zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Achtergrondgeluid weerhoudt ons van telefoneren

30 juni 2016 - Ondanks het feit dat de smartphone geliefd is bij de Nederlandse mobiele werker, wordt deze opvallend weinig gebruikt voor het voeren van telefoongesprekken. Storend achtergrondgeluid blijkt een belangrijke impact te hebben op het belgedrag van deze groep, zo blijkt uit nieuw recent onderzoek van Plantronics.

Woon-werkverkeer, afspraken met klanten, prospects, leveranciers, adviseurs buiten kantoor, events en opleidingen: de werkende Nederlander is opvallend veel onderweg. Van alle ondervraagden (N=2651) is 50 procent iedere werkweek meer dan vijf uur onderweg. Van deze groep besteedt maar liefst 26 procent wekelijks meer dan vijftien uur aan reizen. Plantronics vroeg zich af hoe de Nederlander deze tijd gebruikt.



Multi-tasking
De werkende Nederlander in transit gebruikt apparatuur om zijn tijd te besteden aan meer dan verplaatsing. Van de drie meest gebruikte mobile devices (smartphone, laptop en tablet) is de smartphone met 56 procent het hulpmiddel dat de voorkeur geniet van een meerderheid van de ondervraagden (laptop 7 procent, tablet: 5 procent). Smartphones zijn bovengemiddeld populair in de leeftijdscategorie tussen de 18-24 jaar (64 procent).

De jonge professional belt niet als hij onderweg is
De werkende Nederlander voert diverse taken uit wanneer hij in transit is. We lezen (16 procent), werken onze e-mail bij (negentien procent), luisteren muziek (25 procent), of zijn aan het gamen (drei procent). Wat we echter opvallend weinig doen is bellen. Slechts dertien procent van de ondervraagden geeft aan een telefoongesprek te voeren als hij onderweg is. Wederom is er een opvallende uitschieter in de leeftijdscategorie tussen de 18-24 jaar: van deze generatie gebruikt slechts een procent zijn tijd in transit om een telefoongesprek te voeren.

Omgevingsfactoren
Uit het onderzoek blijkt dat omgevingsfactoren van grote invloed zijn op het belgedrag van de werkende Nederlander. Onder andere wind blijkt het belgedrag van deze groep te beïnvloeden. 48 procent van de ondervraagden zegt zijn of haar belgedrag te veranderen als het waait, bijvoorbeeld op de fiets. Ook als het bijvoorbeeld druk en lawaaierig is, zoals op een station, geeft 45 procent van de respondenten aan dat dit van invloed is op het belgedrag. Als er sprake is van druk verkeer of wanneer er wordt gebouwd geeft 51 procent aan hinder te ondervinden van de herrie, en zijn belgedrag te veranderen.
 
Achtergrondgeluid
De overkoepelende oorzaak voor deze gedragsverandering blijkt storend achtergrondgeluid. Gevraagd naar de grootste irritaties tijdens telefoneren kiest 61 procent van de respondenten voor een antwoordoptie met achtergrondgeluid: ofwel aan de andere kant van de lijn (33 procent), ofwel bij zichzelf (28 procent). Met de stelling ‘Als ik geen last had van achtergrondgeluid, zou ik mijn tijd effectiever kunnen besteden’ was 33 procent het eens (elf procent helemaal, 23 procent mee eens). De overige respondenten waren neutraal (36 procent), het hier niet mee eens (21 procent) of helemaal niet mee eens(tien procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Bedrijven worstelen met veiligheid nieuwe technologie
 Zeven procent van de werkenden wil minder uren werken
 Dit moet elke manager weten over threat intelligence
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Slechte kantoorakoestiek en luidruchtige collega’s verlagen productiviteit
 Geluid vormt bedreiging voor de gezondheid
 Privacy op de werkvloer ver te zoeken - om gestoord van te worden!
 Geluidsoverlast op kantoor maakt inefficiënter
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Structureer je online marketing activiteiten
Werkstress: voorkomen is beter dan een burn-out!
reacties
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
Drie manieren om te beleggen voor uw pensioen (1) 
Organisaties wapenen zich steeds beter tegen aanvallen met bots en scrapers  (1) 
Huisdierbezit populair (1) 
Consumenten nog niet overtuigd van de voordelen van Artificial Intelligence  (1) 
Nederlander positief over milieuzones, maar snakt naar duidelijkere regels (1) 
top10
Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
Zorgmedewerkers hebben weinig vertrouwen in actieplan (Ont)Regel de zorg
Ondanks salariskloof vrouwen positiever over arbeidsmarkt
Veelgebruikte systemen voor e-mailbeveiliging niet effectief
Zeven toffe producten die het milieu een handje helpen
Bedrijven betalen loyale IT’er minder dan jobhopper
Optimisme over werkgelegenheid houdt aan
5G-opname nog sneller dan verwacht
Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2019’
Vergelijkingstools staan op wensenlijst consument
meer top 10