zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Keuze voor elektrisch vervoer steeds vanzelfsprekender

31 mei 2018 - In een aantal Europese landen, waaronder Nederland, kunnen elektrische auto’s nu ook op kostenniveau concurreren met diesel- en benzineauto’s. Dat stelt LeasePlan in de Car Cost Index die de leasemaatschappij jaarlijks publiceert.

Elektrisch aangedreven auto’s zijn in Noorwegen en Nederland zelfs goedkoper dan traditioneel aangedreven wagens. In België en het Verenigd Koninkrijk wordt het verschil in kosten in hoog tempo kleiner.


De LeasePlan Car Cost Index beslaat 21 landen en geeft in elk land een overzichtelijke analyse van de verschillende kosten (2017) die gemoeid zijn met het hebben van een klein- of mediumformaat auto. De totale eigendomskosten betreffen alle kosten zoals brandstof, afschrijving, belastingen, verzekering en onderhoud.

Kosten
Tex Gunning, CEO van LeasePlan, zegt in een toelichting: "Het goede nieuws is dat berijders nu ook vanuit kostenaspect kunnen kiezen voor een elektrische auto. De kosten van EV (Elektrisch Vervoer) zijn meer concurrerend en steeds aantrekkelijker. Echter nog niet in alle landen. De Car Cost Index legt bloot dat beleidsmakers actie moeten blijven ondernemen op sleutelvraagstukken zoals belastingen (in Nederland: BPM, wegenbelasting, bijtelling) en de beschikbaarheid van oplaadstations om zo met elektrisch rijden een gedegen vervoersalternatief door heel Europa te bieden."

Permanente actie
Volgens Erik Henstra, managing director van LeasePlan Nederland is er vanuit de politiek permanente actie nodig om EV een vanzelfsprekend alternatief te laten zijn: "EV is een van de beste manieren om klimaatverandering aan te pakken. De uitdaging is dat iedereen in staat moet zijn een elektrische auto te kopen of te leasen en zich voortaan ‘groen’ te verplaatsen. De meest recente cijfers over de eerste maanden in 2018 laten een nog positievere ontwikkeling zien in de kosten van EV. Het feit dat er de komende jaren ook nog eens allerlei nieuwe modellen op de markt komen, steunt onze overtuiging dat EV een steeds toegankelijker en vanzelfsprekender alternatief wordt voor benzine- en dieselauto’s."
Volgens Henstra zal ook de toename van elektrische occasions die op de markt vrijkomen in combinatie met de mogelijkheid deze te leasen, een extra push geven aan EV in Nederland. "Een win-win: lagere kosten van EV en ook nog eens een lagere CO2 uitstoot."

Belangrijkste bevindingen
De gemiddelde eigendomskosten van een auto variëren enorm in Europa; van €448/ maand in Polen tot €761/ maand in Italië.

Gewogen voor BBP (Bruto Binnenlands Product); berijders in Italië, Finland en België worden geconfronteerd met de hoogste eigendomskosten, berijders in Ierland, Polen en Zwitserland met de laagste.

De kosten van elektrische voertuigen varieren sterk door heel Europa; deze zijn het laagste in Hongarije met gemiddelde maandkosten van €597. In Italië daarentegen bedragen deze €986/maand. Het is daarmee het duurste land om elektrisch te rijden.
 
Noorwegen is met €670/maand het enige land waar elektrisch rijden goedkoper is; rijden op benzine kost daar €731/maand en rijden op diesel €722/maand.
 
In Nederland zijn elektrische auto’s goedkoper dan dieselauto’s; de maandelijkse kosten van een elektrische auto bedragen €829 vergeleken met €861 voor een diesel aangedreven wagen. Benzineauto’s blijven met €785/maand het goedkoopst in Nederland.
 
Noorwegen is het duurste land om een traditionele brandstofauto te rijden. De gemiddelde kosten voor een benzineauto bedragen €731/maand en een dieselauto €722/maand. Dat is voor beide gemiddeld €200 duurder dan het Europese gemiddelde. Dat komt met name door wegenbelasting, de BTW heffing op benzine- en dieselauto’s en de hogere kosten van levensonderhoud in Noorwegen.
 
Eigenaren en berijders van elektrische auto’s betalen meer belasting; zij betalen gemiddeld €131/ maand aan wegenbelasting en BTW heffing (als gevolg van hogere aankoopprijzen). Dat is significant meer dan de €104 voor benzine- respectievelijk €108 per maand voor dieselauto’s.
 
Berijders van een elektrische auto besparen veel op brandstof; gemiddeld besteden ze €39/maand aan brandstof tegen benzinerijders €110/maand en dieselrijders €78/maand.
 
 Roemenie is het goedkoopste land om een benzineauto te rijden; de totale maandkosten bedragen slechts €353. Vooral belastingen zijn laag. Roemenen met een bezineauto betalen €50 per maand aan BTW en wegenbelasting
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers
 Tempo Team, KPN en Pathé genomineerd voor Email Awards 2019
 Rijksoverheid heeft informatiebeveiliging en IT-beheer nog niet op orde
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zakelijke leaserijder wil portemonnee trekken voor duurzame mobiliteit
 Elektrisch rijden gebeurt vooral zakelijk
 Financiële sector is koploper elektrisch rijden
 E-bike van de zaak biedt uitkomst voor woon-werkverkeer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Is uw volgende zakelijke leaseauto een Tesla?
reacties
HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers (1) 
Werknemer neemt vrij voor ziek huisdier (1) 
Werven van nieuwe medewerker kost meer dan 4. 000 euro per persoon (1) 
Krapte arbeidsmarkt neemt verder toe (2) 
Aanhoudend tekort aan technici stagneert groei organisaties (1) 
Porsche 911 Speedster heeft een prijs (1) 
Drie handige chat-apps voor op kantoor (1) 
top10
Technologie als retentie- en wervingstool van medewerkers in 2019
Krapte arbeidsmarkt neemt verder toe
Vijf technologische oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen
Data scientists besteden 80 procent van hun tijd aan opschonen en structuren data
Betere managers leiden productievere bedrijven
Drie handige chat-apps voor op kantoor
Helft Nederlandse werknemers neemt werk mee op vakantie
Werknemer onzeker of zijn vaardigheden over vijf jaar nog nodig zijn
Familiebedrijf niet de beste werkgever
Aanhoudend tekort aan technici stagneert groei organisaties
meer top 10