zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoogte loon belangrijkste voorwaarde voor baan

24 juli 2018 - Voor de meeste Nederlanders blijft de hoogte van het loon de voornaamste reden om van baan te wisselen. Maar liefst 79 procent van hen zegt dat ze van baan zouden verwisselen wanneer ze ergens anders meer kunnen verdienen.

Dit blijkt uit onderzoek van Talmark onder 1.046 werkzoekende Nederlanders. Opvallend is dat voornamelijk Millenials graag werken voor een organisatie die een hoger maatschappelijk doel nastreeft. 61 procent van hen zegt dit een belangrijke voorwaarde te vinden voor een toekomstige baan, tegenover slechts 51 procent gemiddeld. 


 
War for talent
Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is de war for talent in volle gang. Uit eerder onderzoek van Talmark bleek reeds dat de helft van de werkgevers meer moeite heeft met nieuwe medewerkers te vinden dan nieuwe klanten. "Op dit moment is de vraag naar nieuwe medewerkers gigantisch," zegt Ricardo Risamasu, directeur van Talmark. "Wanneer u als bedrijf openstaande vacatures niet vervuld krijgt, is de werving van medewerkers ineens een strategisch issue geworden. Bedrijven zonder medewerkers komen immers niet vooruit. Een van de manieren waarop bedrijven hun vacatures proberen vervuld te krijgen is door een hoger loon of verbeterde arbeidsvoorwaarden te bieden."
 
Hoger maatschappelijk doel
Ondanks dat bijna tweederde van de Millenials aangeeft graag te willen werken voor een organisatie die er een hoger maatschappelijk doel op nahoudt, blijkt voor 88 procent van hen betere arbeidswaarden zoals een hoger loon, een belangrijke reden om van baan te verwisselen. Risamasu: "Zo zie je: een hoger maatschappelijk doel speelt mee, maar het loon blijft uiteindelijk toch de belangrijkste voorwaarde om voor een baan te kiezen. Een hoger doel wordt echter steeds belangrijker en is tegenwoordig van grote toegevoegde waarde. We zien dat een groeiend aantal werknemers ook daadwerkelijk iets wil toevoegen in plaats van alleen maar verdienen. Bedrijven die niet van betekenis willen en kunnen zijn in de maatschappij, en in plaats daarvan alleen maar verkopen, verliezen letterlijk de strijd om het aantrekken van talent."
 
Employer branding
84 procent van de ondervraagden zegt zich voor een sollicitatie te verdiepen in de (werken-bij) website van een potentiële werkgever. Opvallend genoeg stelt bijna de helft van hen dat ze vanwege de vaak gebrekkige informatie op deze websites geen goed beeld van de toekomstige werkgever kunnen vormen. Het is wellicht hierdoor dat vier op de tien ondervraagden aangeeft dat het voor hen niet duidelijk is wat het ‘hogere doel’ van de potentiële werkgever is. Risamasu: "Wanneer het gaat om een ‘hoger doel’ dan betekent dit natuurlijk niet alleen het steunen van een goed doel. Denk als organisatie logisch na, kies iets dat bij u past en zorg er vervolgens voor dat iedereen binnen de organisatie zich hiervan bewust is. Alleen als klanten en potentiële medewerkers geloven wat u belooft, zal u aantrekkelijk zijn. En maak uw beloftes ook waar in alledaags gedrag. Van alleen mooie praatjes en plaatjes, wordt u nog geen hippe organisatie."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  Werkgevers zetten onvoldoende in op behoud van personeel
 Studenten zoeken banen met goede financiële toekomst in onzekere economische omstandigheden
 Meeste cyberaanvallen gericht op back-ups om betaling van losgeld af te dwingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Liever leuk werk dan hoger salaris
 Nederlander hecht minder waarde aan salaris dan Europese collega
 Studenten kiezen liever voor ontwikkeling dan hoog salaris
 Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Innovaties in de houthandel: welke nieuwe technologieën en trends zijn er in de houtindustrie en wat betekenen ze voor bedrijven?
Zakelijk financial leasen om verschillende redenen interessant
Softwareontwikkeling goedkoper en in hogere versnelling met ontwikkeling door ’leken’
reacties
De beste banen van Nederland voor 2023 vind je in de financiële sector en ICT (1) 
Kleine consultancybedrijven niet opgewassen tegen digitale slagkracht grote spelers  (1) 
Nederlander shopt evenveel of meer online in 2023 (1) 
Gestreste Nederlander flink aan de koffie (4) 
25 procent jongeren werkt buiten kantoortijd om niet gestoord te worden  (1) 
IT-beslisser verkiest low-code boven high-code applicatieontwikkeling (2) 
Business-IT alignment in complexe organisaties is mensenwerk (1) 
top10
Waarom R&D een formule kan zijn voor blijvend zakelijk succes
Duidelijke doelen, collega’s en ondersteuning van management belangrijkst voor werknemerservaring
Vier manieren - en twee pizza's - om innovatie in de bedrijfscultuur te bouwen
30 procent HR-professionals verdenkt thuiswerkende medewerkers van liegen sinds hogere kosten kinderopvang
Beslisser wil weer 100 procent naar kantoor, werknemer wil hybride werken
Vier op de tien Gen Z’s kampen met burn-outklachten door hoge werkdruk
Leren en ontwikkelen in de zorg gaat flink op de schop
Drie op tien organisaties weet niet hoe groene arbeidsvoorwaarden rechtelijk in te voeren
Krapte steeds hoger op agenda bij corporates en bureaus
Psychische klachten bom onder arbeidsmarkt
meer top 10