als wereldwijd (81 procent) voelen de meeste bedrijven in Nederland (83 procent) de noodzaak om te investeren in digitalisering. Hoewel omzetverbeteringen vaak het doel zijn van digitaliseringsinitiatieven blijven de gewenste resultaten vaak uit; 77 procent van de onderzochte bedrijven in Nederland ziet geen omzetverbetering. Belangrijkste oorzaak is dat aandacht naar verkeerde initiatieven uitgaat.


 
Interne procesoptimalisatie
"De meeste bedrijven voelen de noodzaak om te investeren in digitalisering. Wat opvalt is dat veel bedrijven zich richten op interne procesoptimalisatie, maar dit leidt vaak niet tot de gewenste resultaatverbeteringen. Wat vaak ontbeert is het klantgericht denken en het lange termijn verdienmodel. Zo zagen we dat slechts twaalf procent van de ondervraagde bedrijven effectief gebruik maakt van beschikbare data voor een passende prijsstelling en dat slechts zes procent zich vroegtijdig richt op het verzilveren van digitale producten. Dat is -op zijn zachts gezegd-  voor verbetering vatbaar," benadrukt Onno Oldeman, partner bij Simon-Kucher Amsterdam.
 
Wat we kunnen leren van de ‘Digitalization Heroes’
Uit het onderzoek blijkt dat slechts achttien procent van de bedrijven wereldwijd succesvol is in digitalisering. Bij deze groep, ook wel de ‘Digitalization Heroes’ genoemd, zijn investeringen in digitalisering gericht op het lange termijn verbeteren van de omzet en winst. De EBITDA van deze ‘Digitalization Heroes’ is gemiddeld dan ook 37 procent hoger. "We kunnen veel van deze groep leren. De kans is groter bij Digitalization Heroes dat er een digitaal plan volwaardig is geïntegreerd in de bedrijfsvoering en dat er big data voor prijsoptimalisatie en producten op maat wordt ingezet. Daarnaast zetten ze bijna vier keer meer mankracht in op de effectieve verzilvering, ofwel pricing, van hun digitaliseringsinitiatieven," aldus Onno Oldeman.
 Hong-May Cheng, Partner bij Simon-Kucher Amsterdam, voegt daaraan toe: "Onder het mom van 'agile' en 'first-mover-advantage' standpunten worden veel digitale initiatieven ontwikkeld waarbij 'time-to-market' de hoogste prioriteit lijkt te hebben. Maar hierbij wordt het verdienmodel van de digitale innovatie nog te vaak uit het oog verloren. Het is raadzaam om ook onder de noemer van digitale innovatie, marketeers bij het lanceren van nieuwe digitale initiatieven niet te ontzien met betrekking tot hun kernvraag: hoe verdienen we hier geld mee?"
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Werkzoekenden veel minder positief over work-life balance
 Hoe transformeren opkomende technologieën onze levens tegen 2030?
 Recordaantal ondernemingen worden intelligent met groeiende IoT-investeringen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Te veel informatie – tips en trucjes uit de zakelijke wereld
 Digitale transformatie: drie kritieke gebieden achter digitaal meesterschap
 Indirecte inkoop in focus - besparingen en kansen
 Vermogensbeheerder verwacht disruptie door digitalisering
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
6 stappen om leads te nurturen met e-mail marketing [white paper]
Je genereert leads met waardevolle content. Hoe zorg je dat deze leads warm worden, warm blijven en wél hot worden zodat de sales afdeling gesprekken kan voeren met beter gekwalificeerde leads? Spotler legt het in dit white paper stapsgewijs uit.
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Personeelstekort in de horeca historisch hoog
Waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste webhosting?
Zonnepanelen op kantoor; hoe zit dat financieel?
reacties
Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen (1) 
Zes tips bij het kiezen van je burn-out coach (1) 
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat (2) 
Evenement organiseren? Vijf onverwachte tips (2) 
'Ongezonde snack op netwerkborrel niet meer van deze tijd' (1) 
Nederland verkiest kerstgeschenk boven traditioneel kerstpakket (4) 
Land Rover Defender (2019) (1) 
top10
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat
Coaching populairder dan ooit
In 2030 is een kwart minder inzetbaar door werkgerelateerde stress
Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen
Voorkom plasticvervuiling met het businessmodel van de toekomst
Helft werknemers solliciteert onder werktijd
IT op de werkvloer: vloek of zegen voor de productiviteit?
Mannen zijn chagrijnig als Max Verstappen uitvalt
Slechts een op de vijf bespreekt probleemschuld met omgeving
Citizen development als oplossing voor de uitdagingen op de IT-afdeling
meer top 10