zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leaserijder heeft minder te kiezen vanwege WLTP

16 juli 2018 - De nieuwe WLTP meetmethode van CO2-uitstoot bij nieuwe auto’s zorgt voor oplopende autoprijzen en daardoor een beperking van de keuze in het leasebudget van de zakelijke rijder.

Een ongewenst bijeffect waar werkgevers in het vaststellen van de leasenormen rekening mee moeten houden.


Als auto’s duurder worden en de normleasebedragen die werkgevers hanteren gelijk blijven, dan worden zakelijke rijders beperkt in hun keuze. Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) vindt dat de zakelijke rijder niet de dupe mag worden van een verandering in een Europese testmethodiek en roept werkgevers op om de normleasebedragen nu reeds te verhogen.
 
Auto’s worden duurder
Auto’s worden duurder omdat de test die gebruikt wordt door fabrikanten om de CO2-uitstoot te bepalen, uitgaat van realistische in plaats van theoretische rijomstandigheden (WLTP-test). Op zich is dit een terechte ontwikkeling. Het is namelijk onredelijk dat auto’s onder ideale omstandigheden worden getest zonder spiegels op smalle bandjes om de CO2-uitstoot laag te houden. Gevolg van de nieuwe testmethodiek is wel dat bij vrijwel alle auto’s de CO2-waardes omhoog gaan. In Nederland is de autoprijs  afhankelijk van deze CO2-waarde. Auto’s worden dus duurder.
 
Werkgevers en wagenparkbeheerders: pas de normleasebedragen aan
Werkgevers gaan meestal uit van normleasebedragen. Een werknemer mag een auto uitkiezen, mits deze valt binnen deze norm.
Jan van Delft – VZR voorzitter: "Als de normen echter gelijk blijven terwijl auto’s duurder worden, dan is er in praktijk voor een berijder minder keuze. Bijvoorbeeld: Heeft de berijder vandaag de mogelijkheid om een Volkswagen Golf te rijden, dan is dat straks nog maar een Volkswagen Polo."
VZR roept werkgevers op om niet te wachten op de jaarlijkse indexering, maar nu reeds een aanpassing te doen in de normleasebedragen van minimaal vijf procent. Dit om te voorkomen dat de zakelijke rijder de dupe wordt van de nieuwe testmethode.
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Meer werkenden, behalve onder jongeren
 Klantervaringen steeds belangrijker voor succesvolle supply chain-strategie
 Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs
 Een op de drie Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk
 Keuze voor elektrisch vervoer steeds vanzelfsprekender
 Zakelijke leaserijder wil portemonnee trekken voor duurzame mobiliteit
 
 
reacties
 
A. Groenewegen  |   | 
17-07-2018
 | 
10:42 uur
Het is natuurlijk van de zotte dat de werkgevers dit maar weer moeten oplossen. De BPM, BTW en andere (auto)belastingen als bijtelling en accijns in Nederland behoren al tot de hoogste in Europa. De rek is er bij de werkgevers al lang uit! De enige juiste oplossing is de tarieven structureel te verlagen. Niks anders! Men heeft de mond vol van concurrentiekracht met het buitenland, maar als het op de kosten van het MKB gaat doet men niks. Denk ook aan de particuliere automobilist. Die heeft geen werkgever om voor een ruimer leasebudget te zeuren. Denk ook aan de autobedrijven. Wil de overheid weer een branche het land uit pesten? Na de textiel, zeevaart, transport, visserij, landbouw etc? In de toekomst rijden hier de polen in de dikke auto's met 6-cylinders, zonder te betalen de Nederlanders voorbij in 2 cylinder fiatjes of golfkarretjes! Ja Rutte ik wil wel emigreren zoals je aanmoedigt, maar dan moet je eerst wel die belastingboete eraf halen!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht? (1) 
Zoveel verdient Ferrari op elke verkochte auto (1) 
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
top10
Leidinggevenden hebben geen idee wat personeel bezighoudt
Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
50 procent loopt risico baan te verliezen door intelligente technologie
Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
Scrum Masters gezocht: aantal vacatures groeit 65 procent
Ontwikkeling medewerkers topprioriteit bij Nederlandse bedrijven
Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren
'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
Kwart werkgevers houdt geen rekening met werknemers tijdens hittegolf
WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
meer top 10