zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren

16 augustus 2018 - 89 procent van de hoogopgeleide medewerkers vindt het belangrijk om zichzelf te ontwikkelen middels trainingen en opleidingen.

Iets meer dan de helft (56 procent) van de medewerkers heeft in 2017 of 2018 daadwerkelijk een training gevolgd. Daar staat tegenover dat 32 procent de laatste die jaar geen enkele opleiding heeft gevolgd.


Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Edubookers. Een van de redenen is dat slechts 46 procent van de respondenten aangeeft dat de werkgever voldoende budget beschikbaar stelt voor het volgen van een opleiding of training. 52 procent van de ondervraagden geeft aan tussen de € 1.000-€ 1.500 per jaar te willen. 27 procent wil meer dan € 1.500 en zestien procent zegt voldoende te hebben aan een bedrag tussen de € 500-€ 1.000 per jaar.
 
Individuele leerrekening
Om een leven lang leren te borgen heeft het huidige kabinet reeds beleid ontwikkeld wat er op is gericht om iedere Nederlander met een startkwalificatie te voorzien van een individuele leerrekening. Dit lijkt aan te sluiten op de behoefte, want 72 procent van de respondenten geeft aan dat een individueel leerbudget meer stimuleert dan een collectief budget. 91 procent vindt het vervolgens belangrijk om zelf te bepalen waarin hij/zij zich wil ontwikkelen. Vakbond CNV bijvoorbeeld speelt hier met de James Leerrekening succesvol op in.
 
De rol van de werkgever
Een goed scholingsbeleid lijkt werkgevers kansen te bieden om zich te onderscheiden op de krappe arbeidsmarkt. Maar liefst 87 procent van de medewerkers vindt het belangrijk om te werken voor een organisatie die leren stimuleert en faciliteert. 80 procent geeft aan het leuk te vinden om met leren en ontwikkelen bezig te zijn. 
Uit het onderzoek blijkt echter dat werkgevers nog veel kansen laten liggen. Bijna twee derde van de ondervraagden is bekend met het opleidingsbeleid van de eigen organisatie, maar slechts iets meer dan een derde vindt dat de werkgever een passend opleidingsaanbod biedt. 81 procent van de medewerkers gebruikt Google dan ook als belangrijkste bron om een opleiding te vinden.
 
Leren stimuleren
Medewerkers willen graag leren, met als verreweg belangrijkste reden (91 procent): Persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast worden als belangrijkste drijfveren genoemd up-to-date blijven binnen mijn vakgebied en het vergroten van carrièrekansen.
De drie belangrijkste manieren waarop werknemers gestimuleerd worden om te leren zijn: door ontwikkeling te belonen (bijvoorbeeld door het budget te verhogen), door opleidingen onderdeel te maken van de functioneringsgesprekken en door trainingservaringen van collega’s te delen in de organisatie.
Respondenten geven aan dat de eigen manager (42 procent) en collega’s (33 procent) de belangrijkste invloed hebben op de scholingsintentie.
 
Werkgevers kunnen scoren met een goed opleidingsbeleid
Hoogopgeleide medewerkers willen graag leren en vinden het belangrijk dat de werkgever hierin faciliteert. Een individueel leerbudget werkt motiverend en het merendeel denkt hierbij aan een jaarlijks budget van meer dan € 1.000. Werkgevers kunnen het scholingsbeleid optimaliseren door een passend opleidingsaanbod aan te bieden en door lijnmanagement en collega’s actief bij het scholingsbeleid en de uitvoering daarvan te betrekken.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
 Zorgmedewerkers hebben weinig vertrouwen in actieplan (Ont)Regel de zorg
 Bedrijven betalen loyale IT’er minder dan jobhopper
 

Gerelateerde nieuwsitems

 HR moet meer doen om relevant te blijven
 Leren via internet succesvoller dankzij peer feedback
 Werknemers leren vaker met e-learning en meer van elkaar
 HR wil leren toegankelijker maken voor werknemers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
Structureer je online marketing activiteiten
Werkstress: voorkomen is beter dan een burn-out!
reacties
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
Drie manieren om te beleggen voor uw pensioen (1) 
Organisaties wapenen zich steeds beter tegen aanvallen met bots en scrapers  (1) 
Huisdierbezit populair (1) 
Consumenten nog niet overtuigd van de voordelen van Artificial Intelligence  (1) 
Nederlander positief over milieuzones, maar snakt naar duidelijkere regels (1) 
Slecht voorbereide gesprekspartner grootste irritatie werkzoekenden (3) 
top10
Werknemers willen vierdaagse werkweek met langere werkdagen
Artificial Intelligence: gaan robots onze banen inpikken?
HR-professionals kunnen eigen welzijnsambities niet bijbenen
Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
Slecht datamanagement kost miljoenen
Vijf vragen die doel-denken veranderen
Leiders besteden maar dertien minuten per dag aan persoonlijke ontwikkeling
Pensioenakkoord: voldoende waarborgen op verdere uitwerking
3,3 miljoen nieuwe werknemersbanen in 2017
Alarmerende schaarste op de IT arbeidsmarkt
meer top 10