zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Achtergrondgeluid weerhoudt ons van telefoneren

30 juni 2016 - Ondanks het feit dat de smartphone geliefd is bij de Nederlandse mobiele werker, wordt deze opvallend weinig gebruikt voor het voeren van telefoongesprekken. Storend achtergrondgeluid blijkt een belangrijke impact te hebben op het belgedrag van deze groep, zo blijkt uit nieuw recent onderzoek van Plantronics.

Woon-werkverkeer, afspraken met klanten, prospects, leveranciers, adviseurs buiten kantoor, events en opleidingen: de werkende Nederlander is opvallend veel onderweg. Van alle ondervraagden (N=2651) is 50 procent iedere werkweek meer dan vijf uur onderweg. Van deze groep besteedt maar liefst 26 procent wekelijks meer dan vijftien uur aan reizen. Plantronics vroeg zich af hoe de Nederlander deze tijd gebruikt.



Multi-tasking
De werkende Nederlander in transit gebruikt apparatuur om zijn tijd te besteden aan meer dan verplaatsing. Van de drie meest gebruikte mobile devices (smartphone, laptop en tablet) is de smartphone met 56 procent het hulpmiddel dat de voorkeur geniet van een meerderheid van de ondervraagden (laptop 7 procent, tablet: 5 procent). Smartphones zijn bovengemiddeld populair in de leeftijdscategorie tussen de 18-24 jaar (64 procent).

De jonge professional belt niet als hij onderweg is
De werkende Nederlander voert diverse taken uit wanneer hij in transit is. We lezen (16 procent), werken onze e-mail bij (negentien procent), luisteren muziek (25 procent), of zijn aan het gamen (drei procent). Wat we echter opvallend weinig doen is bellen. Slechts dertien procent van de ondervraagden geeft aan een telefoongesprek te voeren als hij onderweg is. Wederom is er een opvallende uitschieter in de leeftijdscategorie tussen de 18-24 jaar: van deze generatie gebruikt slechts een procent zijn tijd in transit om een telefoongesprek te voeren.

Omgevingsfactoren
Uit het onderzoek blijkt dat omgevingsfactoren van grote invloed zijn op het belgedrag van de werkende Nederlander. Onder andere wind blijkt het belgedrag van deze groep te beïnvloeden. 48 procent van de ondervraagden zegt zijn of haar belgedrag te veranderen als het waait, bijvoorbeeld op de fiets. Ook als het bijvoorbeeld druk en lawaaierig is, zoals op een station, geeft 45 procent van de respondenten aan dat dit van invloed is op het belgedrag. Als er sprake is van druk verkeer of wanneer er wordt gebouwd geeft 51 procent aan hinder te ondervinden van de herrie, en zijn belgedrag te veranderen.
 
Achtergrondgeluid
De overkoepelende oorzaak voor deze gedragsverandering blijkt storend achtergrondgeluid. Gevraagd naar de grootste irritaties tijdens telefoneren kiest 61 procent van de respondenten voor een antwoordoptie met achtergrondgeluid: ofwel aan de andere kant van de lijn (33 procent), ofwel bij zichzelf (28 procent). Met de stelling ‘Als ik geen last had van achtergrondgeluid, zou ik mijn tijd effectiever kunnen besteden’ was 33 procent het eens (elf procent helemaal, 23 procent mee eens). De overige respondenten waren neutraal (36 procent), het hier niet mee eens (21 procent) of helemaal niet mee eens(tien procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Slechte kantoorakoestiek en luidruchtige collega’s verlagen productiviteit
 Geluid vormt bedreiging voor de gezondheid
 Privacy op de werkvloer ver te zoeken - om gestoord van te worden!
 Geluidsoverlast op kantoor maakt inefficiënter
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10