zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Succes en doorgroei minst belangrijke factoren voor werkgeluk

3 oktober 2017 - Succes en doorgroeien zijn voor Nederlanders de drie minst belangrijke ingrediënten voor geluk op het werk. Werknemers hechten vooral veel waarde aan plezier en sfeer op de werkvloer.

Voor 94 procent is plezier een factor, voor 37 procent zelfs de meest belangrijke. Een goede sfeer op de werkvloer speelt voor 87 procent een rol en is voor elf procent de belangrijkste factor. Zo blijkt uit onderzoek van recruitmentbureau Hays onder zo’n 1.100 professionals. Opvallend is dat zaken die belangrijk worden gevonden bij het aangaan van een baan, minder lijken bij te dragen aan de uiteindelijke tevredenheid tijdens het werk.


 
Goed arbeidsvoorwaardenpakket geen garantie voor werkgeluk
Wat opvalt is dat kandidaten tijdens de onderhandeling voor een nieuwe baan afgaan op zaken die hen uiteindelijk niet gelukkig maken in het werk. Potentiële werknemers (54 procent) zien het liefst goede opleidingsmogelijkheden terug in het contract, terwijl zij aangeven niet het gelukkigst te worden van doorgroeien. Daarnaast is de traditionele bonusregeling nog altijd een belangrijke trigger in het arbeidscontract, terwijl het vieren van successen onderaan de lijst van geluksfactoren staat.
 
Kijk verder dan het contract
"Bonusregelingen en opleidingsmogelijkheden zijn goede voorwaarden die inspelen op de ambitie en de behoefte aan zelfontplooiing van de kandidaat. Daar reageert deze potentiële werknemer in het sollicitatiegesprek dan ook positief op. Toch pleit dit niet per definitie voor een hoge tevredenheid op het werk. Mensen worden, eenmaal aan het werk, gelukkiger van bijvoorbeeld leuk contact met collega’s, een goede sfeer op kantoor en vooral plezier in het werk zelf," licht Jill van Casteren, HR Manager bij Hays, toe.
"Om die reden adviseren wij kandidaten ook altijd om tijdens een sollicitatieprocedure verder te kijken dan alleen het gesprek en het eventuele aanbod dat je krijgt. Vraag door naar het team waar je in komt te werken. Vraag of je een kijkje mag nemen op de werkvloer en al wat collega’s kunt ontmoeten, zodat je de kans krijgt om de sfeer binnen een bedrijf te proeven. Wij zien al een toename in het aantal proefdagen- of perioden en moedigen dit van harte aan. Kandidaten ervaren op deze manier zelf op een vrijblijvende manier of er een goede match is."
 
Mannen voor geld, vrouwen socialer
Het verschil tussen de werkbehoeften voor mannen en vrouwen werd ook duidelijk uit de. Zo vinden mannen de praktische zaken, zoals hoogte van het salaris (52 procent in de top vijf), uitdaging in het werk (42 procent in de top vijf) en voldoende verlofdagen (21 procent in de top vijf) belangrijker dan vrouwen (respectievelijk 36 procent, 33 procent en elf procent in top vijf). De vrouwen gaan eerder voor de sociale aspecten in het werk, zoals plezier (84 procent vs. 74 procent in de top vijf), een goede sfeer (65 procent vs. 52 procent) en een prettige samenwerking met hun leidinggevende (30 procent vs. 22 procent).
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Helft slaapt slecht voor sollicitatiegesprek
 Meeste reizigers nog steeds onbeveiligd online op openbare WiFi-spots
 Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlanders ervaren het hoogste werkgeluk van Europa
 Nederlandse werknemers minder gestresst dan die in buurlanden
 Medewerkers in klantgerichte organisaties zijn gelukkiger
 Zelfstandig ondernemer het gelukkigst met zijn werk
 
 
reacties
 
Genderneutraal  |   | 
10-10-2017
 | 
18:58 uur
Dat laatste is ook wel voor een deel terug te zien in de recente statistieken van het CBS die tonen dat Nederlandse vrouwen gemiddeld wel zo’n 16 procent minder verdienen dan mannen. Daarnaast is Nederland vorig jaar van plek 12 gezakt naar positie 16 op de jaarlijkse Global Gender GapIndex, die gaat over gendergelijkheid op de werkvloer. Omdat Nederland zo gezakt is op de lijst, doen landen als Namibië en Rwanda het nog beter.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
reacties
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
top10
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Skillspaspoort gaat cv vervangen
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Vacaturetrend: op weg naar herstel
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
meer top 10