zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De derde digitaliseringsfase: vernieuwingen die ons te wachten staan

24 januari 2018 - De toepassing van artificial intelligence in de business, chatbots ter verbetering van de klantcommunicatie en de digitalisering van HR. Nu we de derde digitaliseringsfase ingaan, liggen er heel wat innovaties in het verschiet.

Wat kunt u precies verwachten? En hoe gaan deze innovaties uw werk en de wereld om u heen veranderen? Oracle lichtte een tipje van de sluier op tijdens haar jaarlijkse Cloud Day. René van Stiphout, die aan het roer staat van Oracle Nederland, highlight een aantal van de besproken trends.


 
Geen Internet of Stupid Things
Artificial intelligence (AI) was een van de thema’s die Van Stiphout gedurende de dag regelmatig terug zag komen. "We bevinden ons duidelijk in een tijdperk waarin we van mobile-first naar AI-first gaan. Er zijn oneindig veel toepassingen te bedenken, maar de uitdaging is relevant te blijven voor klanten. Anders verzanden we in een Internet of Stupid Things: een wereld waarin innovaties op de markt komen omdat het nu eenmaal kan, niet omdat ze daadwerkelijk nut hebben. Voor bedrijven wordt het er niet per se makkelijker op. Maar consumenten profiteren wel volop van de toepassing van artificial intelligence in de diensten van organisaties: meer gemak, meer snelheid en een zeer hoge mate van personalisatie."
Van Stiphout haalt een voorbeeld aan dat inspirator en coach Steven Van Belleghem gaf tijdens zijn keynote. "Europa kijkt naar WeChat alsof het het Chinese Facebook of WhatsApp is. Maar eigenlijk hebben de Chinezen alle reden om ons uit te lachen. WeChat is het operating system van China – volledig verweven met het dagelijks leven. De applicatie wordt naast instant messaging onder meer gebruikt voor bankieren, een taxi bestellen en betalen in winkels. Voor ons Europeanen liggen daar nog enorme kansen."

Digitale HR
Een laatste trend die Van Stiphout wil vermelden, is de digitalisering van HR. "We gebruiken privé de hele dag door slimme apps, maar het bedrijfsleven lijkt daar nog een beetje op achter te lopen. Neem nou de HR-wereld, waarin de war on talent momenteel een veelbesproken onderwerp is. Hoe haalt u dan talentvolle mensen binnen en hoe hóúdt u ze binnen? In een van de presentaties was te zien dat talent management gemakkelijk te automatiseren is. Denk aan een dashboard met gepersonaliseerde content, waarin een medewerker in één oogopslag kan zien wat een eventuele vervolgstap in zijn carrière zou kunnen zijn. Daarbij wordt meteen duidelijk welke competenties diegene daarvoor nodig heeft, in hoeverre hij of zij die al ontwikkeld heeft en welke collega’s momenteel die rol vervullen. Ook staat er welke vaardigheden zo iemand nog verder moet ontwikkelen, waarna diegene ze kan toevoegen aan de persoonlijke leerdoelen. Een HR-medewerker profiteert op zijn of haar beurt ook van zo’n systeem. Zo zijn bijvoorbeeld openstaande resource requests zichtbaar en het systeem kan ook op basis van benodigde capaciteiten kandidaten voorstellen. De HR-medewerker maakt vervolgens zelf een selectie van de kandidaten die hij of zij daadwerkelijk wil spreken. Daarnaast gaan predictive analytics een essentiële rol spelen, want HR zit wat mij betreft op een goudmijn. Het is bijvoorbeeld mogelijk om op basis van 150 factoren, zoals huidige contracttijd en recente beoordelingen, snel te berekenen wat het risico is dat een zittende medewerker binnenkort vertrekt. Een gesprek met de betreffende werknemer is dan zo ingepland."
 
Innovatief worden
Hoe zou Van Stiphout de algehele conclusie van de dag omschrijven? "Innovatie is niet langer een nice to have voor een bedrijf, maar moet onderdeel worden van zijn DNA – en dat kan echt bij élke organisatie," vindt hij. Maar hoe begint u dan als bedrijf met ‘innovatief zijn’? Volgens Van Stiphout heeft u drie dingen nodig: de juiste mindset, discipline en mogelijkheden. Denk bij dat laatste aan een praktische toolkit voor medewerkers om een idee ook echt te testen. Want innovatie moet wel altijd aansluiten bij de markt: uw uitgangspunt moet een perfecte customer experience zijn. Van Stiphout: "Als we niet alleen maar durven dromen over de wereld van morgen, maar er ook echt voor gaan, is er zoveel meer mogelijk dan we nu doen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Twee derde Nederlanders dik tevreden met baas
 Online neemt de rol van de papieren folder langzaam over
 Jongeren werken aan gezonde wereld en energietransitie tijdens de Tech Day
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Zorgverleners liggen wakker van digitalisering en robotisering
 Digitale transformatie: drie kritieke gebieden achter digitaal meesterschap
  Klantbeleving en digitalisering moeten hand in hand gaan
 Digitale transformatie – meer dan alleen IT-technologieën
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
Een compromis tussen werk en levensgeluk? Nee, bedankt! (1) 
Bedrijven kunnen veel winnen door klant te verrassen met hun service (1) 
top10
Werkgevers zien welzijn als topprioriteit bij terugkeer naar kantoor
Nederlandse arbeidsmarkt kent aankomend kwartaal grootste stijging werkgelegenheid sinds 2003
Ruim zeventien procent meer arbeidsconflicten dan voor de pandemie
Zakelijk reizen na corona: grote behoefte aan ‘grenzeloze benefits’
Nederlanders maken zich zorgen over veiligheid elektronische handtekening
Groeipijnen en structurele onzekerheden zetten rem op economisch herstel
Nalatigheid beveiligen softwareontwikkeling moet gevolgen krijgen
30 transformaties om tot een beter functionerende arbeidsmarkt te komen
Werkgever verwacht herfst vol verzuim
Wat iedereen moet weten over Microlearning
meer top 10