zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden

17 augustus 2018 - De krapte op de arbeidsmarkt neemt groteske vormen aan. Het Centraal Bureau voor de Statistiek becijferde dit kwartaal zelfs een nieuw hoogtepunt: nog nooit stonden er zoveel vacatures online (251.000 stuks). De zoektocht naar nieuw talent wordt voor bedrijven dus alsmaar moeilijker en complexer.

Het is dan ook belangrijker dan ooit dat organisaties goed nadenken over de beste methodes om talent te binden en – misschien wel belangrijker – te behouden.


Flexibele uren en werkplekken, een leaseauto of een forse salarisverhoging; bedrijven schromen moderne verleidingstechnieken niet in de strijd om het juiste personeel. En waarom ook niet? In een tijd waarin termen als innovatie en digitalisering de discussies in bestuurskamers domineren, lijkt het niet meer dan logisch dat organisaties ook op het vlak van recruitment zoeken naar het moderne werkgeluk van de werknemer.
Het jubilerende Hays adviseert werkgevers om niet alleen na te denken over het binden van nieuw personeel, maar ook stil te staan bij de vraag hoe talent voor de organisatie behouden kan blijven. Met een record aan openstaande vacatures is het werkgeluk van werknemers immers een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering geworden. Toch is het opvallend dat geluk op de werkvloer, ondanks grote maatschappelijke veranderingen de laatste halve eeuw, nog steeds grotendeels afhangt van dezelfde factoren als toen Hays werd opgericht. Daarom de volgende adviezen voor meer werkgeluk:

1. Zinvol werk doen
Vraag een werknemer naar zijn motivatie en de kans is groot dat hij of zij antwoordt met ‘zinvol werk’. Het heeft een positieve invloed op uw gemoedstoestand als u naar uw werk gaat met het idee dat u iets nuttigs doet. Dat betekent een goed gevoel onder het personeel, maar ook dat u het bedrijfsdoel omschrijft en uitdraagt: wat is de missie van het bedrijf? Wat wilt u uitdragen? Waar wilt u zich voor inzetten?

2. Uitgedaagd blijven
Verveling is funest voor de motivatie en het werkgeluk van een werknemer, daarom is het belangrijk om uitdagingen te blijven zoeken. Zeker omdat ontevredenheid op het werk al snel zijn weerslag kan hebben op het privéleven. Een werknemer die uitgedaagd wordt, en dus niet snel verveeld raakt, blijft vaak langer bij hetzelfde bedrijf. "Een goede werkgever moet zorgen voor constante prikkels om iemand uit zijn comfortzone te halen. Het is overigens wel een wisselwerking: van een werknemer mag je verwachten dat hij het aangeeft als hij toe is aan iets nieuws, en niet simpelweg zit af te wachten," aldus Alistair Cox, CEO bij Hays. Een aanvullende opleiding of omscholing kan werknemers bijvoorbeeld een boost geven en is tevens zinvol in een tijd waarin het personeel continu moet leren om op de hoogte te blijven van de nieuwste technologische ontwikkelingen. 

3. Samenwerken
Een werknemer staat er misschien niet bij stil, maar hij brengt vaak meer tijd door met collega’s dan met familie en vrienden. Het is dus niet gek dat de keuze voor de mensen in de omgeving van de werknemer een enorme impact heeft op het werkgeluk. Daarbij zijn de relaties tussen mensen die van elkaar kunnen leren, het meest belangrijk op de werkvloer. Onderlinge banden op het werk kunnen zo hecht worden, dat het mensen zelfs ervan weerhoudt om weg te gaan. Teamuitjes hebben bijvoorbeeld een positieve invloed op het teamproces.

4. Erbij horen
Hoe langer iemand voor een bedrijf werkt, hoe groter de kans dat niet alleen zijn onderlinge band met collega’s groeit, maar ook die met het bedrijf. Hij voelt zich immers onderdeel van het geheel en is deels de oorzaak van het succes. Werknemers willen ook zien hoe het verder gaat. Het bedrijf wordt daarmee als het ware een tweede familie. Laat dat dan maar eens achter. Robert van Veggel, Managing Director bij Hays, voegt toe: "Werknemers die zich gewaardeerd voelen en trots zijn, praten enthousiast over een werkgever. Zij kijken uit naar de toekomst en de wijze waarop zij bij kunnen dragen aan het succes van het bedrijf."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Generatie Z meest tevreden met zijn baan
 Nederlanders meest tevreden werknemers van Europa
 Dankbaarheid als bouwsteen van levensvreugde?
 Succes en doorgroei minst belangrijke factoren voor werkgeluk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10