zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De derde digitaliseringsfase: vernieuwingen die ons te wachten staan

24 januari 2018 - De toepassing van artificial intelligence in de business, chatbots ter verbetering van de klantcommunicatie en de digitalisering van HR. Nu we de derde digitaliseringsfase ingaan, liggen er heel wat innovaties in het verschiet.

Wat kunt u precies verwachten? En hoe gaan deze innovaties uw werk en de wereld om u heen veranderen? Oracle lichtte een tipje van de sluier op tijdens haar jaarlijkse Cloud Day. René van Stiphout, die aan het roer staat van Oracle Nederland, highlight een aantal van de besproken trends.


 
Geen Internet of Stupid Things
Artificial intelligence (AI) was een van de thema’s die Van Stiphout gedurende de dag regelmatig terug zag komen. "We bevinden ons duidelijk in een tijdperk waarin we van mobile-first naar AI-first gaan. Er zijn oneindig veel toepassingen te bedenken, maar de uitdaging is relevant te blijven voor klanten. Anders verzanden we in een Internet of Stupid Things: een wereld waarin innovaties op de markt komen omdat het nu eenmaal kan, niet omdat ze daadwerkelijk nut hebben. Voor bedrijven wordt het er niet per se makkelijker op. Maar consumenten profiteren wel volop van de toepassing van artificial intelligence in de diensten van organisaties: meer gemak, meer snelheid en een zeer hoge mate van personalisatie."
Van Stiphout haalt een voorbeeld aan dat inspirator en coach Steven Van Belleghem gaf tijdens zijn keynote. "Europa kijkt naar WeChat alsof het het Chinese Facebook of WhatsApp is. Maar eigenlijk hebben de Chinezen alle reden om ons uit te lachen. WeChat is het operating system van China – volledig verweven met het dagelijks leven. De applicatie wordt naast instant messaging onder meer gebruikt voor bankieren, een taxi bestellen en betalen in winkels. Voor ons Europeanen liggen daar nog enorme kansen."

Digitale HR
Een laatste trend die Van Stiphout wil vermelden, is de digitalisering van HR. "We gebruiken privé de hele dag door slimme apps, maar het bedrijfsleven lijkt daar nog een beetje op achter te lopen. Neem nou de HR-wereld, waarin de war on talent momenteel een veelbesproken onderwerp is. Hoe haalt u dan talentvolle mensen binnen en hoe hóúdt u ze binnen? In een van de presentaties was te zien dat talent management gemakkelijk te automatiseren is. Denk aan een dashboard met gepersonaliseerde content, waarin een medewerker in één oogopslag kan zien wat een eventuele vervolgstap in zijn carrière zou kunnen zijn. Daarbij wordt meteen duidelijk welke competenties diegene daarvoor nodig heeft, in hoeverre hij of zij die al ontwikkeld heeft en welke collega’s momenteel die rol vervullen. Ook staat er welke vaardigheden zo iemand nog verder moet ontwikkelen, waarna diegene ze kan toevoegen aan de persoonlijke leerdoelen. Een HR-medewerker profiteert op zijn of haar beurt ook van zo’n systeem. Zo zijn bijvoorbeeld openstaande resource requests zichtbaar en het systeem kan ook op basis van benodigde capaciteiten kandidaten voorstellen. De HR-medewerker maakt vervolgens zelf een selectie van de kandidaten die hij of zij daadwerkelijk wil spreken. Daarnaast gaan predictive analytics een essentiële rol spelen, want HR zit wat mij betreft op een goudmijn. Het is bijvoorbeeld mogelijk om op basis van 150 factoren, zoals huidige contracttijd en recente beoordelingen, snel te berekenen wat het risico is dat een zittende medewerker binnenkort vertrekt. Een gesprek met de betreffende werknemer is dan zo ingepland."
 
Innovatief worden
Hoe zou Van Stiphout de algehele conclusie van de dag omschrijven? "Innovatie is niet langer een nice to have voor een bedrijf, maar moet onderdeel worden van zijn DNA – en dat kan echt bij élke organisatie," vindt hij. Maar hoe begint u dan als bedrijf met ‘innovatief zijn’? Volgens Van Stiphout heeft u drie dingen nodig: de juiste mindset, discipline en mogelijkheden. Denk bij dat laatste aan een praktische toolkit voor medewerkers om een idee ook echt te testen. Want innovatie moet wel altijd aansluiten bij de markt: uw uitgangspunt moet een perfecte customer experience zijn. Van Stiphout: "Als we niet alleen maar durven dromen over de wereld van morgen, maar er ook echt voor gaan, is er zoveel meer mogelijk dan we nu doen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Economisch beeld iets minder gunstig
 Jongere minder vaak, oudere vaker gelukkig dan in 1997
 Wat is er nodig om cybersecurity serieus aan te pakken?
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Zorgverleners liggen wakker van digitalisering en robotisering
 Digitale transformatie: drie kritieke gebieden achter digitaal meesterschap
  Klantbeleving en digitalisering moeten hand in hand gaan
 Digitale transformatie Ė meer dan alleen IT-technologieŽn
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeŽn te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Te weinig loon voor ťťn op de vijf werkenden
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
Nederlandse bedrijven lopen achter in het implementeren van opkomende technologieŽn
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
Occasionverkopen elektrische auto verdrievoudigd
FinanciŽle dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
meer top 10