zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren

16 augustus 2018 - 89 procent van de hoogopgeleide medewerkers vindt het belangrijk om zichzelf te ontwikkelen middels trainingen en opleidingen.

Iets meer dan de helft (56 procent) van de medewerkers heeft in 2017 of 2018 daadwerkelijk een training gevolgd. Daar staat tegenover dat 32 procent de laatste die jaar geen enkele opleiding heeft gevolgd.


Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Edubookers. Een van de redenen is dat slechts 46 procent van de respondenten aangeeft dat de werkgever voldoende budget beschikbaar stelt voor het volgen van een opleiding of training. 52 procent van de ondervraagden geeft aan tussen de € 1.000-€ 1.500 per jaar te willen. 27 procent wil meer dan € 1.500 en zestien procent zegt voldoende te hebben aan een bedrag tussen de € 500-€ 1.000 per jaar.
 
Individuele leerrekening
Om een leven lang leren te borgen heeft het huidige kabinet reeds beleid ontwikkeld wat er op is gericht om iedere Nederlander met een startkwalificatie te voorzien van een individuele leerrekening. Dit lijkt aan te sluiten op de behoefte, want 72 procent van de respondenten geeft aan dat een individueel leerbudget meer stimuleert dan een collectief budget. 91 procent vindt het vervolgens belangrijk om zelf te bepalen waarin hij/zij zich wil ontwikkelen. Vakbond CNV bijvoorbeeld speelt hier met de James Leerrekening succesvol op in.
 
De rol van de werkgever
Een goed scholingsbeleid lijkt werkgevers kansen te bieden om zich te onderscheiden op de krappe arbeidsmarkt. Maar liefst 87 procent van de medewerkers vindt het belangrijk om te werken voor een organisatie die leren stimuleert en faciliteert. 80 procent geeft aan het leuk te vinden om met leren en ontwikkelen bezig te zijn. 
Uit het onderzoek blijkt echter dat werkgevers nog veel kansen laten liggen. Bijna twee derde van de ondervraagden is bekend met het opleidingsbeleid van de eigen organisatie, maar slechts iets meer dan een derde vindt dat de werkgever een passend opleidingsaanbod biedt. 81 procent van de medewerkers gebruikt Google dan ook als belangrijkste bron om een opleiding te vinden.
 
Leren stimuleren
Medewerkers willen graag leren, met als verreweg belangrijkste reden (91 procent): Persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast worden als belangrijkste drijfveren genoemd up-to-date blijven binnen mijn vakgebied en het vergroten van carrièrekansen.
De drie belangrijkste manieren waarop werknemers gestimuleerd worden om te leren zijn: door ontwikkeling te belonen (bijvoorbeeld door het budget te verhogen), door opleidingen onderdeel te maken van de functioneringsgesprekken en door trainingservaringen van collega’s te delen in de organisatie.
Respondenten geven aan dat de eigen manager (42 procent) en collega’s (33 procent) de belangrijkste invloed hebben op de scholingsintentie.
 
Werkgevers kunnen scoren met een goed opleidingsbeleid
Hoogopgeleide medewerkers willen graag leren en vinden het belangrijk dat de werkgever hierin faciliteert. Een individueel leerbudget werkt motiverend en het merendeel denkt hierbij aan een jaarlijks budget van meer dan € 1.000. Werkgevers kunnen het scholingsbeleid optimaliseren door een passend opleidingsaanbod aan te bieden en door lijnmanagement en collega’s actief bij het scholingsbeleid en de uitvoering daarvan te betrekken.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Slechts zes procent CEO’s van grootste organisaties actief op social media
 Medewerkerswelzijn: hoe meet je dat écht goed?
 Vraag naar moderne mainframes en cloud neemt toe
 

Gerelateerde nieuwsitems

 HR moet meer doen om relevant te blijven
 Leren via internet succesvoller dankzij peer feedback
 Werknemers leren vaker met e-learning en meer van elkaar
 HR wil leren toegankelijker maken voor werknemers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (1) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
top10
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
100 procent remote werken de nieuwe standaard
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
Slechts zes procent CEO’s van grootste organisaties actief op social media
Medewerkerswelzijn: hoe meet je dat écht goed?
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers
Financieel managers staan steeds vaker open voor factoring
IT-besluitvormer denkt dat bedrijven besparen op cyberbeveiliging ten gunste van andere doelstellingen
Vraag naar moderne mainframes en cloud neemt toe
meer top 10